Boligtilladelse

Hej,

Jeg har nogle spørgsmål, som jeg håber, at nogen kan hjælpe mig med.

Jeg står overfor at skulle ombygge min lejlighed. I den forbindelse har jeg prøvet at undersøge, hvilke papirer jeg skal have udarbejdet og hvilke tilladelser jeg skal have skaffet.

Jeg har bl.a. prøvet at læse på København Kommunens hjemmeside, men synes det er svært at finde det rigtige, og synes flere steder nærmest at støde på modsætninger.

Desuden så jeg for et stykke tid siden et indslag på TV2, hvor en kommunal medarbejder udtalte, at det ikke længere var kommunens job at kontrollere ens byggeri, men at man selv skulle sikre, at alle regler var overholdte. Er det korrekt, og betyder det, at man er "tvunget" til at have en arkitekt/ingeniør til at gennemgå hele processen så man sikrer at alt er ok?

Selve projektet går ud på, at jeg vil slå min lejlighed sammen med tørreloftet ovenpå. Det er en andelslejlighed og jeg har allerede foreningens tilladelse. Hvilke tilladelser (inkl. evt. beregninger over isolering etc.) skal der til?

På forhånd mange tak for hjælpen!

/Kasper.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Lige netop sådan et iøvrigt rigtig spændende projekt kræver helt sikkert byggetilladelse. Alene det du ændrer benyttelsen fra pulterrum eller disp.rum til beboelse kræver byggetilladelse.
Det den kommunale sikkert har ment er at de ikke længere tager ud og besigtiger og godkender step for step.
Du slipper ikke for i hvert fald en ka'l der ved en masse om isolering, brandsikring, stabilitet og så videre. Du kan virkelig rode dig ud i uoverskuelige problemer, hvis du bare hugger, skærer, isolerer og saver løs i konstruktionerne!
Selv tager jeg lidt afslappet på den slags og vil hellere have tilgivelse end tilladelse, men her er det jo kun mit eget evt. fejl går ud over, men jeg turde slet ikke spøge med tingene i dit sted, hvor mange andre menneskers ejd. er involveret.

Det var ellers et spændende projekt at lægge ind på Galleriet her på sitet!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svaret!

Det er ikke fordi jeg bare vil kaste mig hovedkuls ud i projektet. Jeg synes bare det er svært at sikre, at man får alle de papirer, tegninger og udregninger som man skal have. Der må da være et sted, man kan finde en oversigt over hele ansøgningsprocessen, vel?

Desuden er der vist noget med, at man skal påbegynde arbejdet indenfor 1 år og afslutte det inden 3, korrekt? Hvordan hvis man ikke når at blive færdig i den periode?
Mht. ansøgningsprocessen er der nok ikke andet at gøre end at troppe op hos den flinke dame ved skranken og få en "opskrift".
Men ellers er det arkitekten, som du nok ikke undgår, der sørger for alt det stads.

Du kan jo ikke blive færdig før du kan. Problemet er, hvis du skal have det prioriteret i kreditforening eller bank. de vil gerne have en færdigmelding/ibrugtagningstilladelse eller hvad man nu om dage kalder det.
Mit ejendom er under "langvarig istandsættelse" og har været det i snart 15 år. Nu gider de ikke rykke mig mere.

Med venlig hilsen
ktm

 

Super, jeg tror jeg skal en tur på kommunen. Tak for hjælpen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis