Briggs og stratton 8hk med problemer

Som skrevet, jeg har en havetraktor med en briggs og stratton 8 hk med elstart. Den er af den type med en karburator der har svømmerhus. Da jeg fik den, gik motoren fint, men så begyndte den at gå ujævnt i hele omdrejningsområdet. Jeg prøvede at justere på luftskruen uden held. Den lugter kraftig fra udstødningen, det gir næsten tårer i øjnene. Tændrøret soder. Så prøvede jeg at rense karburatoren og nu vil den ikke køre uden choker, og den går stadig noget ujævnt og stinker stadig. Jeg har ikke skiftet tændrør den, da jeg havde håbet det var et spørgsmål om karburering. Den bruger heller ikk olie. Indsugningsventilen virker heller ikke utæt. Svømmeren/nåleventil er heller ikk utæt. Karburatoren består sådan set kun af chokerspjæld, gasspjæld som styres af regulatoren og gashåndtaget, luftfilter og svømmerhus. Det ville være synd hvis den er færdig da motoren er pissegod og stærk som bare fanden.

Fusk er godt, fusk er sundt, derfor fusker vi året rundt
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da ellers ret tydeligt at den får for meget at leve af, det er dysen og nålen du skal koncentrere dig om, i første omgang skal du prøve at sænke nålen et hak. Skulle det ikke hjælpe så skal du muligvis have en ny dysse i der er mindre end den der sidder i.
Men hvad med dit luftfilter, er det rent og ikke for gammelt (hvis det er af papirtypen) er det blot en svamp, skal du tage den ud og vaske den med opvaskesæbe og skylle den igennem til der ikke kommer sæbe ud af den mere.

V.h.  Håndværkeren
Luftfilteret er renset og det er ikke der problemet ligger for den går også dårligt med filteret pillet af. Ja man skulle tro det ville være et hak i nålen der skal til, men den har ingen nål. I svømmerhuset sidder der en dyse som der plejer, men lige op over dysen sidder der et rør med huller i som er skruet i fra toppen af. Dette rør har også forbindelse med boringen til luftskruen. Ydermere så har den en mærkelig glideventil der er chokerstyret som af en eller anden mærkelig årsag rammer det hullede rør når man bruger choker. Om nålen så rent faktisk mangler det ved jeg så ikke.

Fusk er godt, fusk er sundt, derfor fusker vi året rundt
Så er jeg godt nok løbet tør for hvad det kan værer. Jeg har dog engang for længe siden set én der havde monteret en knallert kaburator på sin B&S den gik faktisk meget bedre af det. Så kunne du finde sådan en gammel Bing tror jeg det ville løse dit problem.
Skægt du skulle navne det, jeg har faktisk en karburator fra en crossmaskine liggende, mikuni er det vist. Den burde da kunne gi rigeligt med benzin til en briggs.

Fusk er godt, fusk er sundt, derfor fusker vi året rundt
Skrevet af Fuskeluske på 30 aug 2009 20:46
Skægt du skulle navne det, jeg har faktisk en karburator fra en crossmaskine liggende, mikuni er det vist. Den burde da kunne gi rigeligt med benzin til en briggs.
Jo men var det måske ikke lige det den ikke skulle gører, problemet er jo at den får for meget at leve af.

Annonce
Nej nej det skulle ikke forstås på den måde heller, det er mere et spørgsmål om der kan komme nok luftblanding igennem karburatoren til en knallert, det er trods alt alligevel 8 hk den skal brødføde. Derfor, crosserkarburatoren, da den har lidt større sugehul i forhold til en puch karburator Jeg tror faktisk den kunne passe meget godt rent kubikmæssigt i hvert fald. Og den har chokerhåndtag, dvs et kabel mindre at bekymre sig om Det eneste der så bliver et problem, det er regulatoren på motoren... Øv...

Fusk er godt, fusk er sundt, derfor fusker vi året rundt
Fuskeluske m.fl. SELV om tændrøret soder, så er det da ikke fordi den får for meget Araberjuice at leve af !
Luske Du skriver jo selv at den nu (efter Du har renset karb'en) kun kan køre hvis den har fuld choker...
Når den har fuld choker får den da netop MAX benno i forhold til luft !
Jeg tror snarrere Dit problem ligger et andet sted... FØR karburatoren, den får ikke saftevand nok at leve af !
Sidder der mon, før karburatoren en lille "dims" på benzin-slangen, enten et gennemstrømningsfilter der er tilstoppet, eller evt. en lille brændstof-pumpe ?! (Ja de kalder den altså en brændstof pumpe, men det er bare en lille rund sort tingest med som regel 3 slanger på, ikke noget med noget mekanik eller noget)
Jeg har mange gange i år haft fat i Brigss&Stratton motorer og har mere end én gang oplevet tilstoppede gennemstrømningsfiltre og "benzinpumper", p.g.a snavs i tanken.
Desuden har jeg en enkelt gang oplevet én motor der ikke ville køre ordentligt, fordi der var et par benzinslanger der var utætte på førnævnte benzin-pumpe, ikke noget voldsomt, ikke sådan at benzinen pissede ud af dem, men det hjalp gevaldigt at skiffte den smule slange.
PS: Drop idéen med crosser-karburatoren, dels fordi det bliver ekstremt svært at styre RPM uden regulatoren og dels fordi Du jo bagefter skal dyse karben'en om og justere den rigtigt ind m.v. og det er faktisk slet-slet ikke så nemt på de der små motorer (Har prøvet en del af den slags tricks i forb. med havetraktor-racing).

I øvrigt et lille tip herunder fra en HAJ til små-motorer: http://www.bahn-larsen.dk/tipsogtricks.php
(Den membran i karburatoren han nævner synes jeg er mystisk, har aldrig set en Briggs-motor med nogen membran i karb'en, men tænkte Du måske kunne bruge tips'et til noget)

"Har du en Briggs And Stratton motor, af modellerne Sprint eller Classic, der "ruller" op og ned i omdr. Er det tit på grund af reguleringfjedrene ikke er justeret rigtigt.
Primærfjederen skal bære de første 2900 omdr og sekundærfjederen skal tage ca 300 omdr ekstra.
Hvis du har problemer med at din sprint eller classic motor kører ujævnt "hoster" og ryger sort er det med stor sandsynlighed membranen i karburatoren der skal skiftes. I nogle tilfælde er man også nød til at skifte karburatoren.
Husk samtidigt at skifte tændrør og luftfilter"

Mandschauvinisme er roden til alt ondt !

Faktisk er der kun én ting der er værre end mandschauvinister: Kællinger der ikke gør som der bliver sagt  ;o)

Skrevet af Jens_Lyn på 02 sep 2009 19:01

(Den membran i karburatoren han nævner synes jeg er mystisk, har aldrig set en Briggs-motor med nogen membran i karb'en, men tænkte Du måske kunne bruge tips'et til noget)

Hvis du har problemer med at din sprint eller classic motor kører ujævnt "hoster" og ryger sort er det med stor sandsynlighed membranen i karburatoren der skal skiftes. I nogle tilfælde er man også nød til at skifte karburatoren.
Husk samtidigt at skifte tændrør og luftfilter"


Først skriver du at du aldrig har set en membran i kaburatoren, så når du lige at modsige dig selv lidt længere nede.
Se så er vi lige et par stykker der godt kunne tænke os at vide hvad du sidst har indtaget da du skrev det selvmodsigende svar
jo tak for alle de gode svar indtil videre men det billede af den membran er forbeholdt tankkarburatorer. Min motor har karburator med svømmerhus og tanken sidder for sig selv, lidt ala en knallert. Der var en der skrev noget om fjedre, jeg fandt ganske vidst en ganske tynd fjeder der sad rundt om regulatorstangen så den er sku nok knækket af et sted. Og jo, den får ALT for meget benzin, udstødningsgassen svider i øjnene og tændrøret er sort og tørt.

Fusk er godt, fusk er sundt, derfor fusker vi året rundt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis