Opbygning af gulv til gulvvarme

Hej.

Vi har forberedt til gulvvarme i hele stueetagen undtagen i entreen. Det er meningen at der skal være det samme gulv i alle rum dog ikke i entre. Værelser og stuer skal have 14mm lamelplank, entreen skal have skifer 10mm. Da der jo skal et noget mere stabilt gulv til skifer- lægning er jeg lidt i tvivl om hvordan jeg skal opbygge dette.
Sådan er gulvet opbygget i de andre rum:

Det kan være lidt svært at se på tegningen. Men der er bjælker rettet op med reglar, herefter undergulv af gamle gulvbræder med varmeslanger og fordelingsplader 28mm og sidst overgulv 14mm

I entreen vil jeg jo gerne stive det noget mere af og min plan var at lægge en eller anden plade i. Jeg skal have plads til et lag med varmeslanger og fordeligsplader, men hvad er bedst at lægge oven på disse. Der skal lægges skifer på og det må gerne være en plade der er god til at lede varmen. Har i nogen forslag.

Jeg håber i forstår, ellers må jeg prøve at forklare det bedre

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Hej. Vi har forberedt til gulvvarme i hele... Vis hele indlægget
16 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Af en eller anden tåbelig grund lagde jeg ikke gulvvarme i vores entre/baggang med det resultat at dryp efter vådt fodtøj/snesjap ikke forsvinder før lang tid efter.

I dag ville jeg prioritere meget højt at få gulvvarme i lige netop entreen. Det vil lige netop være en komfortmæssig stor gevinst.
Du kan så yderligere sætte en radiator, hvis du er bange for at gulvvarmen ikke kan følge med. Sæt evt. radiatoren under knagerne, hvor det våde overtøj hænges op.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har selv lavet gulvvarme vha. forskallingsbrædder og varmefordelingsplader. Det var en forholdsvis billig løsning og det blev temmelig effektivt :-) Dog kan jeg helt klart anbefale spånpladerne hvis du har 60 C/C på dine strøer, du spare meget tid når der skal monteres rør og plader.

Alt kan lade sig gøre, så længe man bære knofedtet på hånden!
Et let opbygget gulv med gulvvarme er klart en effektiv løsning ja, meget nemmere at styre sin temperatur på den måde, da reguleringen af varmen sker øjeblikkeligt.

Eneste minus ved den opbygning, er at den er lidt besværlig at lave i forhold til flamingo og beton...
Jeg tror også, hvis jeg skulle lave det igen, at jeg ville købe en pakkeløsning. Finten med at bruge de gamle gulvbrædder som undergulv er billig men et stort arbejde. (og så er det egentlig en rar fornemmelse ikke at smide de gamle brædder ud, de fejler jo ingenting)

Ved nogen i øvrigt om det er fornuftigt at bruge de stumper gulvbrædder der er i overskud i brændeovnen. De er lakeret?
Ellers har jeg 80m2 indskudsbrædder jeg kan varme mig på ;-)

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Ifølge loven er det ulovligt at bruge overfladebehandlet træ til opvarmning. Da det kan give nogle ikke så sunde gasser, i skorstenen.

Men hvis du har det godt med at forgifte naboen, så fyr løs.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Takker, nej jeg vil gerne beholde mit gode naboskab, så vi nøjes med indskudsbrædderne...

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis