røg i stuen

Hej
jeg har et lille problem med vores brændeovn problemet er at når det blæser kraftigt udenfor kommer der røg ind i stuen onmousedown="return false;" src="/DesktopModules/ActiveForums/themes/LDS/emoticons/sick.gif" width=20 height=20> gør vi noget forkert eller kan man få en hætte til toppen af skorstenen så det ikke kan blæse baglens igennem den

p /p
Hej jeg har et lille problem med vores brændeovn... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Der sidder da en hel del på skorstene her i pastoratet, og så mange private føde- og operationsstuer tror jeg ikke der findes her ude!

Med venlig hilsen
ktm

Fint med billedet. Kunne det ikke tænkes at den ventilator, som kloakrøret ligger op af har holdt på røret under orkanen afhængig af, hvor vinden er kommet fra? Enten at kloakrøret har ligget i læ af ventilatoren eller har lænet sig op af den?

Det fungerer åbenbart fint for dig, men det er jo ikke sikkert at et sådant rør altid bliver liggende på skorstene, hvor der ikke er noget til at holde på røret. Jeg ville være noget nervøs for mine tagsten. Desuden er det ikke så godt til stålskorstene, hvor det tit er en hætte på skorstenen i forvejen.

Jeg tror af at løsningen på røgproblemerne er følgende:
  1. Fyres der rigtigt i brændeovnen? (er lufttilførslen stor nok, fyres der "over night"?)
  2. Er skorstenen høj nok? Er der bygninger, høje træer etc. ved siden af som giver forkert træk i skorstenen
  3. Sidste, sikreste og dyreste løsning: Røgsuger på skorsten, som altid sikrer undertryk i skorstenen.
Men snak med skorstensfejeren først, han kan sikkert hurtigt spotte årsagen til problemet.

mvhS
Skrevet af Søren Rasmussen2 på 08 sep 2009 10:31
Mon ikke en aspirator bruges på laboratorier, fødeafdelinger, operationsstuer og i ambulancer?

Jeg tror ikke at man sætter sådan en på skorstenen

Prøv at trykke på ordet "aspirator" i mit indlæg ovenfor
Næh, dette flækkede rør ligger aldeles frit og mod vest, hvor orkanen kom fra og uden at støtte sig til ventilatoren. Den skal dog lægges meget nøjagtigt for ikke at ligge og vippe i blæsten, hvilket lyder ganske forskrækkeligt i hele hytten! 

Grunden til at jeg turde gøre dette, var at jeg, da jeg lagde taget, på et tidspunkt havde 4-5 rygningstegl liggende ganske løse, blot som prøveoplægning, som jeg så fjollet glemte natten over. Det blev da om natten i oktober 1995 et allerhelvedes stormvejr, men disse rygningstegl blev på forunderlig vis liggende, til min store overraskelse

Med venlig hilsen
ktm

Annonce
Skrevet af Søren Rasmussen2 på 08 sep 2009 11:48
OK, OK, jeg skulle nok have tjekket linket.

Aspirator betyder vel grundlæggende kun "udsugning", og den viste dims har ikke engang aktiv udsugning, som en røgsuger. Hvor meget den virker vil jeg overlade til folk, der har erfaring med den.

tjah ordet har i sin oprindelse egentlig ikke noget med udsugning at gøre. Det er jo afledt af aspirere og dermed en betydning i retning af at stræbe efter noget.

Men at der ikke er en aktiv udsugning er jeg ikke enig i. Vinden får aspiratoren til at dreje rundt og dermed opstår der undertryk i skorstenen som suger røgen op.

Men det er korrekt, at ved vindstille drejer aspiratoren ikke rundt, og laver derved ikke undertryk i skorstenen. Men da 81lemmings problem med røg i stuen opstod ved blæst, så burde det jo være ligegyldigt.

hej
vores skorsten er 5,5-6 meter lang og vi har fuld åbent for trækket
jeg tror jeg vil spørge skorstensfejren som i siger mange tak for de hurtige svar

p /p
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis