Hvilken "sparteltape" og -masse?

Jeg skal ha' sat et gipsloft op i et par rum (i alt ca 50 M2), og har lige været hos Stark for at bestille pladerne. I samme forbindelse ville jeg bestille det dér armeringstape, som skal lægges i samlingerne. Jeg har læst mig frem til, at man nu om dage benytter en slags papir til den slags, hvilket jeg så bestilte. Ekspedienten himlede med øjnene, og nærmest insisterede på, at jeg skal bruge de dersens gaze-agtige strimler, man har brugt i mange år... Mit spørgsmål er altså, hvad jeg skal vælge? Jeg er fuldstændig ligeglad... det skal bare være det stærkeste, så jeg undgår, skidtet revner senere

Sælgeren prakkede mig forresten også noget spartelmasse på, som kaldes "Raptor letspartelmasse medium", men det er jeg sq også kommet lidt i tvivl om, er godt nok til 1. gangsspartlingen... Hvilke produkter vil I anbefale, når jeg nu er nærmest hysterisk angst for at samlingerne vil revne

Håber på lidt respons fra erfarne "spartlere"
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du vil være sikker på at dine gipslofter ikke slår revner, så skal du benytte spartel tape, og ikke malerremse som de ville sælge dig.

Jeg har selv brugt den billige dana spartel fra XL / Grønvold og schou, og deres billige Proff. sandspartel vil jeg da også anbefale, den er ikke på højde med fluggers, men stadig en god spartel til prisen.

Det billige man kan købe hos lavpris farvehandlerne har jeg ingen gode erfaringer med.

Kravet til sparteltape er i dag papirstrimler, og spartelmassen skal være godkendt til gipsplader, da den egentlig skal lime pladerne sammen så samlingen bliver stærkere end pladen.

Husk at der gerne må være 2-4 mm sprække mellem pladerne, så spartelmassen kan arbejdes ned imellem.

Husk T-skinner i fritbærende samlinger.

Læs forøvrigt "Hvor Går Grænsen" som er udgivet af bl.a. gipspladeproducenterne og Danske Malermestre.

http://www.bpb.com/files/download/h...-3-udg.pdf

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
som orla skriver skal man som faglært idag benytte papir strimlen, men det er min erfaring at det er pokkers svært at få pænt. gaze er SÅ meget nemmere.

det er noget med at papir strimlen er bedre til at tage træk på skrå af armeringen. men jeg vil (og har gjort med over 300 kvm gips nu uden revner what so ever) bruge gazetape, og så give det en gang filt efterfølgende filten har nemligt også en armerende effekt, og bliver faktisk nogengange kaldet armeringsfilt.

og letspartel medium er ganske fin til at spartle det med alle gange, lad være med sandspartel, når du først har slebet i letspartel vil du aldrigt gå tilbage til sandspartel...
Risikoen for revner er jo ens uanset om man er faglært eller ej.

Får man nu lavet et loft med gazearmering, hvorefter man efterfølgende sælger sit hus, og der opstår revner i samlingerne, har man jo ikke udført tingene korrekt, og risikerer at være erstatningspligtig.

Jeg ved godt at det er langt at tænke, men det er faktisk sådanne problemer min hverdag består af.
Orla kan du ikke henlede mig til noget literatur der fortæller at det er et lovkrav at benytte papirsparteltape (og dermed erstatningspligtigt hvis man benytter gaze istedet)? kan kun finde anbefalinger af det, ikke noget juridisk.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Da for åndsvagt at man så sælger gazearmering hvis det er ulovligt! Hvor længe har det været det Orla? Vil nemlig godt vide om jeg er erstatningspligtig hvis jeg skal sælge min lejlighed og der kommer revner på et tidspunkt....

mvh jan
Hej Zive

Noget sådant kan aldrig være et lovkrav, men kommer til udtryk i retspraksis, hvor et teknisk fælleseje som "hvor Går Grænsen" er vil blive anvendt som det tekniske grundlag.

Beklager men det blev jo lidt juridisk alligevel. :-)
kan du så komme med eksempler på retsager der har resulteret i en erstatning som følge af brugen af gaze frem for papir ?
Tak for inputs folkens. Jeg har rimeligt styr på opsætningen af pladerne. Jeg er kun kommet i tvivl om, hvilken slags tape/gaze, som er "den stærkeste". Hvis den gamle gaze-type generelt regnes som værende stærkere end tapen, vil jeg da foretrække at bruge dén, hvis risikoen for revner er større med tape ;-)

Jeg har et par steder hørt om Flüggers spartelmasse... Er det bare det bedste, der findes på markedet, hvis nu man lige for sjov skyld glemmer alt om, hvad det koster?
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også