Hvordan får jeg termostat på gammel gulvvarme uden synlig returløb

Hej alle

I vores hus fra 1971 har vi flere gulvarme kredse. For alle kredse gælder at de reguleres med en original "hane" der fungerer manuelt, altså ingen automatik. Jeg ønsker at tilkoble en thermostat og her starter balladen.

Kort beskrevet så kommer der et rør (fremløb) op ad gulvet der forsyner en radiator. 10 cm over gulvet er der en forgrening på dette rør der via en manuel hane forsyner gulvarmekredsen. Hovedpinen er så, at gulvarmens returdel er skjult under gulvet.

Jeg har læst mig til at gulvvarmen skal reguleres på returdelen og at man evt. kan sætte en fremløbsventil på fremløbet for så at påsætte en ekstern føler på returrøret, problemet jo bare - der er intet returrør ???
Tænkte så at jeg måske kunne montere føler i gulvet i stedet, men den eneste løsning jeg kan finde ("Danfoss Følerelement, FTC": http://www.danfoss.com/Denmark/Prod...f029f.html
Problemet er at føleren er for stor til at kunne feks. fræses ned i en fuge i gulvet ???
(kan man evt. skille føleren ad uden at ødelægge kabilarrøret ??)

Nogen der kender til en løsning med mindre føler ???

Der er flere i dette forum der forslår at montere en returventil på fremløbet og at det virker for dem, men umiddelbart kan jeg ikke se det er en farbar løsning eller ???

Til jer der gad at læse hele denne roman - tak for det og jeg håber I har nogle guldkorn, så jeg undgår at skulle banke mine gulve op......

 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænk nu på at din gulvvarme er snart 40 år, og lavet i stål eller kobberrør.
Det holder jo ikke evigt, så hvorfor ikke bare bruge det som det er, og når der så engang skal renoveres, kan du lave det rigtigt.
Du skal ikke regne med at der er ret meget isolering under dit gulv, så du smider en masse varme ud den vej.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming
Jeg er som sådan enig med dig, men mener nu stadig det bør kunne betale sig at kigge på en anden løsning. Der bliver ikke renoveret noget de næste 5 år, så der må kunne findes en smartere løsning indtil da. Det er jo ikke trivielle mængder af energi der potentielt kan spares. Jeg har overvejet at teste en returventil som nogen har skrevet i andre indlæg, selv om det umiddelbart ikke giver mening. Jeg har dog en lommefilosofi om, at hvis anlægget står langt fra centralvarmeenheden så kan det måske godt virke.

Gode idéer ønskes stadig :-)

Nogen der kender til en beregning af hvad besparelsen er ved at konvertere fra et gammelt anlæg som mit (nedstøbt kobberrør/50 isolering) og til en moderne installation ???

Du kan jo også montere en ventil på fremløbet med en fjernføler på, som du så placerer et passende sted. Jeg bruger den løsning i et af mine rum. Det er der naturligvis også fordele og ulemper ved. fx at varmen lukker helt ned ved meget solskind ind af de store vinduer. Der er altid lidt forsinkelse på systemet. Til gengæld oplever jeg aldrig overophedning af stuen. I stuens anden afdeling er der tillige 2 radatorer som jævner tingene lidt ud.
Ved gulvarmestyring handler det vel altid om at tage et valg og jeg vil ikke afvise at jeg en dag skifter til en shunt, hvilket kan lade sig gøre da varmen styres fra kælderen under rummet.

Gør det selv er godt, men man bør også kende sine begrænsninger.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis