Forankring af legehus

Hej..
Vi er ved at samle et legehus, der skal stå i et hjørne af haven.

Det er dette her - nogenlunde alm. størelse:
http://www.luoman.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=538&Itemid=125

Jeg havde egentlig bare tænkt mig at lægge nogle fliser ned i jorden og stille legehuset ovenpå.
Men kender et par, hvor legehuset blæste omkuld i en efterårsstorm. Og i brugsnavisningen er der vist metoder til forankring. Bl.a. en. hvor der nedgraves beton-blokke med stolpesko tre steder under hver tværstolpe!! Jeg synes det lyder lidt voldsomt og det bliver også dyrere end jeg havde regnet med og der skal da graves en hel del!

Er der nogen, der har andre smartere ideer til at "vind-sikre" legehuset? Eller et der ok bare at sætte det på fliser? Kan jeg forankre det på en lettere måde mens det står på fliser?

 

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja selvfølgelig kan du det, og da det kun er et legehus, hvorfor så al den hurlumhej, bare fordi det kunne blæse sig en tur i haven. Det må have stået meget frit. Du stiller det i et hjørne af haven. Er der hæk eller lignende der giver lidt læ, behøver du slet ikke tænke på forankring.
Og ellers vil jeg tro at banker du fire pæle en 60-70 cm. ned i jorden en i hvert hjørne,  og så skruer dem fast til huset, så skal det nok blive hvor du har sat det.

V.h.  Håndværkeren
Min svoger havde det ikke så godt med at ungernes gyngestativ stod og vippede mens de gyngede.
Så han tog en hegnspæl og borede igennem hver af de fire hjørnestolper. Nu kan selv de voksne gynge, uden at den vipper!
Der skal ikke ret meget til for at holde den nede. Men på den anden side vil det også være træls at huset dribler aftsed under lidt blæst...

Hvis nu du skal løfte huset selv. Og dertil lægger de fliser som du stiller den på. Så bliver det meget tungt.
Tror Jan R's forslag er den der er nemmest og samtidig giver dig et faststående legehus.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Skrevet af Jan R. på 31 aug 2009 09:42

..ellers kan du jo skrue dit fast med nogle vinkelbeslag direkte i fliserne (eller med karmskruer, hvis det er til at komme til). Der skal ikke meget til at holde det nede.

Det med vinkelbeslag ned i fliserne lyder rigtig smart. Jeg er dog ikke super-handyman (endnu). Hvordan får jeg beslagene skruet i fliserne?? Skal der bores for ned i flisen eller hvordan?




 

Hvis du kan finde et vinkelbeslag der kan komme en karmskrue i, skal du bore for i stenen med et 6mm murbor. Karmskruen skal ikke have en rawplug, men sætter sig selv fast vha. dens gevind.
Ellers kan du bruge nogle 5-6mm skruer som du sætter fast med rawplugs. Skruerne skal ikke være længere end flisen er høj.

Pas på hvis du borer tæt ved kanten på fliserne. Ellers riscikerer du at den flækker...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Annonce
Hmmm.. jeg smutter op i haven og prøver at bore i fliserne for at se, hvordan det går. Et par stykker har prøvet at ortælle mig, at enten flækker flisen eller også gør bordet, men jeg stoler naturligvis på jer herinde :-)

 

Skrevet af Uffe Steenberg på 01 sep 2009 00:17
Hmmm.. jeg smutter op i haven og prøver at bore i fliserne for at se, hvordan det går. Et par stykker har prøvet at ortælle mig, at enten flækker flisen eller også gør bordet, men jeg stoler naturligvis på jer herinde :-)
Hvis du bore midt i flisen med et murbor, uden at presse det for hårdt, knækker flisen ikke. Men jeg tror at den flækker hvis du skruer karmskruer i den, brug nogle plugs i stedet.

OK...jeg melder lige tilbage imorgen, når jeg har haft boremaskinen igang..

 

i beton bruger man en bore hammer. en slag boremaskine genererer bare en frygtlig masse larm.

Jacob
Hej Jacob.
Nu er det jo ikke alle der lige har en borehammer i værktøsj kassen. Og er det kun 4 huller det drejer sig om kan det heller ikke betale sig at leje en.

V.h.  Håndværkeren
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også