at syne en trailer..?


Jeg har en 1300KG brenderup boogietrailer ( fra 87 tror jeg nok)med bremse, men uden nummerplade. For at få plade på, skal den lige en tur forbi synshallen..

Den ene aksel er rusten i midten, så den skal nok skiftes / renoveres - hvor får man det gjort henne? - og hvad koster det? (kan man evt gøre det selv?)

Den anden ser fin ud mht rust - men når jeg løfter traileren, giver den sig ikke: Dvs. hjulet løftes med op, uden at blive presset mod jorden først. Som om at den ikke er affjedret.. er det meningen at den skal fjedre?


/cs

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Næh, den skal kunne fjedre, men den står næsten "strakt helt op" i fjedrene, når den er ubelastet.
Du kunne prøve at læsse den og se om ikke den så kan fjedre.
Formodentlig kan du købe en ny aksel, men det er nok en voldsom udgift, især hvis du ikke selv vil montere den.
Jeg skal ikke klåge i om man må reparere en sådan aksel.
Tag et billede ulykken og vis det frem i en synshal og hør, hvad de mener om sagen.

Med venlig hilsen
ktm

 

Hej.

Hvis du kører den til syn bliver den kasseret. Det kanoverhovedet ikke svare sig at renovere akslerne, da det koster mere end 2 nye. Til min, fra 78, købte jeg for 5 år siden 2 nye aksler ink. bremsekabler for 5600 med moms.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ktm: det kan du have ret i - har slet ikke lige spekuleret på at den jo ikke vejer så meget i "tomgagng" :-) - jeg må hellere lige læsse nogle fliser i den og se hvad der sker :-)

Nitter: Det var da ikke galt - må man spørge hvor du købte dem henne?

/cs

Hej.

Tja, kan ikke erindre navnet. Firmaet er beliggende i Odense og havde en afdeling i Hurup. Kan prove at spørge en bekendt om......

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hej igen.

Først det glædelige. Firmaet med akslerne hedder REFAKO. De kan levere aksler efter mål, dvs. til alle mulige og umulige trailere og campingvogne. Har lige været på deres hjemmeside.
 
Og det knap så....... Prisen er desværre steget en del siden jeg fik mine aksler, ak ak.

Så har du lidt at arbejde med.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
Hvad med at spørge Brenderup ?

Originalt er ikke altid dyrere, især ikke hvis akslerne ligger på lager og ikke skal specialfremstilles. Brenderup genbruger ofte samme sporvidde, montagebredde osv på nyere modeller, så der er bestemt en god chance. Hvis din trailer er en type 09 vil jeg gætte på at akslerne fra de små billige Bravo-buggier passer på !!

Mht rep af akselrør: Rent teknisk er det latterligt hvis det bliver kasseret til syn, så spørg da i synshallen. Det er reelt bare et stålrør uden nogen anden funktion end at holde de 2 akselender sammen i korrekt vinkel og afstand, og det kan altså sagtens repareres så det bliver som nyt. Gummisnorene ligger i de sidste op til 30 cm i hver ende, der skal du så til gengæld IKKE svejse

Mht affjedring: Svingarmene skal stå nedad i en vinkel på omkring 25° ubelastet og vandret ved fuld last. Hvis de sidder fast i ubelastet stilling bør 'massage' hjælpe (læs på, kør en tur, evt opvarme akselrør LIDT). Hvis de står vandret er gummisnorene mast flade. De kan skiftes, men det er noget der kræver rigtigt stort værktøj. Refako kan... ;o)

MVH Leo - Ingeniør i udviklingsafdelingen hos Brenderup 1995-2001... ;o)

MVH Leo

Interessant snak.
Da jeg var til syn med min Brenderup, oplyste synsmanden, som virkede meget kompetent, at affjedringen udgøres af en torsionsfjeder/aksel, som er fastgjort midt på akslen. De synlige gummiklodser i enden af akselrørene skulle så blot være lejringen.
Nu kan jeg forstå det forholder sig anderledes. Kan du beskrive konstruktionen nærmere?
De gamle BMC Mini havde jo også gummiklodser som affjedring.

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Her er en side med et tværsnit af AL-KO akselrørsprofil, hvor de viser hvordan gummisnorene deformerer

http://www.al-ko.at/fahrzeugtechnik/anhaenger/technologie/euroachse.html

En eksploderet akselende:

http://www.boote-forum.de/attachment.php?attachmentid=60985&d=1193521807

Pos 20 er gummisnoren, som der er 3 eller 4 af afhængigt af systemet. Du har nok 3.
Pos 21 er akselrøret, som bare er et kraftigt stålrør. Firkantet eller sekskantet som AL-KO's vist i første link.
Pos 3 er svingarmen

Man samler delene ved at lægge gummisnorene et stykke ind i akselrøret og derefter presse svingarmen i. Man smører med sæbevand. Gummisnorene trækkes et stykke med ind, så det kræver 97% erfaring og 3% held at gøre det rigtigt.

Der er INTET andet der holder svingarmen på plads end at den sidder i klemme i disse gummisnore. Prøv selv at skære en aksel i stykker og se efter... ;o)
Friktionen er STOR, så bare rolig, den falder ikke lige ud igen.

MVH Leo

Og en mere:

http://www.al-kousa.com/prod_rubsus.htm

MVH Leo

Se det var dagens AHA-oplevelse for mig!

Jeg har altid levet i den vildfarelse, at det var torisionsfjedre, der var fjederelementet.

Der har for nylig kørt en diskussion i et andet forum omkring sporing af campingvogne.
Af og til oplever campister, at deres dæk slides unormalt meget og skævt, samtidig med at vognen er urolig på vejen, alt sammen noget som passer helt fint med at vognen kunne have toe-out.
Hvad er din mening om denne mulighed, Leo Jensen?
Jeg er ikke helt vildt imponeret over min egen CV med AL-KO aksel, men den slider ikke dækkene skævt., men vil en dag hidse mig op til at måle spidsningen.
Ved du hvilken værdi toe er på en 1400 kg aksel?
Vil man med hydraulisk værktøj kunne rette på toe?

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis