gulvvarme udlægning af rør til 2 kredse, hvilket mønster ?

I forbindelse med et gulvvarme projekt har jeg nogle spørgsmål omkring udlægning af varmefordelingsplader/pexrør.

PT skal jeg i gang med et værelse på 35 m2, som er delt op i 2 kredse/strenge.

Hvordan anbefaler I at man udlægger rør/plader.
I hvilket mønster ?

Jeg vil forsøge at undgå kulde indfald, samt kolde zoner på gulvet.

Umiddelbart ville jeg tage streng1 og føre fremløb/varmen først langs ydermur og det store vindues parti.
Altså det varmeste vand vil jeg lede derhen hvor der er mest brug for det
Streng2 vil så gå i modsat retning af streng1, for at udligne forskellen mellem varme og kulde mest muligt.

Dvs. at streng2 fremløb går langs streng1 retur og omvendt.

Eller er det rigeligt bare at dele værelset op i 2 logiske halvdele ?

se evt. de vedlagte billeder.

Her er afbilledet et "lægge-mønster" for de 2 strenge (rød og grøn).
Ydermuren er venstre, samt nederste mur.
Venstre mur har et stort vindues parti.
Nederste mur har et mindre vindue.

Jeg hælder mest til løsning 4.

Varmeford. pladerne er 1-sporede. til 16mm pexrør. rørafstand 19-20 cm.

Mvh Elo
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ved godt Du gerne vil gøre det selv... Men hvis ikke Du har erfaring med gulvvarme fra tidligere og det antager jeg Du ikke har, så få Din lokale VVS'er ud og trække den smule rør for Dig.
Det går 10 gange hurtigere når en erfaren VVS'er trækker gulvslangerne og det bliver HELT rigtigt i første hug.
Så vidt jeg kan se, er ingen af Dine idéer i øvrigt den korrekte måde af trække gulvvarmeslanger på.
Når man trækker gulvvarme-slanger, skal fremløb og retur i SAMME kreds, ligge skiftevis nærmest i en form for spiral-mønster, for at få fordelt varmen mest jævnt.
Umiddelbart vil jeg også mene, at så snart Din "gulvmasse" ER opvarmet og Du blot skal vedligeholde temperaturen i rummet/gulvet, er der ingen forskel på om fremløb eller retur ligger tættest på døre/vinduer.
Husk på, at selv om en dør, eller et vindue står åbent, i kortere eller længere perioder, er det faktisk en temmelig stor masse der skal afkøles, for at Du kan mærke noget rent fysisk på gulvet eller i rummet, såvel som på varmeregningen.

M.v.h Jens.

Mandschauvinisme er roden til alt ondt !

Faktisk er der kun én ting der er værre end mandschauvinister: Kællinger der ikke gør som der bliver sagt  ;o)

Hej Gibman
Synes du har mange 180 graders bøjninger i dine opslag, flere 90 graders bøjninger er lettere at håndtere og du får ikke så store områder uden varmefordelingsplader.
Jeg vil foreslå en spiral som Jens Lyn nævner i hver ende, eller i hver side, afhæng af retningen på din forskalling. Du skal selvfølgelig lave det selv, når varmefordelingspladerne er lagt tager det ingen tid at rulle rørene ud.
Jeg har lagt varme i en stue af samme størrelse, med 16 mm rør c c 30 CM hvortil der blev lagt 1 streng a´ 115 M , der er ingen problemer med at varme rummet op og overfladetemperaturen på lamelgulvet er aldrig over 25 grader. Jeg ved godt at c c skal være 20 cm, dermed vil du få en streg på ca. 175 M, det er nok for meget og det er vel også derfor du laver to kredse.
Jeg har beholdt en radiator under det store vinduesparti i stuen, men var slet ikke i brug sidste vinter.
Jeg har lavet 2 værelser uden problemer. Men de er mindre end den store 35m2 stue, nemlig på ca 10 m2 hver.

Så derfor fik de een kreds hver af lege med.
Mønstret blev bare lagt på simpel vis.

Så jeg har da lidt erfaring med det.

Lidt om gulvet.
Udføres på stueplan (vi har kælder nedenunder, så alt teknik og rør føring gøres nedenunder)
Slut gulvet er planker i EG.

gulvlagene er derfor:
spånplade gulv i 22 mm.
varmeford. plader (købt hos buildahouse.dk - kan anbefales)
3 mm silent pro gulvunderlag.
eg 14mm træ gulv.

Jeg har selv boret rillerne i spånpladen med en bosch fræser (16mm riller).
Dette fungerer godt, omend det tager lidt tid.

Selve det at udlægge rørene tager ingen tid.

Jeg vil sikre mig det bedste layout på selve rør mønstret, når nu jeg havde 2 kredse at gøre med på et større værelse.

på side 17 her :
http://www.uponor.dk/upload/Documents%20(PDF%20and%20officedocuments)/Denmark/HS/Monteringsvejledninger/Gulvvarme/5_14_installationshxndbog.pdf

... er der beskrivelser af diverse mønstre.

Der står nævnt at den spiral formede ej er anbefalet til konstruktioner med trægulve.

/gibman
Enig, den spiralformede giver tilgengæld et rigtigt dejligt resultat i et beton gulv.
Når det så er sagt, så er min erfaring at det ikke betyder så meget hvordan man fører slangen under et trægulv, så længe varmefordelingspladerne har god kontakt med slangen og hinanden. De fordeler faktisk varmen rigtigt fint, og laver du et lille overlap mellem pladerne (1-2 cm), så kan jeg i hvertfald ikke i mit gulv mærke nogle temperaturforskelle.
Jeg vil mene at du skal kigge på den retning du vil lægge dit gulv, og så lægge dine slanger på tværs af denne retning (ellers kan du mærke når du træder på en slange, da samlingerne i gulvet vil give efter her), uden særligt hensyn til fremløb og retur, men i stedet kigge på hvad der er praktisk muligt. Altå noget der minder om dit forslag 1, hvis du påtænker at lægge gulvet i længderetningen af rummet.
Jeg har allerede lagt længe retningen af slangerne i den modsatte retning af top-gulvet

Grunden til at jeg også har længderetningen på slangerne gående fra højre mod venstre, er af hensyn til gulvets styrke.

Jeg fræser jo en 17 mm dybt ned i et 22 mm gulv spångulv. Derfor ville det være smartest at fræse riller på tværs af de bærende bjælker, som understøtter selve spånplade gulvet.
Og disse bjælke går altså fra top mod bund, når man ser på tegningerne .. eller med andre ord, bjælker og riller i gulvpladerne går modsat hinanden.

Det skulle give mest styrke, som jeg ser det.

Mit vindues parti (termo ruder) er pænt stort ,og førhen havde jeg en lang radiator gående der.
Er lidt bange for kulde indfald, derfor jeg ville tage fremløbet den vej om først, samt ydermuren generelt.

Huset er der ud over vel-isoleret.

/gibman
Annonce
Et andet spørgsmål går på isolering af 16 mm pexrør inden for klimazonen (huset).

Jeg skal selvfølgelig have isoleret PEX rørene fra shunten til gulvets begyndelse. Altså selve transport vejen.

Gøres dette med alm. radiator rør isolering i 18x13mm ?
Eller er tomrør (rør i rør) ok til formålet ?

/Gibman
Det kommer vel an på hvor meget du vil af med i varme regning ?
Rør-i-rør isolerer stort set slet ikke. Og hvis dit rør paserer steder hvor det IKKE skal varme op, eller varmen spildes. Hvis det passerer kolde rør, afløb, skorstene osv. Så bør du isolere det. Energi konsulenterne plajer at sige at prisen på isoleringen er tjent hjem allerede det første år. Men nu koster en rørskål jo også kun lige i nærheden af en tyver.
hvorfor vil du have 2 kredse ? op til 120 m virker fint, og med mindre du har lange transport strenge kan der godt dække 35 kvm (med cc 30). Du kan selvfølgelig også lave det med 2 strenge.

Transport strengen skal isoleres med rørskåle (evvs.dk er billig med dem) 18x13 lyder fint. Husk at tape samlingerne med gaffa. Angående mønster er det væsentligste at få så mange lige stræk som muligt af hensyn til en evt skade og rep er lettest på lige træk.

Forslag 4 ser ok ud, men var det muligt skal du trække dem på den anden led af rummet.


 /M

Iflg. flere producenter anbefales der en max rør distance cc på 200 mm.
http://content.wavin.com/WAXDK.NSF/pages/systemanvendelse_gulvvarmeDK

max rør længde ved 16mm rør er mellem 80 og 100 mtr.

Dette ville jeg gerne forsøge at overholde.

Skade og rep. bliver der forhåbenligt ikke noget af
Og i så fald hvordan vil du fixe et pex rør ?

Jeg vil helst trække dem på den illustrede led (dvs. højre mod venstre) end op/ned.

Flere grunde til dette.
Slutgulvet skal ligge modsat længde retningen på slangerne.
De bærende bjælker med cc afstand på 600mm skal helst ligge modsat længde retningen på de 16mm riller jeg skal have fræst i det eksisterende 22mm spånplade gulv.

Man kan af mange producenter allerede købe de spånplader i 22mm med maskin-fræsede riller i. Disse er dog dyrere end at selv at lave det. Desuden slipper man for at brække gulvet op
Skal bare huske at fræse uden om gulvsøm. dvs. de skal op med roden.
En lang lige træ lægte skruet fast i gulvet er god at fræse op af. Så bliver rillerne 99% lige.
Endesløjferne laves i fri hånd.

/gibman
hvordan endte du med at trække det? står i samme situation lige pt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis