Græs - hvilken og hvornår?

Hej

Vi skal til at så nyt græs i hele haven.

Efter hvad jeg kan læse på nettet, er det bedst at så græs i september måned, da der måde er vand og varme. Synes bare det regner meget hele tiden. Skyller det ikke græsfrøene væk?

Hvilket græsmærke har I god erfaring med? Der findes jo rigtig mange forskellige slags i alle prisklasser. Det er ret svært at overskue, når man aldrig har prøvet det før.


Jannie
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så meget regner det heller ikke,så så´ du bare noget græs nu, og hvilket mærke, tjah det betyder faktisk mindre når det er første gang, en god mellemvare og du er godt begyndt.

V.h.  Håndværkeren
Mange tak for jeres svar

Håndværkeren:
Hvorfor betyder det mindre, når det er første gang?

Der findes mange forskellige slags blandinger - nogle hvor græsset gror langsommere, så det ikke skal klippes så ofte, nogle der giver blødt græs, nogle der er bedst til forskellig slags jord. Det er her jeg kommer i tvivl.

I et andet forum sagde en anlægsgartner til mig, at jeg skal bruge Hunsballe frø - den blanding der hedder Villa Turf. Den blanding ser også fin ud, men man kan kun bestille via nettet. Jeg vil hellere have at jeg kan køre op og hente noget mere, hvis vi ikke får købt nok første gang. Bayergarden laver også en blanding, der hedder Villa Turf. Er den mon ligeså god?
Du får hvad du betaler for - bare undgå de helt billige blandinger, de vokser knap en meter på en sæson og de dyre ca. det halve. De billige er billige fordi der er stor andel af raj-græs - det er det landmændene bruger - netop fordi det vokser meget. Og på en plæne er det jo netop ikke tiltalende, samtidig med at det ikke bliver ordentligt tæt. Hvis jeg var dig ville jeg høre ved en anlægsgartner eller 2 hvad de vil sælge frøene til en god plæne til dig for, de bruger vist mest en blanding der hedder miniturf.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

jeg har købt de billigste frø jeg kunne finde, gav ca. 450 kr. for græs til 600 kvm, fin græsplæne, ikke så blød men slidstærk, jeg har børn i den, tumlingefodbold alderen, så er det vel godt nok, slår græsset når det er langt, ca. 1 gang om ugen.
Men gør dig selv en tjeneste, kom gødning ved fra starten, vor jord meget udpint lerjord, det tøg sin tid tør den blev tæt 1 sesson.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Annonce
Husk det klassiske LDS råd. Det er forarbejdet der gør hele forskellen. Altså fræse og brug evt. en stennedlægger (kan lejes) hvis der er ler jord. Ofte er det også en god ide at blande jorden op med sand. Samt give den en gang kalk. Gødning bør undgåes da det vil få græsset til at vokse for meget uden at det danne kraftige rødder.

Også er det bare at så.

Hvis den også skal være pæn om mange år. Så vil det sikkert være en god ide at tromle den til foråret. Samt give den en gang topdressing (muld og sand)

Husk: Rigeligt med ølpauser.

he, du kan gøre som min nabo, han køre plænen over med en pladevibrator en gang om året, slår gæs 3 gange om ugen,
den er så fin at ungerne kun må lege ude på vejen.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Lige en opdatering.

Vi brugte "Den rigtige græsplæne" fra Prodana. Det er sået, så nu venter vi bare på en flot plæne
held og lykke

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis