Keramisk køkkenkniv...

Hej.

Har set et afsnit af 'Hvordan bliver det lavet' på Discovery Channel, hvor man hos Kyocera laver keramiske knive specielt beregnet til sushi-kokke, da de kan gøres næsten barberbladsskarpe, stort set aldrig skal slibes og ikke tager smag af fisken eller andre madvarer.

Fra i dag har Aldi to forskellige keramiske knive, en lille urtekniv og en lidt større med 15 cm. blad.

Så jeg tænkte naturligvis 'So ein Ding muss ich auch haben'

Nu bliver det spændende at se, hvor længe den holder sig skarp - og om den splintrer i 1000 stykker, hvis den ryger ned på klinkegulvet...

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvad kostede den.?

hold den væk fra ungerne.!!! den ligner en legetøjskniv.
Ja, der er lidt Fætter BR over den. Heldigvis er vores den yngste 12 år og ved, at alt vi har i køkkenet, ikke er legetøj. Prøvede den lige til en gang løg i dag, den er såmænd skarp nok, men lige kort nok til min smag.

Den koster 90 kr, den lille koster 50.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

det er til at overkomme i prisen

prøv at gi en prej om en månedes til at hvad den dur til.!!!
måske lidt ofter.
før jeg falder over den.(køb)!
jeg har set dem i aldi og holde den i hånden i æsken.!
de vejer ikke en kuk.! jeg er bange for at de flyver væk fra køkkenbord
af nyset.! og slibningen kendes fra "stål"knive.!
Næ, keramik er jo ikke så tungt som stål...

Slibningen er nu ok - den er ikke købt for at lave sushi, så almindelig 'køkkenkniv-slibning' er helt fin, så længe den er symmetrisk og ikke skærer skævt. Elizabeth har prøvet den til grøntsager i dag og er helt solgt. Hun står på grill og snitter masser af løg, tomater, agurker og salat hver dag, så hun ved, hvad hun kan lide.

Jeg har brugt den til løg, kød og det løse, og er egentlig kun utilfreds med størrelsen, jeg er til store kokkeknive

Vi er blevet enige om, at hvis den holder sig skarp de næste par måneder, vil vi give hinanden keramiske køkkenknive i julegave  Enormt romantisk

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
jeg håber ikke at kniven ikke ryger på gulvet eller i køkken vasken med en vis kraft
til at den går i splinter.!

du kan læse keramiske knive testen i www.politiken.dk under tjæk.
test af keramiske knive.

der kan du se nogle billedder der hvor kniven er delt i to halve og hakket.!
den anden er kniven er hel.
og et godt råd er holde kniven væk fra ben i kødet.
og frost vare.?
Jeg genopliver lige den her snart 3 år gamle tråd med en update...

Kniven blev brugt et halvt års tid på Elizabeths gamle arbejde i Grillen. Desværre tabte en af hendes kolleger den, så der røg en lille flig af spidsen, det er jo problemet med keramik.

Men kniven står stadig ude i vores knivblok, den er i brug næsten dagligt og er i dag stort set lige så skarp, som da vi købte den for knap 3 år siden.

Belært af denne erfaring har vi købt en mere i samme størrelse og 2 grøntsagsknive i samme mærke, som vi også er vældigt glade for.

Det er altså ikke alt, man køber i Aldi, der er discount-kvalitet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Det skal lige med, at den i de 3 år aldrig er blevet slebet - det kræver nogle helt ekstreme slibesten at skærpe en keramisk kniv, hvis det nogensinde skulle blive nødvendigt. En almindelig karborondumsten kan dårligt nok lave en ridse i overfladen på den...

Det er lidt flippet

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Under direkte indtryk af din rekommandation, købte jeg også en og kan bekræfte, at den er rigtig god.
Så sent som her til aften, havde jeg gang i den ifm bl.a. til at skære nogle meget modne tomater i skiver, en lidt krævende opgave for mange halvsløve knive.
Aldi har mange fine sager mellem år og dag, men er en noget tristmodig forretning at komme ind i med et, som oftest, noget mismodigt personale.

Med venlig hilsen
ktm

 

Vi har osse de omtalte knive fra Aldi og et sæt fra Metro (og har haft dem i snart 4 år), de kan Kun anbefales, dog er spidsen ganske rigtigt en svagt punkt, men stadig pengene vær.

 Mvh Dannie

Offshore Elektronik teknikker og elektrikker
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis