Beskidt lud/oliebehandlet fyrretræsgulv

Hej. Vi har fået vores fyrretræsgulv afslebet i forbindelse med indflytning. Gulvene er blevet ludbehandlet og oliebehandlet med hvidpigmenteret olie. Vi fik et proffesionelt firma til at gøre arbejdet, og vi har fulgt alle deres råd nøje. Da vi så flyttede ind, tænkte vi ikke over at vi skulle dække gulvet af (eller bare tage skoene af), så nu er der en masse grå fodspor overalt på gulvene. Jeg kan simpelthen ikke få det af! Jeg har prøvet bare med nogle træsæbe, det virker ikke. Så har jeg prøvet med Trip Trap Trærens, som let skulle kunne fjerne genstridige pletter. Men det virker sørme heller ikke. Den eneste måde jeg kan få det af på, er ved at ligge på alle fire og virkelig skrubbe meget hårdt med sådan en grøn grydesvamp.
Hvad kan jeg gøre for at få gulvene pæne igen?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo prøve med en kraftig Sæbespåns opløsning og en gulvskrubbe, og sidst hvis det ikke virker så er det brun sæbe, og ikke den flydende men den "gammeldags"

V.h.  Håndværkeren
Hvis du har brugt trærens, så er oliebeskyttelsen nok ikke hvad den har været. Problemet har nok været den manglende "fede" sæbespåne behandling som er "smudsafviserlaget" på sådan et gulv, har manglet, eller hvad ?. Det står normalt på olien, bare på en anden måde. De vil gerne have man bruger deres pleje produkt. Jeg har brugt sæbespåner fra fakta de sidste 10 år, det holder rigtig godt.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Vi har ikke givet gulvet noget behandling efter gulvmændene gik. Det er måske der problemet ligger? Jeg har købt olie til at give træet når jeg har det fået renset af med trærens..

Så det jeg skal gøre er enten at bruge sæbespåner eller en brun sæbe opløsning?
Jeg forstår ikke hvad den "gammeldags" brune sæbe er, jeg er kun 20 :p
He HE ! Gammeldags brun sæbe købes i en lille plast dåse på størelse med et glas honning eller lidt større. Den egenlige forskel ligger nok i prisen, du giver ca 5 gange så meget for den fortyndede på en flasker. Men drop ideen med at give dine gulve olie, vask dem ofte med sæbesåner, der er nemlig Lanolin i sæbespåner som dit gulv vil elske dig for at give det. Og ja det skulle have haft en ordentlig gang sæbespåns grød inden i trådte på det.
Håndværker, du blander det list sammen.

Den brune sæbe er til rengøring her og nu, måske det kan redde dine fodspor.
Fremover er det KUN sæbespåner.2 * en ordentlig fed grød til at starte med og så en alm. blanding frem over.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Annonce
Hmm. tjah det gør jeg vits, godt at du så lige kan korigere for mig.
Så det jeg skal gøre er:
1. Købe brun sæbe og vaske fodsporene af i det
2. Bruge sæbespæner, fed grød 2 gange og så bare sæbespåner til normal rengøring fremover?

l
Skrevet af pescno på 28 aug 2009 22:01
Så det jeg skal gøre er:
1. Købe brun sæbe og vaske fodsporene af i det
2. Bruge sæbespæner, fed grød 2 gange og så bare sæbespåner til normal rengøring fremover?

l
Der er en fremtid for dig  du har forstået budskabet

V.h.  Håndværkeren

Årh jeg elsker jer bare for evigt!! Mange tak for hjælpen
Bare en afsluttende bemærkning.

Sæbespåner giver med tiden gulvet en grålig nuance, men fra Den Gamle By i Aarhus ved jeg at selv blød fyrretræ med tiden bliver så hårdt at stilethæle ikke afsætter mærker i gulvet.
En sidegevinst ved sæbespåner er når gulvet er blevet mættet, vil end ikke noget så genstridigt som rødbedesaft efterlade pletter på gulvet.
Tag en tur rundt i museet og få syn for sagen.

Mvh. Christian

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis