Maling af vinduer

Hej

Jeg har lige bestilt 11 nye vinduer til mit gamle hus. De kommer u-malet, så jeg skal male dem selv. Jeg får lov til at male vinduerne inden der kommer glas og beslag på så det er bare lækkert...

Jeg er ikke den store tilhænger af vandbaseret maling. Så jeg skal ha fundet noget godt olie baseret maling og de skal vel også grundes, eller hvad..?
Kan jeg bruge den samme maling både indvendig og udvendig...?
Er der nogen der har god erfaring med en bestemt slags maling..?

Hilsen Grønny

Bar´ kom i gang.!

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vandbaseret maling er noget børn bruger på papir og det bruges også på væggene af murværk. Men på TRÆ har vandbaseret maling intet at gøre, grund først træet med lindolie af et par gange, sørg for at fortynde det en 10 % og tilsæt Segativ. Lad det gennem tørre, slib den ru overflade jævn igen med fint sandpapir. Brug så en fortyndet men fed grundmaling på olie basis en enkelt gang. Slib det glat igen og giv så to lag af den endelige maling også med mellem slibning. Første lag fortynder du max. 5 %
Og husk så at olie maling ikke skal tværes ud over træet, men trækkes på helst i samme retning hele tiden. Brug kun olie maling hele vejen igennem og du får et rigtigt flot resultat. Husk at der også skal males hvor glasset skal i.

V.h.  Håndværkeren
Og alle knaster skal have shellak, og det skal være den spritbaseret. Ellers trækker de ud gennem din maling, uanset hvilken du bruger, det er bare et ?? om tid.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hvis du får vinduerne på den måde. Så køber du en sprøjtepistol ved siden af (500-1000 kr) og fortynder evt den mailing du bruger og sprøjter dem herefter. Det bliver langt det flotteste resultat - og går lynhurtigt. Pas på løbere!
Tak for Svar

Så hvis jeg starter med at give knasterne "Shellak" og så derefter giver dem en linolie grunder, så har jeg en god start.
Men kan jeg så male dem med en hvilken som helst olie maling eller SKAL det være linolie maling...?

Bar´ kom i gang.!

Annonce

Grønbech.

Ved ikke om det absolut skal være lin-olie maling.
Men det har været brugt i rigtig mange år, ja i år-tier og er godt til træ-vinduer, så ja jeg har/vil selv vælge linolie, dine vinduer kan "ånde".
Det kan de ikke hvis du bruger plast-maling, der lukker du blot fugten inde, og vinduerne kan rådne inde fra næsten uden du opdager det,og så er det for-sent.
Og så som andre anbefaler brug " knastlak " inden du grunder.
Ting tar' tid, men så er du også godt tilfreds bag-efter
M.vh. maskinsnedker   God arbejdslyst.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Al olie maling er baseret på Lindolie
At der foreslås at du skal sprøjte male dine vinduer, syntes jeg selv er lidt langt ude. Især hvis du aldrig har prøvet det før, desuden skal der mere end to lag på hvis du sprøjtemaler, for at opnå samme tykkelse i lagene. Og at indvestere i en sprøjte der kun skal bruges den ene gang er lidt langt ude i Hampen.
Det er en god ide at bruge sjællak på knasterne.
Skrevet af Håndværkeren på 03 sep 2009 22:22
Al olie maling er baseret på Lindolie
.


Vi er jo nok derhenne, at alkydmaling af en eller anden grund også bliver opfattet som oliemaling, da det ikke er en plasticmaling, men den burde jo mere korrekt betegnes som en kunstharpiksmaling. Men helt enig med dig i, at oliemaling grundlæggende er baseret på en tørrende olie, der altovervejende er linolie.
Skrevet af Lars ON på 04 sep 2009 09:32


Vi er jo nok derhenne, at alkydmaling af en eller anden grund også bliver opfattet som oliemaling, da det ikke er en plasticmaling, men den burde jo mere korrekt betegnes som en kunstharpiksmaling. Men helt enig med dig i, at oliemaling grundlæggende er baseret på en tørrende olie, der altovervejende er linolie.

Nå, nu ser jeg at Sadolin (http://www.sadolinfarveland.dk/defa...3c&id1=121) mener at alkyd og olie er det samme: "Når du vælger maling skal du også tage højde for, at der er stor forskel på, om du bruger acrylmaling (plast) eller alkydmaling (olie)."
har benyttet gori vinduesmaling med rigtigt flot resultat, med pensel, det flyder ekstremt godt sammen. nok til dato den nemmeste maling jeg har arbejdet med.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også