Hej.
Vi har en Canon Pixma IP 1500 blækprinter, som vi er rigtig glade for - dels fordi den printer rigtig flotte fotos med det rette papir, dels fordi vi kan fylde den op med blæk (uoriginalt, bevares) for mellem 20 og 40 kroner, afhængig af, hvilken webshop, der lige har patroner hjemme.
Men på det seneste har vi været mindre glade - den var begyndt at klatte i kanterne af papiret, selv når alt, vi kunne komme til uden en skruetrækker, var klinisk rent. Det har lagt en kraftig dæmper på lysten til at bruge den.
Mistanken har gået mod det system, der renser printerhovedet før og efter hver udskrivning. Printeren er godt 5 år gammel, så der måtte vel efterhånden sidde en del 'grat' derinde. Problemet er bare, at man ikke kan komme til det uden at pille svøbet af den.
I dag fik jeg endelig taget mig sammen til at splitte den ad - og det var i særdeleshed tiltrængt

Det kostede omkring 100 vatpinde og en masse sprinklervæske (vores universal-rengøringsmiddel her i huset), inden jeg var kommet til bunds, alt var tværet ind i en blanding af halvtørt blæk, støv og hundehår

Til gengæld var det hele umagen værd - printeren er som genfødt, ikke så meget som en fluelort at se hvor der ikke skal være noget.
Vi kunne sagtens købe en ny, bedre Canon for under en tusse, men det ville da være synd at kassere den, når det nu kunne klares med lidt husflid

Desuden får vi aldrig én, der er så billig i drift igen - Canon er begyndt at montere chips i deres patroner, så det ikke bare lige er at bestille et par uoriginale patroner længere

Bare en lille historie til eftertanke...