Hvor kan jeg finde træ, og hvilken slags?

Hej allesammen.

Jeg skal til at påbegynde et projekt hvor jeg vil lave et sofabord. Jeg er absolut nybegynder inden for faget og har derfor brug for lidt hjælp (kan også ses, da jeg har laver andre tråde tidligere).
Jeg har lavet et billede af sofabordet som jeg gerne vil have det til at se ud, og det er som følgende:

Jeg har nu været rundt ved forskellige byggemarkeder og tjekke hvilket træ jeg skal have, og det er her jeg render ind i problemer!
Både bordpladen og benene skal have en tykkelse på 5 cm, og det ser ikke umiddelbart ud til at man kan få et stykke træ i den tykkelse nogle steder. Er der nogen af jer der kender et sted hvor jeg evt. kan få det?
Samtidig vil jeg meget gerne vide om der er nogen der har nogle råd når det kommer til træsorten. Jeg skal ikke bruge noget speciel fancy, men blot noget træ der er pænt, helst mørkt -eller i det mindste noget der efterfølgende kan bejses og dermed få en mørk farve.

Det var noget af en stil jeg fik skrevet der! - men jeg håber at der er nogen af jer der kan hjælpe mig. På forhånd mange tak!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En limtræsplade i 5 cm er nok svær at finde. Men måske kan du finde noget på et savværk.
En god træsort kunne være elm, der bliver mørk, og som stadig er til at betale.

Hvordan vil du få benene til at side fast?

Det er i øvrigt en flot tegning, og jeg er sikke på at det bliver et flot bord.

Green

du kan som alternativ bruge en 30 mm bordplade , og lime en kant på , på de 5 cm ( et stykke af samme slags bordplade )
så er du også ude over det problem med at få det høvlet skrå
ellers må du selv lave en limtræsplade , medmindre du er milionær
@green:
Ja, min erfaring indtil videre er også at en bordplade på 5 cm er svær at finde.
Tak for tippet, jeg vil lige prøve at undersøge priserne på elm.