strømforbrug i køkken

Hej

Hvordan udregner elektrikeren hvor mange grupper, et køkken skal have. Hvidevarer og øvrigt udstyr i et køkken er efterhånden på flere og flere watt og jeg har haft en længere principiel diskussion med min far angående dette - og nu håber jeg på at have ret :-). Et eksempel for et normalt køkken kunne være (watt angivelser ud fra hvidevarer fra nettet):

quooker 1600 - 3000w 
ovn 3650w 
induktion 6200w 
opvask2300w 
kaffemaskine 1520w
køleskab90w
microbølgeovn 1000w
lys anslået 250w 
diverse stik til øvrigt udstyr anslået 1000w

totalt minimum 17,6kw

I eksisterende huse har man vel normalt adgang til 1x400V/16A og 2 grupper a 230V/13A (alternativt 10A) i et køkken, men dette vil jo ikke kunne dække behovet, og der er således brug for en ekstra gruppe, men det kan de færreste eksisterende huse vel levere til et køkken? Derfor er min tese, at der må være en form for "fordelingsnøgle" eller andet, som den professionelle elektriker går ud fra, da det jo er yderst sjældent, at alt er i fuld brug på en gang.

Hvis vi samtidig regner ud hvor mange ampere der er brug for, vil det jo også lægge beslag på det meste af gruppetavlen, så øhhhh...hvordan vurderes det?

Er det min beregning, den er gal med, eller hvad gør elektrikeren idag?

tak for svarene!

Spekulanten
29 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg forlangte og designede så mange grupper til køkkenet og iøvrigt alle steder, at vi skulle kunne køre med alt grejet samtidig, og det gør vi jævnligt.
Bare forestil dig et større gæstebud, hvor man er flere i krig på en gang, med flere varme retter og opvask ind imellem, ting der skal holdes varme, ekstra varmeplader, fuld skrald på hele gøgemøget.
Jeg var så inderlig og grundig træt af installationer, hvor man uafladelig skulle sætte nye sikringer i. Alene det at man brænder nallerne, hver gang man skal pille en overbelastet, brændt sikring ud er da modbydelig. Det skal sgu virke på fuld knald, alt sammen, når der er behov! Og det gør det!
Så dyrt er det heller ikke at sætte nogle ekstra grupper på, når man nu alligevel er igang.
Det resulterer så i en tavle, som er middelstor sværindustri værdig!

Med venlig hilsen
ktm

 

Gerne!
1 3-faset på 63 amp, står der på den, den trækker værkstedet, hvor der yderligere er en stribe undergrupper. Disse er dog ikke optalt, men hvis det har interesse kan jeg gå over og tælle dem også.
Til huset:
3 x16 amp 3-faset
2 x13 amp 3-faset
1x ? amp 3-faset
7 x13-amp 1 fase

Og det virker.

der ud over har jeg fået monteret en slags "elektronisk lynafleder" der på glimrende vis har forhindret at sikkerhedsrelæet/HFIrelæet ikke slår ud ved det mindste tordenvejr.

Styringen foregår via IHC.

Og nej, jeg har ikke selv sat det op, men forlangt, hvad jeg ville have.

Med venlig hilsen
ktm

 

en 3 faset 16A til komfur.
en 13A til køleskab
en 13A til opvaskeren
en 13 A til micro ovnen
en 13A til kaffemaskinen
en 13A til koge kedlen
to 13A ved hvert køkken bord f.eks. 2 tryner på hver side af vasken og ikke klods op af den.

Jacob
Hej.

Er det ikke noget med, at et "normalt" hus kun har 35A ind til tavlen?
Kan ikke se hvad det hjælper med feks 3 x 16A grupper, og 5x13A grupper, hvis selve forsyningen kun er 35A ? ?

Men måske det er ændret i nye huse ?

Mvh
Sømanden.
Annonce
I forbindelse med mit skift fra oliefyr til varmepumpe, skulle jeg bruge nogle kraftgrupper. Og min søde lille tavle fra ´73 havde kun plads til 2 10A og en 16A gruppe plus Hpfi.
Og så var det at jeg tænkte jeg lige så godt kunne få skiftet måler og det hele ud!
Jeg er så heldig at blive forsynet fra MES. Så jeg kunne få monteret en DIN-skinne måler. Altså en der ikke fylder så meget :-)

Jeg valgte følgende, med mulighed for udvidelse selvfølgelig...
5 kraft og 5 lysgrupper fordelt på 2 HpFI´er.

Køkkenet har 2 lysgrupper for sig selv. Og så deler den et par stikkontakter med alrummet/stuen.
En kraftgruppe til kogepladen og ovnen og opvasker deler en kraftgruppe efter devicen "jeg vasker ikke op mens jeg laver mad" Den kan dog sagtens trække begge dele.

Så er der to kraftgruppertil min varmepumpe og den sidste til vaskemaskine og tørretumbler.

Lysgrupperne er pænt fordelt ud over de resterende værelser.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Det er et gammelt hus, der er restaureret.
I.f.m. at luftledningerne blev lagt i jorden, fik jeg mere end standard strøm ind igen, som tidligere. Det er en tidligere landbrugsejd., hvor der i forvejen var godt med strøm og kvadrat.
Hele installationen er ny også ude i jorden med nyt jordspyd, som er testet af aut. el.inst..
Jo da, vi vasker op medens vi laver mad. Faktisk kører opvaskeren kontinuerligt med alt det grej man bruger undervejs, og lige netop i den situation, kan man blive meget følsom, hvis ikke hele baduljen kan køre samtidig.
Almindelige stikkontakter er strøet ud med mild hånd overalt, langt ud over regulativernes forskrifter, så jeg undgår forlængerledninger. Igen det koster jo næsten ikke noget, når man er igang.
Og så må jeg nok til, i stil med de moderne tilståelsessager, at lette min sorte samvittighed og imødeser selvf. en stor, off. fordømmelse. Her kommer det: "Jeg har selv rillet op til kabler op hugget ud til div. dåser!"

Med venlig hilsen
ktm

 

Kan kun grine af det med den mængde grupper du har monteret i dit hus. Det må have kostet boksen at få lagt ny hoved ledning ind. For normalt giver vi 1000+moms per ampere ved forøgelse på landbrugsejendomme, men skidt nu med det. Du må forøvrigt også have noget af en elregning med alt det strøm du kan bruge. Jeg har "kun" to lysgrupper og en kraftgruppe i køkkenet og selvom der er ryk på har jeg ikke endnu sprunget en sikring derude. Det er jo sjældent det hele er igang på engang. Du har jo kun to hænder at arbejde med. Men er glad for at høre der ikke er sparet på stikkontakterne undervejs i byggeriet.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Nu er det 13-14 år siden, så jeg husker ikke længere beløbet, men det var ikke noget der markerede sig specielt i hukommelsen, hvilket absurde beløb ellers nok kan.
2 Hænder? konen har da også 2 hænder og evt. flinke hjælpere. Min ovn kan køre af sig selv i lange perioder, samtidig med at der brases på komfurpladerne

Hvorfor er det så "forbudt" at lave en ordentlig el-installation når el-einstallatørere skal have noget at sige?
Fiaght, du griner og StenKrog lyder nærmest fornærmet og understreger sin autoritet med sin beskæftigelse, og flere andre el-folk har udtrykt forargelse, når de ser installationen.
Jeg synes jo ellers nok, der hånes og kritiseres, når folk står og skal udvide installationen senere hen, og der mangler kabler og grupper! Mange mennesker må henslæbe en bøvlet tilværelse med massevis af håbløse forlængerledninger og begrænsninger. netop pga for små installationer. Får de endeligt udvidet efterfølgende er det ofte med utrolig grimme og klodsede ledningsføringer, som jeg ikke synes er klædelige, eller tyder på nogen form for fremsynethed.

Da JEG DESIGNEDE installationen i mit værksted, blev der max 2 meter mellem hver kraftudtag, gerne mindre, ligesom alle 1-fasede udtag + at de alle er med 3-stik i hver. Det muntrede elektrikeren sig voldsomt over og "hånede" mig på der nærmeste. I dag er det mig en daglig glæde, når jeg er på værkstedet, at jeg altid blot vender mig om og stikker værktøjet i et af de tætplacerede udtag, 1 eller 3 fasede. Jeg har ikke løse forlængerledninger liggende alle vegne og flyde. Det er rigeligt at tumle rundt i autogenslanger, trykluft og de nødvendige forbindelser til de utallige elektriske apparater.

Når jeg kommer ind på selv ret nye værksteder af den ene eller anden art, undrer jeg mig vildt meget over, at man vil finde sig i så elendigt designet el-udstyr. De maser jo rundt med forlængerledninger og folkene slås om stikkontakter og sætte fordelere og andet lort på, for overhovedet at kunne arbejde. Så er jeg fuldstændig ligeglad med, hvor mange eksaminer, autorisationer, traditioner og stort selvværd ham der har designet anlægget har. Efter min mening har han ikke været sin opgave voksen og sådanne skal ikke designe anlæg for mig. De kan få lov at lave tingene efter mine retningslinier, når det er mig der betaler og skal bruge skidtet.
Det gælder i øvrigt også alle andre autoriserede. Jeg bestemmer og betaler og de gør som jeg vil have det, selvfølgelig inden for lovens rammer. Min restlevetid er for kort til at tåle andres fjollerier.
Så har jeg vist trådt hele den autoriserede verden godt og grundigt over de nedgroede negle!

Med venlig hilsen
ktm

 

Skrevet af Jacob Antenne på 25 aug 2009 21:03
en 3 faset 16A til komfur.
en 13A til køleskab
en 13A til opvaskeren
en 13 A til micro ovnen
en 13A til kaffemaskinen
en 13A til koge kedlen
to 13A ved hvert køkken bord f.eks. 2 tryner på hver side af vasken og ikke klods op af den.
Det var dog den mest overdrevne mængde grupper i et køkken. håber det er et forsøg på en joke

med nutidens køkkenmaskiner er der sq ik brug for en dedikeret 13 amp gruppe til hver eneste brugsgenstand.

Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis