tag til havehus.

Jeg skal i gang med et havehus (16 m2) som skal laves med næsten så lille en taghældning som muligt. Jeg hælder mest til at vælge stålplader da jeg synes det er en nem og hurtig løsning. Men hvis det skal være stålplader vil jeg have undertag pga. kondens. Men jeg kom til at spekulere på om det overhovedet kan lade sig gøre at lave et undertag hvis taget f. eks. kun falder 5-6 cm pr. meter?

Jeg har også tænkt på om tagpap måske var en bedre løsning, men jeg har ikke prøvet det før.
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, et nyt tag i tagpap ville helt klart være en bedre løsning.

Det er ikke så svært, du kan evt. vælge at benytte en sømmet underpap, og så en selvsvejsende overpap, så slipper du for at skulle igang med papbrænderen, hvis ikke du mener det lige er dig.
Jamen jeg må hellere vælge at lægge tagpap på taget så

Er det nok med 1 "afløb" fra sådan et tag og lader man det bare falde hen mod det ene hjørne? Jeg forestiller mig at nedløbsrøret skal gå op gennem udhænget med en gennemføring af en art oppe ved tagpappen så overgangen bliver tæt? Tagfladen bliver ca. 5,70 X 3,70 incl. udhænget.
Ja, et nedløb fra tagpap taget er okay.

Du laver bare fald med det ene hjørne eller mod midten når man sætter tagrender op ja.

Vil du ikke benytte tagrende, så skal du lave fald på selv tagpaptaget, og benytte en tagbrønd, det er dog meget nemmere bare at smide en tagrende op, tagpappen afslutter du mod tagrenden, udover et fodblik til tappap ( fodblik med asfalt )
Lyder nedenstående som en fornuftig måde at gøre det på?

Rustikloft
2X6" bjælker
100 mm. isolering
Icopal monarperm light (diffusionsåbent undertag i banevare)
50 mm. ventilation
krydsfiner
2 lag tagpap

Jeg vil gerne have mulighed for at opvarme en smule i den koldeste tid, med en blæser, derfor skal huset isoleres. Må jeg lægge Icopal monarperm " oven på isoleringen for at formindske trækket  ned i isoleringslaget eller skader det mere end det gavner. Jeg har nemlig en rest stående.

Annonce
Skrevet af Carsten Murer på 30 aug 2009 11:05
Må jeg lægge Icopal monarperm " oven på isoleringen for at formindske trækket  ned i isoleringslaget eller skader det mere end det gavner. Jeg har nemlig en rest stående.

Der er eksempler hvor der ikke er sket noget, men også tilfælde hvor der er dannet skimmel på bagsiden af undertaget/vindpappen der er benyttet.

Så der er intet endegyldigt svar på dette, men som udgangpunkt ville jeg nok lade være, specielt da du ikke benytter en tæt damspærre, og hvis du alligevel kun benytte det som opvarmet i perioder.

Og ja, din opbygning virker okay.
Din opbygning er som sådan okay, men for at optimere din ventilation kan du benytte denne opbygning med taglægter over spær i stedet for at have spærene stående pr. 400/600/800 mm alt efter tykkelsen på dine tagplader.

Rustikloft
2 x 6"" bjælker
100 mm isolering
50 mm ventilation
Lægter pr. 400/406 mm
15 mm krydsfiner
2 lag tagpap

Dvs. hvis jeg sømmer lægter på, må der være længere mellem spærene.Virker logisk, men findes der ikke en tabel der viser hvor langt der må være mellem dels spær og dels lægter ved en given pladetykkelse.
Jo er der, men du er ude i at der er 3 forhold der spiller ind her.

  • Tykkelse på pladen angiver afstanden mellem bjælkespærene
  • Spændeviden angiver afstanden mellem bjælkespærene
  • Anvendes der lægter kan du benytte max. afstanden mellem bjælkespærene, og lægte efter hvor tyk en tagkrydsfinder du anvender.

Hvis du vælger 45 x 145 mm spærtræ, og har ca. 30 cm udhæng har du jo ca. 330 cm i spændeviden, og da det jo kun er et "skur" kan en mindre nedbøjning jo godt tilllades, så der kan du benytte 45 x 145 med max. c/c afstand pr. 80 cm.

Max. c/c afstanden for OSB og krydsfiner som underlag for pap kan ses her.
http://www.trelleborg.com/dk/Phoeni...ner-ogOSB/

Jeg ville dog vælge rupløjet brædder fremfor krydsfiner, disse har ikke samme problemer med skimmelsvamp som krydsfinerne har, skal det være rigtigt godt, så smøres undersiden af de rupløjet brædder lige med en grundings olie tilsat fungicid.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også