Olietønde som bålfad?

Ja, jeg er igang med at gøre vores kolonihave lidt attraktiv og ville gerne have et såkaldt bålfad i stil med disse:

http://images.google.dk/images?hl=da&source=hp&q=b%C3%A5lfad&um=1&ie=UTF-8&sa=N&tab=wi

Var til en havefest forleden og det var skidehyggeligt at sidde rundt om fadet, hvor ilden brændte lystigt. Så slipper jeg også for at grave og lægge sten til et traditionelt bålsted.

Men der er lavvande i kassen til Projekt Kolonihave, så jeg ville gerne lave det selv. Ved nogen laver det i gamle tromler fra vaskemaskiner. Det ser flot ud, men nok mest for hyggens skyld.

Så kom jeg på at lave et bålfad ud af en olietønde. Skære det nederste stykke af og banke bunden ind, så det mere eller mindre ligner en olietromme

Så får man da et rimeligt stort fad, der kan stå selv.
Er der noget der taler imod projektet?
Og et tip til, hvor man kan få fingrene i en olietønde i eller omkring Århus?

 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Uffe.
Nu er det altså ikke et bålfad du har lagt et billede af, med en af de Latinamerikanske steell trommer.
Hvorfor ikke lave et bålfad af en gammel parabol antenne, for det med at banke sådan en bund ud i sådan en facon, kommer til at tage dig mindst 14 dage, hvis du altså arbejder 8 timer på den hver dag. Og så skal du altså lige tænke på. at så er metallet i bunden blevet meget tyndt, så tror jeg du vil brænde igennem første gang du har kul i den.

V.h.  Håndværkeren
enig med "hondaværkeren"

En olietønde som afbrændingstønde holde ikke særlig længe, da godset er ret tyndt og i øvrigt tærer hurtigt særligt når det opvarmes og afkøles tit. Hvis du så yderligere vil reducere godstykkelsen vil du i løbet af en enkelt eller to sæsoner have gennemtæring
nej nu skal jeg nok lade være at drille dig håndværker :-)
Øv... synes ellers formen (sådan som den er på olietønde-trommen ovenover) er så fin. Troede bare man kunne banke den ud i form på en times tid.

Så vil jeg da bare skære den ud uden at banke bunden ud af form. Pyt med den ikke holder så længe, det er mest for at prøve det inden jeg engang falder over et rigtigt bålfad, jeg ikke kan undvære.

Ideen med parabolen er også fin... så kunne man evt. give den en omgang varmebestandig maling, hvis den ikke er så pæn i forvejen.

 

Jamen du kan da godt bruge ideen med olie tønden, skær den over 15 cm. fra bunden, og du har et fint bålfad, hvorlænge det vil holde vil jeg ikke gisne om. Tænk på at jernet godt kan gå hen og blive rødglødende, så maling vil være som at skylle hundere krone sedler ud i lokummet.
Billerdet af trommen, det hedder faktisk en Marimba og fås i rigtigt mange udførelser fra den dybeste bas til de helt høje toner. Prøv på You Tube at søge på Marimba mucic.
Annonce
Jeps, jeg valgte præcis marimba-billedet, fordi det var den udformning jeg ville have - men må åbenbart nøjes med bunden som den er.

Og det med malingen: den skulle være varmebestandig. Ved de fås op til over 600 grader, men aner ikke hvor varmt, der er i et bål.

 

Jeg ved godt at du kan få maling der kan klare 600 +, men der bliver væsentligt varmere.
Du kan dog Bronere den, det gør man ved at varme jernet op og så smørre lindolie på medens det er meget varmt, så ruster den ikke så hurtigt. Tønden skal naturligvis være rengjort for maling inden du gør det.
Men der er da mange andre mulighedder hvis du så gerne vil have den flotte runde form, skær bunden af en gammel varmtvands beholder eks.
Og så skrev jeg forkert i går med hensyn til hvad du skulle søge på You Tube, prøv istedet at søge på Steel Band.

V.h.  Håndværkeren
hvad med en gammel kuglegrill, har set i guloggratis, der var en til 100 kr

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Tjo, men det var nu mest for at få anden form - mere som de specielle "bålfade".

 

jeg tænkte bare at du kunne sætte den runde del af grillen fast i tønden, istedet for at hamre i flere timer. Ellers syntes jeg om ideen, kan forstå hvad du mener, skulle måske også have sagt havd jeg tænkte lidt bedre.
nu er jeg kun Kok, ved heller ikke om en sådan grill/tønde har samme mål, så måske er det bare en skod ide.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også