Hvor kan jeg finde træ, og hvilken slags?

Hej allesammen.

Jeg skal til at påbegynde et projekt hvor jeg vil lave et sofabord. Jeg er absolut nybegynder inden for faget og har derfor brug for lidt hjælp (kan også ses, da jeg har laver andre tråde tidligere).
Jeg har lavet et billede af sofabordet som jeg gerne vil have det til at se ud, og det er som følgende:

Jeg har nu været rundt ved forskellige byggemarkeder og tjekke hvilket træ jeg skal have, og det er her jeg render ind i problemer!
Både bordpladen og benene skal have en tykkelse på 5 cm, og det ser ikke umiddelbart ud til at man kan få et stykke træ i den tykkelse nogle steder. Er der nogen af jer der kender et sted hvor jeg evt. kan få det?
Samtidig vil jeg meget gerne vide om der er nogen der har nogle råd når det kommer til træsorten. Jeg skal ikke bruge noget speciel fancy, men blot noget træ der er pænt, helst mørkt -eller i det mindste noget der efterfølgende kan bejses og dermed få en mørk farve.

Det var noget af en stil jeg fik skrevet der! - men jeg håber at der er nogen af jer der kan hjælpe mig. På forhånd mange tak!
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En limtræsplade i 5 cm er nok svær at finde. Men måske kan du finde noget på et savværk.
En god træsort kunne være elm, der bliver mørk, og som stadig er til at betale.

Hvordan vil du få benene til at side fast?

Det er i øvrigt en flot tegning, og jeg er sikke på at det bliver et flot bord.

Green

du kan som alternativ bruge en 30 mm bordplade , og lime en kant på , på de 5 cm ( et stykke af samme slags bordplade )
så er du også ude over det problem med at få det høvlet skrå
ellers må du selv lave en limtræsplade , medmindre du er milionær
@green:
Ja, min erfaring indtil videre er også at en bordplade på 5 cm er svær at finde.
Tak for tippet, jeg vil lige prøve at undersøge priserne på elm.
Hvordan benene skal sidde fast er ikke helt bestemt endnu. Jeg regner umiddelbart med at der skal bores huller i bordplade og benene, og så nogle dyvler med noget lim til at holde det sammen. Jeg ved ikke om det er en holdbar løsning?

@bredker:
Det er egentlig et ret godt foreslag, da mindsker mine problemer væsentligt hvad angør høvlningen. Men desværre kan det ikke hjælpe med at få ben med en tykkelse på 5 cm.
Millionær er jeg ikke ligefrem, så hvor svært er det selv at lave en limtræsplade?
det er ret nemt at lave pladen , problemet er at få den høvlet helt glat , hvis du kun har nogle hobbymaskiner
jeg har flere gange lavet bordplader af gulvplanker , også så det ikke kan ses at det er gulv der er brugt

benende kan du lave af 2 lag bordplade der er limet sammen , de er nok de nemmeste at lave
med at fastgøre benende , ville jeg nok vælge at bruge nogle stålbeslag , de kan nemt laves så de er skjult
Okay. Så det vil altså være muligt f.eks. at lime to plader med en tykkelse på 2,5 cm sammen, så jeg har en plade på 5 cm? eller f.eks. 5 gulvbræder med en tykkelse på 1 cm sammen?

Og skal de bare limes sammen med noget almindeligt trælim, og så spændes sammen?
Annonce
ja , men alt efter hvilket gulv du finder , skal de lige sikre dig et der er rent for lak og olie , det bedste er hvis du kan finde noger ubehandlet , ellers skal det slibed rent først

det jeg plejer at gøre med selve bordpladen , er at jeg limer den sammen først , evt fuldlimer den på en plade ( så bliver den langt mere stabil )
herefter skære jeg nogle tynde lister af et gulvbrædt i den brede pladen skal have i tykkelsen og limer på kanten
når pladen er færdig sliber jeg hele pladen , så evt ujævnheder fjernes og fræser kanterne med overfræseren , så har du en flot plade klar til bejse , lak eller hvad du nu vil behandle den med

til dit bord skal du nok se efter nogle gulvbræder i hele planker for at få det bedste resultat synsmæssigt

en skal du bor så langt væk , eller kunne du godt komme og se hvordan resultatet vil blive
tim, du skriver at du er helt nybegynder inden for faget. Med det som udgangspunkt kunne det måske være en ide, at lave en prøvemodel først (evt. i halv størrelse) af nogle billigere materialer end det færdige bord. I processen vil du utvilvsomt gøre dig mange gode erfaringer som vil være (næsten :-) lige så uundværlige som de gode råd du kan få af andre her på siden.
@bredker:
Det lyder faktisk som en meget interessant metod. Det kunne godt ske at blive det jeg gør. Mange tak.

@Lars ON:
Det tror jeg at du kan have ganske meget ret i. Det kunne godt ske at man skulle tage at prøve og lave en lille model inden man begiver sig ud i noget man ikke aner noget om. Tak for hjælpen.
du kunne nok finde en massiv plade ved et lille savværk.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
@lynæs:
Også med en tykkelse på 5 cm? Det synes jeg nemlig umiddelbart at jeg har lidt svært ved at finde.:/
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis