hej har brug for vejledning til skiftning af toppakning ( slibesæt)

hej venner.håber at i kan hjælpe med noget vejledning.
da jeg står og skal skifte toppakning på min hyunndai sonata 2.0 fra 96 jeg har fundet ud af vilken moment bolte skal spændes med  og at de skal spændes to gange . jeg har købt et slibesæt nyt paknings sæt.så mangler bare at komme igang mvh kim

hej venner jeg er en ung frisk fyr der har det motto at det andre kan lave kan mand også selv lære at lave / med mindre det kræver speieselt udstyr/ for ellers kan man hvad man vil ps. den der bære viljen kan hvad han vil mvh burger

hej venner.håber at i kan hjælpe med noget... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Nu har jeg har læst denne tråd igennem, og hvis jeg ikke havde prøvet denne reparation før, så vil mit gode råd til dig være at få en person der kender proceduren til at være stand by eller deltager, evt. lån en Haynes rep.bog.
Man behøver ikke at skære gevindene i blokken op med snittap, når toppen er afmonteret kan du med lufttryk og en klud snoet om en skruetrækker rense fint op i hullerne for olie/vand, evt. kan du jo skrue en af topboltene i bund og op igen for at være sikker på at du har rent hul. Aldrig Loctite!!!
Mht. planslibning så er det ikke altid nødvendigt, man kan med en retteskinne tjekke om topstykket er plant, og hvis det er det og der ikke er noget der indikerer at der er indvendid revne i toppen så skal den bare renses fint af, husk at skifte olietyvene (paraplyerne) =små pakningshætter der sidder omkring ventilstammerne inde i ventilfjedrene (det er her du skal ringe til en ven der har prøvet det før) :-)
Det med at køre motoren varm og så dreje boltene retur før sidste spændingsmoment har jeg aldrig hørt om før i mine 25 år som mekaniker, men hendvend dig hos Hyundai, og bed dem om at oplyse tændingsmærker og tilspændingsmoment, så har du et godt udgangspunkt. God arbejdslyst.
Hej
Hvis Bygherren ikke har hørt om efterspænding af et topstykke når det har været afmonteret, har han ikke hørt ordentligt efter da han var i lære !. Jeg blev udlært i 1978 - og dengang lærte vi det også :-)
I dag er det heldigvis sådan at der sammen med det slibesæt du køber, som oftest er en instruktion i tilspænding, moment og efterspænding - her fremgår det også tydeligt.
Go´ fornøjelse !
Med venlig hilsen
Niels Vangsøe

Vangsoe
hej
jeg er helt enig med bygherren jeg har heller ikke hørt om at man løsner toppen helt før
sidste moment ....
jeg har haft et uheld med en mercedes vi havde toppen af og renset sæderne
de var ikke lystæt , samlet den ,kørte hjem og ups
forkede tand hjulet var ikke spænt så det falt af , resultat 2 nye ventiler
tilpasset og spændt toppen igen uden at skifte toppakning
den køre den dag i dag den var fra 1984
Hej igen. Til sidste indlæg vil jeg sige at jeg ikke tror at Vangsoe mente at løsne hele toppen før efterspænding, men bolt for bolt, og selvfølgelig har jeg hørt om efterspænding, men ikke den der med at løsne 90 grader før tilspænding, i min bog med tilspændingsmomenter er denne fremgangsmåde ikke beskrevet, ihvertfald ikke til de bilmærker jeg har haft toppen afmonteret på.
Men spændende at høre om Kim Lundgre fik bilen ud og køre igen. :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis