hej har brug for vejledning til skiftning af toppakning ( slibesæt)

hej venner.håber at i kan hjælpe med noget vejledning.
da jeg står og skal skifte toppakning på min hyunndai sonata 2.0 fra 96 jeg har fundet ud af vilken moment bolte skal spændes med  og at de skal spændes to gange . jeg har købt et slibesæt nyt paknings sæt.så mangler bare at komme igang mvh kim

hej venner jeg er en ung frisk fyr der har det motto at det andre kan lave kan mand også selv lære at lave / med mindre det kræver speieselt udstyr/ for ellers kan man hvad man vil ps. den der bære viljen kan hvad han vil mvh burger

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis u ikke har prøvet det før , er det en god ide at få en der ved noget om det , til at hjælpe dig

hvilken årsag er der for at skifte pakningen , hvis den er gået pga feks en overophedet motor , skal topstykket også slibes og trykprøves
Jamen så er det jo bare igang: Find TDC, og stil motoren efter det. Af med olie og vand. Husk at motoren skal være helt kold! Af med remskiven eller tandhjulet til knastakslen, bolte til udstødningsmanifold af, forbindelser til karburator tages af, boltene i topstykket ud, ryk eller slå lidt på topstykket til det går løs. Rens pakflader, ny pakning på, top på, nye strækbolte i, evt med locktite, spænd ad to omgænge fra midten og ud. Rækkefølgen kan sikkert findes på nettet, saml resten igen, frisk kølervæske, nyt filter, ny olie - og så skulle den gerne køre igen.
Fandt lige sekvensen, hvor 9 og 8 er ved cyl 1:

9 5 1 3 7

8 4 2 6 10
hej venner . takker mange gange for jeres vejledning og lige en extra tak til egoland ps.du skriver TDC er det en side man kan slå ting op på ? mvh kim

hej venner jeg er en ung frisk fyr der har det motto at det andre kan lave kan mand også selv lære at lave / med mindre det kræver speieselt udstyr/ for ellers kan man hvad man vil ps. den der bære viljen kan hvad han vil mvh burger

Annonce
TDC, find en forklaring her:

http://www.lmgtfy.com/?q=tdc+engine

:o)

MVH Leo

TDC er når cyl. 1 står i top og lige har tændt. Der er et mærke på remhjulet på krumtappen, og et på takthjulet på knastakslen. De skal begge stå ud for et mærke, før man kan afmontere remmen eller taktkæden. TDC betyder Top Dead Centre. Går det i koks, og man ikke har helt styr på det, er der dømt ventilsalat = bøjede ventiler = ny motor!!! Så vid, hvad du gør!!
Du skal muligvis bruge nye topbolte, i mange motorer bruger man strækbolte som kun må bruges en gang
Hej
Husk nu at få det planslebet og trykprøvet som der ganske rigtigt står nævnt her i tråden. Og så skal du lige have ventilerne ud - og få skiftet ventilstyrkspakningerne ( også kaldet: paraplyerne ). De er normalt med i slibesættet.
Gør dig selv en tjeneste lige at skære gevindet til topstykboltene op med en snittap. Det er nok en M10x1,25 på sådan en Hyundai.
Gevindet kan være snasket ind i alt mulig skidt og koks, og gevindet skal være helt rent for at bolten kan spændes med det korrekte moment. Huske at smøre topstykboltene med olie, inden du spænder ( for Guds skyld ikke Locktite som der nævnes - det kokser momentet totalt op ).
Og så kan du jo så næsten ligeså godt skifte tandremmen når du nu har næsten det hele skilt ad - hvis den altså ikke lige er blevet skiftet.
Check thermostaten og kølerdækslen nu du er igang. Lad motoren bliver driftsvarm, lad den køle af og efterspænd topstykboltene ved at løsne dem 90 grader og så spænd dem igen med sidste / højeste moment.
Og du har fundet årsagen til at den er sprunget og fået det problem løst ?
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
Jeg skal overhovedet slet ikke klåge på Hyundai, men vil blot indskyde nogle betragtninger.

Skal topstykket på sådanne moderne vogne ikke spændes nogenlunde som følger:
ad et par gange til f.eks. 6 kgm
1 gang med f.eks. 40 grader og
yderligere 1 gang med f.eks. 30 grader eller er det kun ifm dieselmotorer men da med meget højere værdier?

Er det ikke meget "forbudt" at genbruge en tandrem?

Jeg forstår slet ikke teorien med Loctite???? Jeg ville være svært meget ked af at blive den næste reparatør på den motor!

Jeg nogle gange oplevet, at der følger en ret god brugsanvisning med, hvis man køber sit slibesæt ved Mekonomen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis