Nedgravning af murbrokker

Hej.

Vi har et nedlagt landbrug hvor vi har revet det gamle stuehus ned for at bygge et nyt.
Jeg har selv væltet det gamle hus og sorteret det efter forskrifterne.
Da den nederste del af vores grund ligger 1 meter under terræn vil jeg gerne bruge mine gamle murbrokker til at hæve det op i højde med resten af grunden, selvfølgelig med en halv meter jord hen over til sidst.

Men er der nogle regler der forhindre dette????

Det forlyder at der i forvejen er gravet 2 gårde ned på vores grund.

Håber at der er nogen herinde som kan svare på dette.

Mvh. René
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja uha da da !det må du søreme ikke, fy fy det er forbudt. Se hvis du nu glemmer at du har spurgt, og bare går igang. Det er dog ikke jord du skal have på men grus. Og de sten du smidder der skal altså pakkes meget grundigt med en stor plade vibrator.
Jeg ville godt nok ikke selv gøre det, for det er for ustabilt et underlag med gamle mursten.

V.h.  Håndværkeren
Problemet med at fylde op med brokker eller marksten er at der er en masse hulrum som regnvandet nu, senere eller meget senere kan finde ned i og tage materiale med sig, hvorefter overfladen synker.
Jeg har fyldt en hel del marksten under en terrasse, som de første år efter sank hist og her af flere omgang

Men er det bare i en græsplæne eller grusplads gør det jo mindre.

Men jeg tror nok det er meget forbudt og/eller farligt. Tror nok at regnskoven dør og vi får frostvejr i juli måned eller sådan noget grusomt. Om ikke andet ville jeg gå stille med det og så bare gøre det.

Sært at murværk kan skifte karakter fra at måtte stå i og på jord til at være giftaffald, fordi det bliver revet ned. Sådan er der så meget, undtagen når der er løn, så er der så lidt.

Med venlig hilsen
ktm

 

Ok. Tak for jeres svar.
Så må jeg jo heller lade vær med den del af projektet. men hvad gør kommunen selv ved det? Knuser det og bruger det til vejfyld, eller???
Hvis du anmelder det til kommunen (blanket som om det var en byggeansøgning) er det normalt ikke noget problem at deponere det selv. Så har du også rent mel i posen. Vil dog nok anbefale dig at få en mobil knuser ud, resultatet bliver langt bedre.
Dog skal du selvfølgelig huske at sortere nedbrydnings affaldet efter gældende forskrifter.
Ring og tjek med din lokale kommune

Kun perfekt er "godt nok"

Det kan du sagtens få lov til min n abo har lige gjort det samme da han byggede. Det var bare til gårdspladsen. Du skal bare have fat på kommunen og sige at du gør det.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

I "gamle dage" gravede man et hul, fyldte alskens brokker og sten ned i, og kaldte det en faskine.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis