Klinkebelægning i lærk til hegn

Jeg vi gerne lave et hegn med klinkebelægning af lærk som går hele vejen i gennem uden at stolper er synlige, men jeg kan forstå på den måde at klinkebelægningen ikke kan klare afstand på 150 – mellem stolperne, det vil måske give sig for meget. Det kræver et skelet af lægter osv. Før de sættes op?

Nogen bud?


 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Max skrueafstand ved lærk på klink er 50cm så du er nødt til enten at have kortere afstand imellem stolperne eller sætte 2-3 svævende lægter imellem hver stolpe til at trække brædderne fast imod - ved de svævende skal du være mere opmærksom på at få hver brædde klemt ordentligt ned. Vær opmærksom på at lærketræ slår og vrider sig helt vildt og at du skal bruge rustfrie og syrefaste skruer. Jeg er ikke tilhænger af lærketræ og vil hellere anbefale dig at bruge supertræ eller trykket hvis det skal males - lærk er umuligt at holde pænt. Uanset så husk at sætte brædderne i forbandt istedet for at alle ender er på samme stolpe - så holder de bedre på hinanden.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Uden at bedømme useendet, vil jeg sige at, et sådant rækværk uden mulighed for vindgennemblæsning, får meget svært ved at modstå det enorme vindpres en kuling eller mere frembringer, samtidigt vil vind blive presset over, og ikke gi' god læ, der skal, som ved en hæk være gennemblæsningsmuligheder, ellers virker det ikke som læskærm. Jeg har set 2 af den slags rækværker lagt ned i ikke særlig megen vind. Og med planer om de store stolpeafstande, mener jeg, det får en kort levetid.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Tak for jeres svar, det bliver et skelet med afstandslister på 30 cm. Vi har et træhus af lærk, og kender godt lærketræets drillerier :-)
Vindgennemblæsning, vi skal have et lydtæt hegn, jeg er godt klar over at et hen med vindgennemblæsning er bedst og giver mere læ for vinden. Men her går vi efter at dæmpe noget vejstøj.
Jeg er også klar over at vinden kan vælte et tæt hegn, jeg har overvejet at sætte stolperne med f.eks 1 meter mellemrum og gravet godt langt ned.
Skruer, er det ikke lidt overkill at anvende rustfrie skruer i stedet for rustfrie kamsøm?
Valg af træ, det er ok at bruge f.eks. superwood klink, men det kan jeg ikke finde på nettet.

 

Hvis et støjhegn skal være effektivt skal du have noget på bagsiden af brædderne til at dæmpe vibrationerne - som regel laves de i 2 lag med eg. mineraluld imellem og lukket i toppen.

Superwood forhandles på stort set alle større tømmerhandler og koster ca. det samme som lærk - men har ikke de negative egenskaber som lærk har.

Den der med søm vs skruer har lige været oppe at vende herinde - nogen synes det er ok at skyde eller sømme klink op, jeg synes det eneste der dur er skuer - især hvis det er lærk.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Da hegnet skal løbe igennem haven med forskellige funktioner og af udseende. Et normal hegn har et pænt side, her kan jeg lægge klinker på begge sider.
Jeg vælger klinkbelægning også af andre årsager som:
Jeg kan lægge noget mineraluld i de steder hvor der skal støjdæmpes, og jeg beklæder mineraluldet med noget plantedug og metalnet, denne side er ikke synligt.
Jeg kan sætte stolper tæt i jorden på de steder hvor der vil komme pres med vinden fra vest.

Jeg har søgt på nettet efter noget superwood som godt nok koster lidt mere end lærk. Hvis det bliver lærk, vælger jeg at skrue dem fast. (med superwood behøver ikke en afstandsliste-afstand på 30 cm)

Toppen af hegnet får noget zink.

 

Jeg har helt styr på materialevalg til stolper og beklædning, men for at støjdæmpning skal være effektivt skal hegnet være lukket og ført ned i jorden. Jeg tænkte på noget eternitplader mellem træbeklædningen og nedad. Er det godt nok?

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også