Proppe kobberrør

Hej.

Hvordan propper man et kobberrør som stikker op af gulvet til en radiator?

Må man lave samlingerne under et gulv hvis man vil have dem til at komme op et andet sted??
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan enten lodde en prop på eller sætte en kompressionsfitting-prop på.

Du må ikke lave en samling under gulvet, med mindre du laver et låg i gulvet, hvorfra du kan inspicere samlingen.
Lodningen er vel virkelig svært hvis man aldrig har prøvet sådan noget før.

Hvilke dele skal man bruge hvis man skal bruge en kompressionsfitting-prop, jeg læser alle steder at folk siger, husk støttebøsninger.... men hvad betyder det og hvad skal de bruges til?
Ja, kompressionsfitting er det nemmeste. Du køber bare den fitting, sætter den på og spænder, - spænd ikke for hårdt, - skulle den dryppe lidt, efterspænder du bare. Man kan godt komme til at overspænde en kompressionsfitting. I øvrigt er conex-, kompression- og klemringsfitting det samme.

Man bruger kun støttebøsning ved bløde kobberrør. Er man i tvivl, kan man altid sætte en støttebøsning i. Den sættes indvendigt i det rør, som du sætter din kompressionsfitting ud over. Støttebøsningen skal forhindre, at røret ikke klemmes sammen, når der spændes, for så bider klemringen ikke i røret.

http://www.lavprisvvs.dk/shop/stoetteboesning-til-kobber-208975p.html
Hmm... man må ikke lave samlinger i rør vha. klemringe. Men man må gerne med alm skrue-sammen-fittings!
Det var hvad jeg fik at vide af min VVS'er.

Jeg ved ikke hvordan det er med at lodde/svejse. En del af min gamle radiatorinstallation er svejst fast på rørene der gik i gulvet.
Jeg har selv proppet et par stykker af ved at lodde de klemte rør.
Og ligesom den 1" vandslange der blev lagt ind til mit vand i badeværelset, er det også noget der skal pilles fra, inden mit ombygningsprojekt er færdigt!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Må gerne lave skjulte samlinger under dit gulv, så SKAL de bare hårdloddes.

Jeg spørg kun for at blive klogere.

Hej næstformanden

Din vvs'er tager fejl, man må gerne lave samlinger med klemringe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis