VVS: overgange PEX, messing, kobber og jern

Hej

Jeg har været vores brugsvand-installationer igennem, og konstateret, at der er en del tærring i diverse jernfittings. Jeg ved at der er noget med overgangen mellem messing, jern, kobber, PEX etc. som skal være på en bestemt måde, men husker ikke helt reglerne.

Jeg har vedhæftet nogle billeder som viser problemerne.

Håber at I kan hjælpe mig med lidt regler og anvisninger på de konkrete problemer.

På forhånd tak.

Anders

Billed 1+2. Udfældninger i enden af fordelerrør

Billed 3: Galv. prop i messing fordelerrør. (ser ikke tæret ud, men ved ikke om den må anvendes der)

Billede 4: tæret galv. t-stykke under køkkenvask

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I brugsvandsinstallationer må der ikke komme galvaniseret eller ikke-galvaniseret jern efter kobber eller messing (der er en kobberlegering).

Der er ilt i vandet og det frigør kobberioner, som angriber jernet.
Den galvaniserede prop, er ikke heldig på det sted, så den bør skiftes med en rustfast/forkromet messing som på 1 og 2.

Den sidste er der imod mere farlig, for kobber ionerne falder ned i det galv rør(Tee) hver gang der bliver lukket for vandet, og den vil tærre væk i løbet af få år. Den skal skiftes til en messing Tee..

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis