Plankegulv...

Halløj Jeg er flyttet i ny lejlighed, hvor der ligger et gammelt og meget brugt plankegulv! Jeg har rystepudset (ja, ved godt, at det sikkert var forkert!! ) plankerne... og er i tvivl om, hvad jeg nu skal gøre?! Jeg havde ikke arm og tid til at rystepudse al snavs væk... så jeg skal vist stadig ud i noget skuren! Og så skal der efterbehandles med hvad? Glæder mig til jeres inputs!

 -Stine

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du overvejet at få gulvet slebet af, af en proff.?
Det er godt nok en led omgang, især hvis du er flyttet ind!

Med venlig hilsen
ktm

 

Hmm... har overvejet, ja! Men tænker, at det måske er lidt krukket, nu gulvet rent faktisk er nogenlunde pænt? Det er jo dyyyrt... eller?! ... Og tænker også, at sådan en fætter måske sliber MEGET af? Egentlig står der i vurderingsrapporten, at plankerne hverken må slibes eller høvles... Har også overvejet, om jeg bare kunne få en mand ud og lave efterbehandlingen! Men det er lidt flovt at vise ham de rystepudsede planker!!

 -Stine

Køb noget hvid lud og vask gulvet 4-5 gange med det - så skal det nok blive flot. Det koster 200 kr og en eftermiddag.
/Thomas
Ja, det lyder bestemt overkommeligt! Men når jeg googler lud, står det beskrevet som noget, man bruger inden sæbehalløj...

 -Stine

Ja, lude eller sæbespåner er jo nemt, men du skal så huske at vedligeholde det....
Annonce
Jamne, hvad så hvis man ikke gider, vedligeholde 7 dage om ugen?

 -Stine

Så skal det lakeres i stedet for.
Uff... nå, men så må jeg jo vedligeholde

Så det I siger er, at jeg skal dimse noget ludbørge på i tykke lag... og så er den klaret? Ikke noget med sæbe?

 -Stine

Hej stine
køb en gang lud i byggemarked ikke dyrt. smør det på med en lud pensel. lad det tørre i 8 til 12 timer. og let slibe dit gulv med fint sandpapir korn 120 til150 og der efter vask gulvet i sæbe beregnet til selvsamme, fås også i byggemarked, gulvet skal vaskes 2 til 3 gange,, en liter sæbe til 10 liter vand fås i natur og hvid..
MVH jimmy
Jeg tillader mig lige at være en lille smule skeptisk!

Hvis du har slebet dit gulv med en rystepudser, og det ikke er slebet i bund eller helt jævnt, skal du måske vær lidt varsom med at give det lud. Hvis du har slebet det pænt jævnt over det hele, så du tilnærmelsesvis er nede i det friske træ kan du nok lade sig gøre, men jeg vil vaske det grundigt med indendørs trærens (fx trip trap) først. Herefter lud efterfugt af 3 x sæbe (fx. trip trap natur eller hvid pigment). Vær opmærksom på, at gulvet bliver meget modtageligt overfor snavs inden du får sæbe på, så ikke noget med sko på det rå gulv! Efter 3 x sæbe er det ret nemt at holde. Almindelig rengøringsvask med det samme sæbe og så ca. 2 gange om året en ordenlig skruppetur så er det som nyt igen.


Venlig hilsen

Jens

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også