at syne en trailer..?


Jeg har en 1300KG brenderup boogietrailer ( fra 87 tror jeg nok)med bremse, men uden nummerplade. For at få plade på, skal den lige en tur forbi synshallen..

Den ene aksel er rusten i midten, så den skal nok skiftes / renoveres - hvor får man det gjort henne? - og hvad koster det? (kan man evt gøre det selv?)

Den anden ser fin ud mht rust - men når jeg løfter traileren, giver den sig ikke: Dvs. hjulet løftes med op, uden at blive presset mod jorden først. Som om at den ikke er affjedret.. er det meningen at den skal fjedre?


/cs

Jeg har en 1300KG brenderup boogietrailer ( fra 87... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Tak for svar og link!
Det er altid interessant at få forklaret hvordan "ting", og i særdeleshed dem, man af og til er afhængig af, fungerer.
Animationen er meget illustrativ!

Men til trods for gummielementernes selvdæmpende virkning er der alligevel modeller, der har støddæmpere monteret?
Men de har måske ikke denne akselkonstruktion.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
AL-KO's oprindelige Euroaksler kan spores, mens Euro Compactakslerne ikke kan. Jeg ved sq ikke lige om de er til at se forskel på, det er nogle år siden...
Spindlen er boltet fast, og på Euroaksler er de lavet excentrisk, så de kan justeres. På Compact-akslerne kan akslen bare udskiftes, men ikke justeres.
Jeg kan ikke huske nøjagtig hvordan spidsningen skal være og hvordan vognen skal være lastet, men det er noget med 0° op til 0.5° (30 min). Hvis skidtet er ude af justering har det fået tæsk (kantsten e.l.). Der er ikke andre muligheder end at bukke og varme, men det er ikke noget jeg vil anbefale...

MVH Leo

Netop kantsten, taget groft, hjerteløst og ufølsomt, er jo nok en meget oplagt mulighed, og så med en belastning på 7-900 kg på hvert hjul, skal det næsten sætte sit aftryk på akslen.

Det smøresystem ser da rigtig fornuftigt ud HansW. Jeg har dog aldrig set det i praksis endnu, men det virker langt mere tilforladelig end blot at smøre lidt fedt på lejerne og så i med skidtet. Jeg er mildt sagt undrende over så lidt fedt man finder i nav med 2 modstående lejer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Nitter: Tak for det - ja jeg kan se at det ikke er helt billigt at købe sådan een eller to.. (jeg ved nemlig ikke om jeg skal bruge to eller kun een) - jeg må se om jeg kan forhandle mig frem til noget rabat!

Leo: Uha, jeg har skam ringet til TrailerCentret på nyborgvej i Odense. De vil have 6-7000 for en aksel.. som er det samme "jydekrog.dk" vil have for begge.. - jeg kan oven i købet få dem fra tyskland til 350 euro stykket har jeg fundet ud af. ( trailerparts24.eu hvis nogen står i samme situation)

Jeg kan ikke lige sige hvad det er for en type trailer, men den er fra 89 så vidt jeg husker...

Mht reparation, har jeg altid hørt at det ikke kan betale sig, men når du siger det på den måde, lyder det da ikke til at være tilfældet.
Hvordan monteres akselenden på røret? - svejses det på?
Og hvor får man fat i de gummisnore?

(jeg savner lidt en "haynes" eller lignende til sådan en trailer) :-)
Affjedringen sidder fast i den "nedadgående" stilling, så jeg vil da prøve at massere dem

Du siger at Refako kan skifte gummibørgerne - nogne ide om hvad det koster? - for hvis jeg selv kan bukke noget jern og samle min egen aksel, kunne jeg spare lidt penge der.

Det er superrart med noget kyndig vejledning - jeg vil smutte over i min lokale synshal og rykke dem lidt i ørerne for hvad der skal til for at syne den..

Jeg vil en af de nærmeste dage, tage lidt billeder af den og smide op - så kunne det være man blev fristet til at pille den ene aksel af for at kigge

/cs

Hej igen igen.

Tja, da jeg købte mine uorginale 2 aksler ville det koste ca en 'tusse' mere at renovere de gamle, altså pr aksel ! Ved fabrikanten af traileren var telefonisten næsten mundlam da jeg opgav type og serienummer (003) og fabrikationsår (78). Efter megen roden rundt i papire og forespørgelser internt fik jeg en pris på 4500+moms pr aksel.

Nå, hvis 'afjedringsrøret' er tæret midt på, får du ikke synet traileren. Når en aksel mister affjedringen er det fordi mellemrummet mellem inder/yderrøret er fyldt med rust. Har hørt om en der sprøjtede en masse rustløsner (caramba) ind i mellemrummet. Ugen efter fyldte han den til med jord (mindst 100% overlæs) og kørte 10 ture op og ned af sin lange hullede grusvej. Det kunne tilsyneladende løsne nogle sådanne og så skulle der være ganske vist ! Meeeeeeeen............

Rørene med gummisnorene imellem presses sammen. Det er såre simpelt, problemet er bare at skaffe de nye gummisnore.

Du finder nok en løsning på hvad du vil. Held og lykke med projektet.



Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
csteinod siger: Jeg kan ikke lige sige hvad det er for en type trailer, men den er fra 89 så vidt jeg husker...
-> Stelnummeret starter med typebetegnelsen, når traileren er så gammel. 09*....
Jeg ved ikke hvad det koster at få skiftet snore, men prisen må næsten ligge en del under en tilsvarende ny aksel...

Nitter siger: Rørene med gummisnorene imellem presses sammen. Det er såre simpelt, problemet er bare at skaffe de nye gummisnore.
-> Ja da, og så især at få de gamle ud først. Jeg ved at det værktøj Brenderup brugte (da de stadig selv producerede AL-KO-aksler på licens) var STORT og hydraulisk, og alligevel var det noget med at slå og varme på skidtet så snart akslen ikke var helt ny.

MVH Leo

Hvis man bare en enkelt gang har været ude for at pille en bolt ud af en gummibøsning, hvor metalbøsningen der sidder omkring bolten er rustet fast, vil man typisk have respekt for en sådan opgave!
Efter den beskrivelse og de billeder jeg nu har fået af en sådan aksel, står det helt klart, at det absolut ikke er en opgave jeg har lyst til at prøve kræfter med.
Problemet er, at man kun kan bruge tryk. At tæve løs med en stor hammer hjælper ikke, idet slagene dør pga gummiet og et evt. sløjt modhold bukker. Jeg er meget træt af stål/rust/gummi kombinationer!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis