Lægge fyrretræsgulv i uisoleret rum?

Hej med jer

Jeg er ved at lave 1. sal og er netop blevet færdig med nivellering af gulvet. Hanebåndende er også hævet, men jeg mangler stadig loftet/taget, som står helt uisoleret. Inden jeg kaster mig ud i isolering og gibs, var det jo rart at have gulvet færdigt - lige nu er der ikke meget at gå på.
Jeg skal have 30x180mm fyrretræsplanker på og ville meget gerne have det gjort nu. Der er knastørt deroppe, men jo også en smule koldt. Er der noget i vejen for at lægge gulvet nu? Hører jo meget om liggetid og temperatur når der diskuteres trægulv...

vh Rasmus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Rasmus.
Der er vist noget du har misforstået med hensyn til liggetid, det man gør er at indkøbe træet til eks. et gulv. Så stabler man det i det rum det skal bruges i med strøer imellem, og lader det ligge en måneds tid. Så skulle træet have klimatiseret sig så det ikke vil danne revner imellem brædderne efter du har lagt det ud.
Men det var i "gamle dage" i vore dage er stort set alt træ ovntørret, en lidt hårdhændet behandling af træet, men hvis du vil lægge det nu så behøver du nok ikke have det liggende i mere end en uge før du kan monterer det. At rummet er lidt køligt betyder knapt så meget, bare det er tørt. Det vil sige, at luftfugtigheden ikke overstiger 65 %

V.h.  Håndværkeren
Jeg ville ikke lægge gulv i et rum, der siden vil ændre karakter rent klimatisk. Det har jeg prøvet med virkelig sløjt resultat.

Siden har jeg lagt et gulv bestående af tilsvarende planker som de du vil bruge i et par rum, som var færdigt. Jeg lagde plankerne op på pinde inde i det rum, de skulle tilbringe fremtiden i og lod dem være der i en måneds tid, ganske som den ærede skribent herover beskriver, medens rummet var opvarmet til normal stuetemperatur.
Det gulv betragter jeg som værende en succes.


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ville også vente med at lægge gulvet til der er isoleret. Læg evt noget krydsfiner eller hvad du nu har liggende til at gå på.

Multimediedesigner - Tømrer - Værktøjsrådgiver

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis