Mærke på bil...

Hejsa.

Hvad hedder de mærker som nogle folk sætter bag på bilen. F.eks. har 'de kristne' en 'fisk'? - Men generelt, hvad hedder de? - Og hvor på nettet kan de købes?

/Carsten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har godt nok også tænkt på hvad den betød, den der fisk.
Så her benytter jeg gerne Google eller lign:

Et diskret fiskeklistermærke bag på bilen signalerer, at man er kristen.
Fisken er kristendommens ældste symbol!
Hvorfor nu en fisk?
Jo, for tager man begyndelsesbogstaverne i ordene: Jesus + Kristus + Guds + Søn + Frelseren på græsk, får man det græske ord IXTHYS, som betyder FISK. I den første kirke, da det var farligt at være kristen, var fisken de kristnes interne symbol, så de hemmeligt kunne få fortalt, hvem de troede.

Man skulle tro, at korset var kristendommens ældste symbol, fordi det i dag er det mest udbredte, men i den første kristne tid var korset først og fremmest et uhyggeligt tortur- og henrettelsesinstrument.

Beskrivelse: Fisk til at klæbe på bilen. 13 x 4,5 cm.

Pris: ca. 25,-

Teksten er sakset fra http://www.roskilde.folkekirken.dk/Id%C3%A9bank/Julen/Fisk.aspx

Du kan evt. prøve at høre dem.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg skal ikke bruge fisken. Der findes mange andre mærker. Og jeg vil gerne finde en online butik der forhandler dem. Men det kræver jo jeg ved hvad jeg skal lede efter. :-)

Men tak for indslaget, troede fisken havde noget at gøre med de dicible der var fiskere... Der kan man bare se... :-)
Forklaringen er rigtig nok, har hørt den andre steder også.

Men lov os nu, at du ikke klæber en golfspiller eller en jæger bag på øsen. Det er godt nok dårlig smag.

Omvendt synes jeg faktisk at fisken er lidt sjov. Det er ikke lige til at gennemskue, hvad den symboliserer og de færreste er nok klar over at det er et kristent symbol. Så den har faktisk bevaret lidt af det hemmelige - og så er de kristne jo også fri for at sidde og kaste Jesus-håndtegn til hinanden ude på motorvejen. I stedet kan de nikke indforstået til hinanden..

Det er faktisk lidt god stil - fra en uventet kant!
Der findes også en Darwin fisk, som har udviklet fødder til at gå på land. Det er så for dem der er tilhængere af evolutionsteorien.
Det var da en rigtig genial ide, MB!
Ophæver fisken med ben så fisken uden ben hinanden?

Med venlig hilsen
ktm

Interessant! hvor køber man den? :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis