Ny hund...

Ikke noget spørgsmål, bare lidt blog om vores tanker...

Vi har jo to hunde - den gamle på 12 år og den 'unge' på 8.

Den gamle kører på lånt tid - han er frisk nok, når der skal gås tur eller gø's ad andre hunde, men i bund og grund er han pensionær. Han hiver efter vejret, når han sover, og laver lyde som Yoda fra Star Wars, når noget krildrer i halsen. Desuden er han pi...ræd for fyrværkeri og torden, så vi overvejer seriøst at lade ham komme i hundehimlem, inden han får det for slemt, og i hvert fald inden fyrværkerisæsonen begynder igen.

Om vi nu gør det selv inden, eller et kanonslag giver ham et hjertestop, så skal vi nok ikke regne med at have den gamle efter nytår. Vi har tidligere talt om, at når ingen af hundene var der mere, ville vi tage et år eller to uden det ansvar, men vi kan sgu nok ikke undvære et par firbenede kvajpander om benene - al den tid, vi har kendt hinanden, har vi haft to hunde, vi havde jo hver vores, da vi flyttede sammen, så det er ligesom mest rigtigt på den måde.

Plan B går så ud på, at når den gamle - moskus-hunden, som vi kalder ham - ikke er mere, så tager vi ponyen (den unge, store af hundene) med ud til dyreinternatet i Rødovre, og lader ham vælge vores næste hund. Vi går en tur langs burene med Balto, og hvis han er meget nysgerrig overfor én af hundene, lader vi dem være sammen lidt, og går det, er det vores næste hund.

Om den ligner en mellemting mellem Birthe Rønn Hornbeck og en flyulykke er os fløjtende ligegyldigt, hovedsagen er, at de to hunde kan sammen - de skal trods alt trives med hinanden, når vi ikke er hjemme, så deres samhørighed er vigtigere end stamtavle og race(r)

Selvfølgelig slår vi bremsen i, hvis han vælger en irsk ulvehund eller en mini-rotte, men ellers er der frit slag. Det gør dog ikke noget, hvis han vælger én, vi har plads til i båden, så skal vi med tiden også nok lære pony'en op til livet på vandet - han har skam været med på båden et par gange, altid med katastrofale følger

Det er aldrig særlig rart at se i øjnene, at et kært familimedlem er på vej ud af éns liv, men når det nu ikke kan være anderledes, må man jo kigge fremad og håbe, Balto vælger rigtigt

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan være umådeligt svært at tage den beslutning, hunni er jo et familie medlem, og det var kun i forrie århundrede at Svenskerne og Finnerne tog de ældre familie medlemmer med i skoven for at nakke dem når de var blevet en byrde for familien. Og her er der så tale om de tobenede familie medlemmer, men at skulle gøre det med et firbenet familie medlem vil da værer endnu sværere. Tænk på at dette væsen altid har været super henrykt når du kom hjem også selvom du kom lidt senere end planlagt, samme væsen har aldrig forsøgt at banke sine synspunkter ned over hovedet på dig.
Jeg gruer for den dag hvor jeg skal lægge min elskede Tiggie i graven, heldigvis er hun kun omkring de 6 år nu.
Det så absolut allerværste ved at have hund, er den dag, hvor man må se i øjnene, at nu går den ikke længere.

På en eller anden måde, er det nemmere, hvis man en morgen ser at køteren i løbet af natten er taget afsted til de evige jagtmarker, eller som for os sidste weekend så at Felix Hankat havde valgt at kaste sig ud foran en bil oppe på vejen. Felix Hankat var så kun 6-7 år og den eneste kat, jeg har set var glad for små børn, der trak ham i halen osv.

Vi havde en 10 gammel han Dobermann, der i sine unge dage var blevet ramt af en bil, og derfor havde store problemer med sine hofter, da vi for en hel del år siden skulle flytte midlertidigt i lejlighed. Der valgte vi at få ham aflivet, fordi hans fremtid ville betyde trapper hver dag, og ikke længere noget med at tosse rundt uden snor.
Næh hvor jeg hader sådanne beslutninger!

Det er en af de primære grunde til, at vi i dag ikke har et par fjollede Dobemann, og så omverdenens misbilligelse af sådanne herlige køtere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det bliver absolut heller ikke nemt - men man må jo se det uundgåelige i øjnene på ét eller andet tidspunkt.

Jeg arbejder hjemme mange gange - har kontor på første med vindue ud til gårdhaven. I sommerhalvåret står hoveddøren altid åben, når der er nogen hjemme, så hundene kan rende ud og ind, som det passer dem, og jeg har oftere og oftere hørt moskus'en lave de berygtede Yoda- eller Ork-lyde, når han går udenfor og knækker indvoldene op, det er nok tegn for mig. Kan være, det kan kureres, men stadig er det kun en stakket frist.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Ja det er da godt at aktiv dødshjælp er lovlig for husdyr.

Jeg syntes at noget af det værste er, når ejere ikke kan sige farvel, og lade deres elskede husdyr(hund, kat, marsvin, mm) få fred mens de stadig har lidt værdighed tilbage.

Og som det fremgår af jeres første indlæg, så har i bestemt jer.

Men det er svært, og det er altid tid rart at få opbaking/sympati i den slags sager.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis