TV antenne

Hej derude, er der nogen som ved hvad betydning det har for min antenne, om en TV sender er vandret eller lodret?
Virkelyst.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg går ud fra at du mener hvilken betydning det har om din antenne er monteret vandret eller lodret ? Er det tilfældet så er en vandret liggende antenne retnings bestemt, d.v.s. den modtager det bedste resultat når den peger mod sendermasten med den bredeste "flade"
Står den lodret også kaldet rundstråle antenne, modtager den alt dog ikke med samme resultat som den retnings bestemte.
(er det ikke noget i den retning Jacob Antenne)

V.h.  Håndværkeren
Hej Håndværker.
Tak fort dit hurtige svar. Problemet er, når jeg læser om de forskellige sendermaster, så er er der en i Thisted, hvor de skriver at den er lodret, hvorimod Nibesenderen er vandret. Nu har jeg fundet svaret på http://www.dr.dk/nav/frekvenser/?xm...serDR1.xml Og jeg kan se at min antenne skal drejes en kvart omgang.
Virkelyst

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Skrevet af Håndværkeren på 05 sep 2009 16:35
Jeg går ud fra at du mener hvilken betydning det har om din antenne er monteret vandret eller lodret ? Er det tilfældet så er en vandret liggende antenne retnings bestemt, d.v.s. den modtager det bedste resultat når den peger mod sendermasten med den bredeste "flade"
Står den lodret også kaldet rundstråle antenne, modtager den alt dog ikke med samme resultat som den retnings bestemte.
(er det ikke noget i den retning Jacob Antenne)

V.h.  Håndværkeren

Det første er rigtigt.
Vandret (horisontal) polarisering er når pindene er vandrette.
Lodret (vertikalt) polariseret er når pindene er lodrette.

forskellige antenner skal vende forskelligt.
på en yagi skal de korteste tværpinde pege i retning mod senderen.
på en panel antenne skal panelets flade påge mod senderen.
på en gitter antenne skal "åbningen" pege mod senderen. åbningen er der hvor dipolerne sidder.
UFO antenner skal i skraldespanden

De eneste antenner man typisk bruger som er rundstrålet er FM og DAB antenner.
her har man enten en foldet dipol den et bøjet bagud så den danner en cirkel eller en enkelt dipol der er monteret lodret.

Der er ikke ret stor forstærkning i en rundstrålet antenne. derfor er de ikke ret anvendelige til tv modtagelse da det kræver et meget kraftigt signal sammenlignet med DAB eller FM radio.

her er nogle antenner
den øverst til venstre en en rundstrålet FM den til højre en en UHF yagi

Jacob
Hej Jacob.
Tak for dit svar. Jeg har nu fået min antenne vendt rigtigt, men signalet er stadig ikke for godt. Jeg bor i udkanten af Nibesenderens dækningsområde og jeg bor bag en bakke. Det er nok der problemet ligger.
Per.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

en antenne forstærker er ikke bare en antenne forstærker. Køb en low noise maste forstærker hos din lokale antenne fætter. og ja de koster kassen. et sted mellem 500 og 950kr skal du nok regne med.

Jacob
Hej Rønjerg
Hvad er det for en ant. du har.. har du et foto..??? Ville gøre meget på ant_siden for at undgå en forstærker..

Mvh jan J
Hej Jan og I andre.
Min gamle antenne var tæret op, derfor købte jeg en ny i Biltema, den har varenummer 24-123, den blev jeg anbefalet af en der skulle vide lidt om det. Jeg har en forstærker, som jeg købte for flere år siden, den var temmelig dyr dengang, og har virket udmærket indtil vi skulle til at modtage digital TV. Det er mest DRs udsendelser som vi ikke kan tage uden mange udfald af billede og lyd.
Hilsen Virkelyst.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

mange forstærkere smadre det digitale tv signal. så skift den.
FTE Maximal har en low noise der er rigtig god. den kan jeg godt anbefale.

Jacob
Hej Rønbjerg..
Det jeg prøver at sige er at det jo er umuligt at sige om en ant er god.. Det kommet helt an på hvad og hvor den skal bruges. For dig lyder det som om du skal have en ant med så god en forstærkning som muligt for at få et signal igennem.. Som der før er skrevet er forstærkninger noget lettere at opnå ved en vandret yagi ant, da det er noget lettere at putte nogle elementer på..
Men en vandret yagi med en super forstærkning, kan alså også monteres lodret, men det skal gøres rigtig..
antenneforstærker er en kanon løsning, men ikke før man har optimeret sine ant_stik,sit ant_kabel, og sidst men ikke mindst sin ant... alt fusk fx. kabelsamlinger, forkert valg af kabel, dårlig forbindelse ved stik, medfører et kæmpe tab..Ligeledes bør en uhf ant også sidde udenfor... ikke under tag..
I min verden er antenneforstærkeren den sidste forbedring... og også den dyrerste, så kan man undgå den, syntes jeg det er fint... Men klart , man kan være begrænset af fx. plads til en stor ant o.s.v
Håber det gav lidt mening ;-) ?
Mvh Jan J
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis