dam i jolle

hej alle sammen er der nogen der kan give mig en ide til hvordan jeg laver en dam i min jolle kan ik helt finde ud af hvordan den laves??
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er en kiste du tænker på, for an dam går helt ud i siderne af en båd.
Men sådan en kiste er meget nem at lave, jeg vil foreslå dig at tage en passende papkasse som du anbringer ca. midtskibs.
Læg noget tungt på kassen og med en træklods kan du nu tegne konturen af kistens facon  i bunden hele vejen rundet, tag kassen ud og skær det overskydende pap af. Sæt den så ned igen og lav eventuelt justeringer så den står lige og passer hele vejen rundt.
Nu har du så en meget fin skabelon som du kan overfører til en plade krydsfiner. Lav så kassen/kisten og ind og tjekke den så den bare lægger fint til hele vejen rundt.
Op med den igen og læg så glasfiber 3 lag på indvendigt og udvendigt, du skal lige huske at slibe strittere o.l. af inden du sætter den ind i båden. Hvor du i forvejen har slebet ned i Gelcoaten, helst ned til glasfiberen sådan en 10 cm. uden om hele kisten og alt indvendigt. Støb den nu grundigt fast 3-4 lag. Lad tørre i et døgn, slib igen alle strittere o.l. væk, og giv det hele en gang Gelcoat. Når det er tørt kan du bore nogle 10mm. huller i siderne inde fra, lad være med at presse boret igennem, så ødelægger du nemlig gelcoaten udvendigt. Og husk at du ikke må bore ned i kølen. Til sidst tager du et stykke ståltråd som du lige vikler en tynd klud om, og så kan du smørre Gelcoat i hullerne, det skal du være meget omhyggelig med, da hvis der trænger vand ind i selve laminatet kan give skrækkelige følger ved frost.

Go arbs lyst

V.h.  Håndværkeren
Der kan jeg være med - den ramme du laver er jo for at holde på det vand, som kommer ind gennem de huller du borer - (ellers ville båden og fiskene jo gå under). Og kassen skal jo også være højere end vandlinien(det læser du ud af begrebet "passende")

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Hej
Håndværker - jeg har lige et opklarende spørgsmål - hvorfor kalder du det en kiste - jeg mener hvad er en damjolle i forhold til det du beskriver - altså kan du ikke lige oplyse en uvidende sejler om forskellen på en dam og en kiste - i mit sejler univers er en kiste et opbevaringsrum i cockpittet
På forhånd tak
Skrevet af Flying Leth på 26 aug 2009 01:12
Hej
Håndværker - jeg har lige et opklarende spørgsmål - hvorfor kalder du det en kiste - jeg mener hvad er en damjolle i forhold til det du beskriver - altså kan du ikke lige oplyse en uvidende sejler om forskellen på en dam og en kiste - i mit sejler univers er en kiste et opbevaringsrum i cockpittet
På forhånd tak
Faktisk tror jeg ordet kommer af sværdkisten som er i både med sværd, eks. var de gamle drivkvaser udstyret med både sværd og kiste omkring selve sværdkisten.
Ved en dam forstås en konstruktion der går helt i borde hvor der så er en tragt midtskibs til at hive fiskene op og ned. Det er kun de lidt større joller over 25 fod der udstyres med en dam. Og så naturligvis de store kuttere.
Håber at denne forklaring hjalp dig.

V.h.  Håndværkeren

Annonce
Hej.
Jeg vil godt blande mig i snakken om dam og kiste! Jeg tror det kan være lokalt hvad man kalder det. Her på Limfjorden kan en båd være med dam. det er som du siger helt ud i borde.Er den ikke bygget ud i siderne, kalder vi det, at båden kun har en damtragt.
Hilsen Virkelyst.

Livet er for kort til genudsendelser!!!!!

Det kunne da godt være at det er den lokale måde at betegne det på. 
Ja benævnelserne er utallige. Havde selv en fin 19 fods damjolle, hvor der var dam til borde - men vi kaldte også de små glasfiberkasser i midten af en glasfiberjolle for en dam. Oversiden af min dam gik i eet med dørkbrædderne (vi kaldte det"damdækket"), og var svært at holde tæt.
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis