Solfanger - Dækglas

Hej, jeg går og leger lidt med en solfanger, og har i den fobindelse set at alle bruger polycarbonat som dækplade, altså kanalplader, men de koster jo en halv raket, jeg har fundet disse, og tænkte man måske kunne lime 2 plader sammen og opnå de 8mm som er benyttet mange steder i andre fangere.. http://kortlink.dk/nordiskplast/6w8r Prisen ser ret fornuftig ud. Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
60 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Se grunden til at de bruger kanal plader, er at de virker som en Thermorude, så vil det ikke hjælpe ret meget at du limer to plader sammen.

V.h.  Håndværkeren
Hvorfor ikke bare bruge en gammel thermorude?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej

 Hvis det inderste lag er glas, tænker jeg du kan bruge alm. klar trapez som det yderste dæklag. Du kan hæfte en strimmel trapez fast på glasset med lidt silicone og på bagsiden af af trapez pladen . Så skal du kun skrue trapez i siderne. Evt kan du bruge noget andet i stedet for glas. Trapez tåler 60 grader, men så varmt bliver det yderste lag ikke.

 Det inderste lag skal være fastgjort i en fals med en liste. Det skal endelig være sådan at hvis du bruger glas., skal det kunne arbejde. 
 Det er ikke noget der , mig bekendt, er afprøvet, men blot en ide.
 mvh
777
Håndværkeren : Tak det kan du self have ret i , ville det evt være en idè at have et lille mellemrum imellem de 2 kanalplader så? eller skal jeg punge ud og købe den tykke udgave fra start af znapster : Stort set alle de solfangere jeg har set er bygget med kanalplader, det må der jo være en grund til 777: Det lader til at være en okay idè, jeg vil bare gerne undgå glas, mest af den grund at PC plader er så stærke som de er... Det skal lige siges den solfanger jeg vil lave skal være til varm luft, ikke noget brugsvand (skal lige lære lidt om alt det her først) Mvh
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
hej

Det er fordi PC plader(polycarbonat) er stærke og kan holde til en høj temp. Man benytter dem. Pvc har en ligeså god lystransperens men er ikke så stærke og tåler 60 grader, kortvarigt 90 grader. Men de er billige og man kan tillade sig at skifte dem ud efter 10 år.

Det var jo ment som et billigt alternativ til de pc-plader. De er meget dyre.Som du selv er inde på.

En luft solfanger bliver ikke så varm. Så der kunne man nok vælge en anden materiale.

mvh 777
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvis det kun er til en luft solfanger er en 4 mm. plade rimeligt godt,  her er det jo hensigten at kold luft kommer ind i bunden og bliver blæst ud for oven. Det vil sige at der ikke behøver så høje temperaturer til, som hvis det var en vædske der skulle varmes op. Faktisk er det her flovet på ventilatoren der bestemmer hvor varm luften skal være i princippet.
Håndværkeren : Mange tak, det er lækkert at vide, så kan jeg godt købe de 12.2 m2 plade (gad vide om de lev det i eet stykke )


Jeg har tænkt mig at lave et varme/køle system til mit sommerhus, drevet af sol og en lille vindmølle, solfangerkassen er næsten færdig lavet, og møllen er under planlægning, selve idè går på at have en termostat i solfangerkassen, der er tilsluttet en rumtermostat i huset, til rumtermostat er der tilkoblet 2 blæsere, kold/varm, der bliver nedgravet 200m PE rør på nordlig side af huset, med indtag fra et permanent skyggested. Rumtermostaten skal tænde/slukke alt efter hvad temp man har sat i solfangerkassen, så bestemmer jeg selv ved hvilket gradeantal rumtermostat skal starte/slukke, jeg har set mange solfanger systemer kun køre når solen skinner, det er også fint nok, men hvad nu hvis kassen er varm og ens solceller ikke kan fange "strømmen" så sidder man der og fryser på sine små dukkefingre..


Er det helt ude i skoven denne idè?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej
Nej . Udmærket ide.

Forstår jeg det rigtigt. Er du ræd for at få mega høj temp. i din luft solfanger i tilfælde af strømsvigt. I så fald er svaret nej.
Når sådan en fyr er stillet lodret op af huset, bliver temp. ikke så høj. Om sommeren står solen højt, men har svært ved at varme hårdt ned på noget der står lodret.
Hvad mener du med at solceller ikke kan fange strømmen. De går vel igang når der er solskin eller lyst. eller hvad ???
mvh
777
777 : Jeg havde tænkt mig at mont solfanger på taget, så den kommer ikke op af husmuren, og ja det var lidt pga af varme jeg tænkte det måske kunne skade den termostat jeg bruger. Ang solcellen, så ved jeg ikke hvor meget den rent faktisk laver af strøm, det er en ret lille (mener det er en 7w), det jeg mener er at skinner solen ikke og min celle ikke laver strøm, men der stadig er varme i kassen, den varme ville jeg gerne kunne bruge.. hvis det dog er varme af nogen betydning der evt kan være tilbage.. går da også udfra den kan opvarme kassen selvom solen ikke står ligepå.. men det er kun et svagt håb
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du kunne jo ofre en lidt større el solfangerpanel, eks. som dem de har på både. Det kan godt tænkes at du skal ofre lidt grunger på projektet fra starten, men de vil helt sikkert blive tjent ind mange gange. I al fald i forhold til elvarme.
Der er yderligere 50 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også