Binde fendere til søgelænderet...

Hej.

Vi ser tit både, hvor fenderne er bundet fast til søgelænderet (eller en håndliste). Er det ikke en uskik? Hvad nu, hvis man ligger ved kaj, og fenderen bekniber sig under ét eller andet på bolværket, så kan man vel næsten få revet sit søgelænder eller håndlisten af?

Eller er det bare akademisk?

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I så tilfælde vil jeg nødigt stole på hverken mit stakit eller håndlister. Begge dele skal nemlig være sat fast så du kan plante begge dine plader på lønningen og hænge i dem ud over siden på skuden, kan du ikke det, så fjern dem. De giver falsk trykhed.
Uskik eller ej... på min båd er der ikke andre muligheder end søgelænderet... og det virker fint
Hvad havde du egentlig tænkt dig de skulle hænge i, for at blive klassificeret som en skik??

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Vi fastgør dem stort set altid til søgelænderets wire, lige ud for et scepter. Det sidder i en bekvem højde og er nemt at fastgøre fenderlinen til. Desuden er det nemt at flytte fenderen på langs ad skibet, hvis behovet opstår.

Det kan muligvis i bestemte tilfælde være bedre at fastgøre til foden af et scepter, fordi kraftpåvirkningens arm derved ikke bliver så lang, og det vil lette presset på scepterfoden, men så skal mine arme blive længere ved fastgørelsen og det er heller ikke nemt Desuden giver det, så vidt jeg kan bedømme, også en forøget risiko for at fenderen kan blive skruet op på dækket når båden bevæger sig på langs.

Med hensyn til at få revet søgelænderet af er det naturligvis en mulighed, men det kan altså holde til (eller bør kunne holde til) at jeg hiver mig ombord i det. Det er ganske pæne kræfter der her er tale om

WS
Vi har ikke selv søgelænder, kun rustfrit gelænder for og agter. Da vi købte båden, var hun fendret af fra håndlister og vanter, det syntes vi, så noget rodet ud, og vi gider ikke gå og skvatte i diverse stykker tovværk fra håndlisterne og ud over rælingen, så vi har købt nogle fenderbeslag i Biltema, vi kan bruge til formålet. De sidder gavmildt fordelt yderst på dækket ned langs begge sider.

Det er lige netop de sideværts kræfter i sceptret, eller de nedadrettede, hvis fenderen hænger lidt ude på wiren - de bliver jo til et enormt sidetræk, hvis man regner lidt på det (det kan man jo så lade være med at gøre).

Men et helt autentisk eksempel fra vores togt sidste år - da vi lå i Nykøbing F havn, og en bulk-carrier glemte fartbegrænsningerne i havnen - havde vores fendere været bundet til håndlisterne, var disse blevet revet af, da vi blev kastet en lille meter op og ned ad gæstebroen...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

De fleste ville nok betænke sig på at bore i dækket, især hvis det er opbygget med distancemateriale. Jeg håber de er af plast de dimser, så de brækker inden de rives op af dækket.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Annonce
Det er selvfølgelig et argument, men på vores båd er der ikke noget distancemateriale mellem skrog og dæk (i hvert fald ikke helt ude ved fenderlisten), så risikoen for vandindtrængning og råd er ikke så stor.

Dimserne er nu i rustfrit, og vi har monteret dem med gennemgående skruer + skive/møtrik på undersiden.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Fine beslag, men er helt sikker på, at mine søgelændere holder bedre, end to skruer gennem lidt plastic... så personligt fortsætter jeg på den måde...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Skrevet af jbr på 06 sep 2009 08:59
Fine beslag, men er helt sikker på, at mine søgelændere holder bedre, end to skruer gennem lidt plastic... så personligt fortsætter jeg på den måde...

Du glemte vist at læse Albinos svar inden du kastede dig ud i et svar, han skriver jo netop at det er RUSTFRIT stål
 Og de fleste glasfiber både er rimeligt stærke lige netop ved overgangen imellem dæk og fribord, meget sjældent med distance matriale helt ud til indersiden af fribordet da det vil mindske styrken.
Har man bekymringer om at søgelænderet kan blive trukket i stykker, kan man hægte fenderne fast med en plastickrog eller noget lignende, i stedet for at binde dem fast med et stik. Det skal blot være en krog som knækker før søgelænderet gør. På den måde får man både bekvemmelighed og sikkerhed i en samme pakke

WS

Nej, nej Håndværker... jeg havde skam læst at det er rustfrit stål.... det jeg mente var, at jeg holder mig til at have mine fendere hængende i søgelænderet... jeg ønsker ikke at have fenderne hængende i RUSTFRIE BESLAG der er monteret gennem lidt plastic (glasfiberen) på min båd....

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis