Opfriskning af gammelt badeværelse

Hej!
Jeg har en lille rækkehus som jeg har frisket lidt op efter en ældre dame har boet der i knapt 100 år Det eneste jeg ikke har lavet om er badeværelset, jeg er ikke så interesseret i at hakke hele gulvet op, så overvejer muligheden for at lægge nye fliser oven på det gamle gulv.. Men er det en dårlig løsning?
Jeg vil også gerne hive fliserne af væggen og i stedet for pudse væggen og male den, men hvordan med vådrums membran, kan der malæes på det?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Trikker.

Hvis du bruger søgefunktionen vil der komme adskillige tråde om emnet. Der er flere måder at øre det på. Men du kan da selv vælge den du synes bedst om!

Det der kan blive noget bøvl (Jysk ord for vanskeligt!) er at få afløbsristen til at passe med de nye fliser. Du skal have fat i en ring/hvad der nu passer til din rist, for at den er tæt.
Mener faktisk det er jem og Fisk der har noget fliseklæb på tilbud i denne uge.

Kan ikke lige huske hvordan det er med membranen..

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Umidelbart lyder det ikke så godt.
Ved at ligge nye klinker på de gamle på gulvet så er problemet at der ifølge de kloge kan komme vand ind under klinkerne ved afløbet. Mener ikke de der til at forhøje risten er godkendt til vådrum.
Personligt vil jeg også fraråde det i badeværelse, det kan man gøre i bryggers o. lign.
Hvis du fjerner fliserne på væggen vil du ødelægge vådrumsmembranen. Og det har ingen værdi at lave en ny bare for væggen da den skal have forbindelse med membranen på gulvet for den er tæt.
Desværre har jeg ikke noget godt forslag til hvordan du så kommer videre...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jalo, trikkeren startede med at berette at den ældre dame havde boet i rækkehuset i små 100 år og man må antage at hun ikke har rodet med badeværelset i de sidste 20 år, i en formodet alder på min. 110/130 år.
Derfor tror jeg ikke der er en eksisterende vådrumsmembran at tage højde for.

Men ellers maler/spartler man vådrumsmembran på lidt afhængig af hvilken type man vil anvende.

Hvis du ikke orker at hakke de gamle fliser af, er det fra flere sider nævnt at man kan lægge nye oven på de gamle, især hvis det nye lag kan være under døren og ikke hæver gulvet op over de omgivende niveauer.
Der findes ringe/karme til at forhøje afløbet, som jeg, af en tilstandsrapportkyndig, er blevet orienteret om er lovlige.

Så kan men vel rense de gamle fliser grundigt af og smøre vådrumsmembran ud over det hele og så sætte de nye fliser på, hvis man opfatter de nye fliser som en renovering af det gamle badeværelse.

Jeg ville dog nok selv vælge at hakke de gamle fliser af. Tanken er værre end handlingen!

Med venlig hilsen
ktm

 

Enig med KTM. Det er opsætningen af fliser (og dertil hørende arbejde) der indbærer det største arbejde, ikke at flå de gamle af. Det kan hurtigt gøres med en billig borehammer fra HN eller lign. Når fliserne er væk, så må du se på hvad der er tilbage.
Afhængig af alder vil du normalt have en eller anden form for beton gulv. Lad det være, og sørg for at dine vægge er lige og pæne, og puds dem op hvis nødvendigt.
Kig på din rørføring, inkl. afløbsskåle ol. Vurdér hvor meget der bør skiftes nu du er igang. Og vil du evt. have skjult rørføring ? Så skal du lige banke ude til slanger først, og ringe efter VVSeren for tilslutning til en indmuringsdåse eller to, måske har du en kælder under badeværelset hvor du kan lave rørføring. Er huset 100 år gammelt eller deromkring, så er kloaken nok også udskiftningsmoden (bliver de ofte efter 60+ år).
Tænk nu på om du vil have gulvvarme eller ej. Hvis ja, så kig på om det kan svare sig at pille gulvet op og lægge vand. Alternativt, så kan man faktisk få nogle fine elektriske net som er så tynde at de stort set kan ligge i fliseklæberen. El er dog notorisk dyrt i drift.
Når du så har fået lagt alle slanger, rør, kabler ol. (ej el-varme måtter, de lægges senere). Og du har pudset alt pænt op så det er lige og til at se på, så smutter du ned i dit lokale byggemarked og køber nogle spande med vådrumsmembran, evt. lidt armingstape, hvis det ikke følger med, og en spartel og en grov pensel. Så starter du med at lime lidt armeringstape op i alle hjørner, samlinger (også mellem gulv og væg), rørgennemføringer, afløb ol. Generelt alle steder hvor du ikke har en pæn lige flade at spartle membran på.
Så ryger membranen på. Reglerne for hvor denne skal dække varierer kraftigt fra år til år, og om der er tale om hus, lejlighed osv. Men det vigtigste er at dække alle samlingerne du har lavet med armeringsbåndet, 10-20 cm op ad alle vægge. Hele din brusekabine, 20-30 cm rundt om alle rørgennemføringer og indmuringsdåser, rundt om din håndvask, og omkring evt. spa/badekar. Når du har gjort alt dette, så giver du også lige gulvet en omgang. Det er ikke HELT et akvarie, men tæt på. Hvis der er tale om et meget lille badeværelse, anbefales det at man spartler HELE rummet, så det kan du også bare vælge at gøre nu du er igang. Så har du ihvertfald ikke gjort for lidt, og de ekstra 6-700 en spand membran koster vælter nok ikke dit budget.
Lad det hele tørre, og så går du igang med fliser. Husk at lægge en evt. el varme måtte ud inden du lægger gulvfilserne, og ellers så er det bare igang med projektet. Når du så er færdig, så ringer du lige efter VVS og 'trikker (med mindre du selv har aut.), og får tilsluttet tingene.
Det kan gøres på en uges tid hvis du holder fri fra arbejde, eller 3-4 stykker hvis du arbejder om aftenen, selv for et ret stort badeværelse (afhængig af valget af fliser naturligvis, jeg kan VARMT anbefale store klinker, eller klinker på net). Læg dog lige 2-3 dage til hvis du vil bryde gulvet op. Plus du skal nok lige regne med et par dage mellem beton/membran/fliser. River du selv gulvet op, så vil jeg dog anbefale at du enten får en prof til at lægge det igen (pga. fald), eller også læser eksisterende tråde om emnet meget grundigt igennem. Det er monstersvært at få et pænt fald hele vejen, især hvis der er tale om store badeværelser, og man kan hurtigt se på den nederste række klinker på væggen om gulvet er lige eller hvad (hvis altså fliserne er lagt rigtigt også).
Hej KTM

Du har ret. Det overså jeg. Der skal nok ikke forventes at være vådrumssikring hvis badeværelset er så gammelt.
Ang. det med forhøjning af risten var det en vvs`er der sagde det til mig da jeg skulle lave mit badeværelse. Men det kunne selvfølgelig bare være han ville have noget arbejde....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også