gevindstænger kun i lecablokke dur det?

Hej jeg skal til at bygge en 50 m2 garage hvor de 2 af vægene skal bygges på eksisterende 140cm høje mure af 29 cm lecablokke, er det nok at bore og lime 12cm gevindstænger 80 cm ned i lecamuren?
gevindstænger kun i lecablokke dur det?
eller hvad skal man gøre?
lecablokkene står på en sokkel men er ikke foranket ned i den med gevindstænger.
selve soklen er 120 cm under jordhøjde da grunden er hævet bagtil,
dvs. at leca muren der er 140 høj holder 120 cm jord ude, og er ikke udsat for blæst
derfor vil jeg gerne vide om det er nok kun at bore 85 cm ned i 4 skift lecablokke og lime dem.?

Hilsen Daniel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Daniel.

Du skriver ikke hvorfor du vil sætte gevindstænger ned i muren ! Almindeligvis har man ikke jern i ydermurer. Kun i toppen til at holde den rem som spærene skal ligge an på.

V.h.  Håndværkeren
Hej Daniel

Forudsat at du skal anvende gevindstængerne til vind trækbånd, for at forankre træk kræfter fra tagkonstruktionen. Så skal de have fat i soklen. Lecamuren står "løst" på soklen og kan for så vidt både skride og løfte sig af soklen.
Men afh af vindforhold og tagtype kan det være unødvendigt med forankring (men selvfølgelig mere sikkert).

Måske du kan rille ned gennem leca muren, og bore gevind stængerne i soklen, for herefter at ligge en trækstang i et elektrikkerrør og pudse det ind i rillen. Så vil du få forsvarligt fat i soklen og konstruktionen kan arbejde uden pudset revner.

 /M

Hej ydermuren er af mursten og indermuren bliver en træ konstruktion. gevindstængerne skal holden det indvendige træskelet
Skal træ konstruktionen bære taget ? I så fald ville jeg forankre til sokkel. Skal lecaen alene bære indervægen er det nok at fastgøre med karmskruer. Se evt http://www.strongtie.dk/media/WBC2008_samlet.pdf

Deres løsninger er rigtigt fine, og rigtigt dyre. Men det giver god indsigt i muligheder og regler/anbefalinger.

 /M

både den indvendige træ konstruktionen og ydermur stenen bliver placeret på den eksisterende ca 120cm høje leca mur,
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis