Ladning af båd-batterier fra motor

Sejlerhilsen

Som mange andre uanset om det er en motor- eller sejlbåd, bruges strøm til diverse formål.

Der er en lille hage ved en ganske almindelig bådmotor med vekselsstrømgenerator og ladning af eet eller flere bådbatterier - som iøvrigt ikke adskiller sig fra en almindelig bil..

Selvom, eksempelvis, der sidder en 60 Amp vekselsstrømsgenerator på motoren skal man bestemt ikke gå ud fra, at batteriet bliver opladet med denne strømstyrke, en tiende-del er mere realistisk. Deraf, at mange skal lade deres bådmotor kører i lang tid førend batteriet atter er fuldt opladet.
Vil ikke her gennemgå et større teknisk udredning men henvise til link - godt nok på engelsk men giver en fyldestgørende forklaring på - hvordan bådbatterier kan oplades 5 gange hurtigere uden at batterierne koger eller lider anden skade og uden hensyn til om det er alm BLY - GEL eller AGM batterier.

Mvh MiLady

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi har købt denne.. c-tek m200 http://www.ctek.com/DA/Buy-Charger.aspx?charger=m200

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

UPS - jeg klikkede lige kort på linket og så lignede det en lader... vores ligner også en lader

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

MiLady,
Kunne godt bruge en anvisning på, hvordan man hiver strøm fra en påhængsmotor uden ladestik til et batteri.... har hørt forskelligt... bl.a. kan den lokale bådpusher klare det for ca. 2500 Kr. hvilket er helt udelukket på en ældre motor... så hvis du har nogen ideer om hvordan det gøres, vil jeg gerne høre om dem...

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

jbr> Desværre ikke - mit kendskab til påhængsmotorer er yderst begrænset. Gætter på at strømstyrken fra en mindre påhængsmotor ikke er overvældende og derfor, som grandoldman der bruger en extern lader.
Men mon ikke en herinde på LDS kan give dig ideer om hvordan det evt kan lave sig gøre

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
Jeg har også tumlet med ideen om at få påhængsmotoren til at lade.. Sejler jo omk. en time hver gang vi skal gennem sundet. Men de ca. 4.000 kr de vil have for det er lidt for vildt for mig.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nå, det var ærgerligt...

Det med om der er nok strøm til at lade et batteri, har jeg hørt før. Men jeg går ud fra, at det er der, hvis ens strømforbrug begrænser sig til lidt ekkolod og GPS.
Ellers ville man vel ikke lave strømudtag på de nyere 4HK Mariner motorer, eller andre mærker for den sags skyld.
At der nok ikke produceres så meget at man også kan have både køletaske og TV mv. kørende, det tror jeg MiLady har ret i.

Der har tidligere været noget skriveri på LDS om emnet, desværre uden en brugbar løsning på opgaven.

Derfor efterlyser jeg personer der kan være behjælpelige med beskrivelse, diagrammer eller lign. om hvordan man laver en sådan elektrisk opstilling.

Jeg er klar over, at det er noget med at hente f.eks 25-35 V AC ud af motoren, begrænse den til 14.1 V ensrette strømmen, så den bliver DC og gennem en spole eller lign. føre den ensrettede strøm ud til forbrugsbatteriet.
Men tættere på er jeg ikke kommet.

Håber der er en elektroniknørd  der kan hjælpe videre...

P.S. Har selv en lader, og både 12V og 220V i båden, men virker jo desværre kun med en landledning...... og jeg har jo ikke én der er så lang at den kan række Limfjorden rundt


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis