Genopførsel af ældre bjælkehus

Hej
Min mand og jeg skal til at genopføre et ældre svensk bjælkehus i det nordjyske. Indtil videre har vi lavet et traditionelt fundament og har forankret vindbånd i dette. Nu bliver vi imidlertid i tvivl om, hvordan vi skal hæfte disse på træhuset, idet det jo skal kunne "arbejde".

Endvidere er enkelte bjælker præget af råd og skal derfor enten repareres eller fornys. Skulle der være nogen herinde, der kender til en dygtig tømrer/snedker i det nordjyske, der kan lave sådan noget. Indtil videre er vi ved at få google-kuller og finder ikke rigtig noget brugbart.

Håber, der sidder nogle dygtige bjælkehus-kyndige derude, der kan give et bud på vores spørgsmål.


Mvh

Mariann Jensen

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er meget svært at svare presis på uden at have set huset , og hvordan det er opbygget
normalt er det rimeligt nemt at lave , så langt de flrste tømrer med lidt erfaring vil kunne klare opgaven
Efter lidt besvær fik vi endelig kontakt til nogen, der kunne/ville lave vores bjælker, så nu er huset ved at være genopført. Det er placeret på traditionelt fundament istøbt vindbånd, men vi er lidt i tvivl om, hvordan vi bedst muligt fastgør disse til huset, så det fortsat kan arbejde.
Jeg håber, at der er en derude, der har et godt bud på det.

Endvidere er jeg usikker på, hvordan vi sikrer os mod, at det blæser ind under gulvet. Huset står på murpap på fundamentet, men der er jo her og der nogle sprækker, som der vil kunne blæse ind gennem og diverse kryb kravle ind gennem.
Hvordan tætner vi bedst disse sprækker.


Mvh

Mariann Jensen

Kan man ikke bruge noget fugemasse af en art?
Det er i hvert fald ikke en vinder, at det kan blæse ind under gulvet.
Det kunne da være hyggeligt at se nogle billeder af et sådant usædvanligt projekt

Med venlig hilsen
ktm

 

For en uges tid siden så det sådan her ud


Mvh

Mariann Jensen

mht forankringen afhænger det af hvordan bjælkerne fastgøres til hinanden, på nogle huse kan man nøjes med at fastgøre den nederste bjælke med gevindjern der er støbt ned i fundamentet, andre skal det længere med op.

tætning af bjælkehuset de steder hvor det er utæt skal tætnes med tjæret værk / kraka værk.

Jeg har læst temmelig meget byggeteknisk ang. håndbyggede bjælkehuse. og arbejder kraftigt på selv at få lov til at opføre sådan et. Ud over det har jeg for kort tid siden været på skovskolen og bygget disse huse. De er dog af en lidt anden type, men men af det grundlæggende fik vi med. Det der med bjælkehuse er ikke noget alm tømrere har frygtelig meget forstand på. Du kan evt kontakte mig hvis du har spørgsmål, eller brug for hjælp.

Hvis du søger en form for professionel rådgivning kan du evt kontake Mikkel Johansen fra Timber Solutions eller Andreas Højgård fra Højgård Tømmerhuse.

http://www.lyrk.dk
Annonce

Hej

Bjælkerne er ikke gjort fast til hinanden, men blot stablet ovenpå hinanden helt op i gavltrekanterne, hvor langsgående bjælker danner spærene. Vi planlægger at lægge fast undertag på disse i form af 18 mm krydsfinér.

Det betyder vel, at vi skal have fastgjort huset til fundamentet helt op til spærene, men hvordan gør vi bedst det. Jeg går ud fra, at vi ikke bare kan stramme ubehersket til, idet træet skal kunne arbejde - omvendt kan vi vel heller ikke lade det være for løst.


Mvh

Mariann Jensen

Jeg er meget interesserede i at høre hvad i finder ud af, da jeg selv er ved at projektser et lafet hus. For jeg har lidt svært ved at se for mig hvor man skulle gør af vindbåndene i et fuldtømmer hus, de kan jo ikke gemmes i væggen.
Så jeg springer lige med på en lytter

Hej.

Vi er endnu ikke helt klare på, hvordan vi gør. Se evt. naverens indlæg et par stykker oppe. Der er evt. noget at forfølge!

Vi har talt med ham, der pillede huset ned. Han fortalte, at det stod højt i Silkeborg og at der var støbt ankre i fundamentet, men at de ikke var fastgjort.
Vores hus er som du kan se også et fuldtømmerhus, men det skal isoleres og vi laver gipsvægge indvendigt, så vi har et hulrum at "gemme" vindbåndene i.
Når jeg finder ud af præcis hvad jeg gør, skal jeg nok poste et indlæg her.


Mvh

Mariann Jensen

I fuldtømmerhuse med tømmer af store dimensioner bruger man IKKE forankring af spær i fundament, da øverste bjælke i konstruktionen er tung nok til at holde til trækket, ydermere afhænger det lidt af resten af konstruktionen, om der feks er en gavl af fuldtømmer i begge ender af huset som "presser" ned på øverste bjælke. Jeg kan kontaktes på tlf 24795359

http://www.lyrk.dk
Tak til alle for gode råd i denne tråd.
Her oppe i det nordjyske er sneen nu ved at være væk og vi regner med at komme i gang efter vinteren med genopførslen af vores bjælkehus. Inden vinteren fik vi lukket huset godt af og isoleret i loftet. Med hensyn til vindbånd, så blev det til en løsning, hvor vi fastgjorde båndene til den øverste række bjælker og så en båndstrammer på mellem top og bund. Det fungerer vist okay.

Næste spørgsmål i rækken er vedrørende vindpap, nu hvor vi skal til at isolere vægge:
Er det nødvendigt med vindpap i konstruktionen. Vi er egentlig inde på, at det er overflødigt, idet der ingen vand trænger ind gennem bjælkerne. Huset har nu stået der i regn, vind, sne m.v. og det er fint og tørt indvendigt overalt.



Jeg har søgt i dette forum efter råd, men synes ikke lige, at jeg kan finde de helt rigtige.

Mvh

Mariann Jensen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis