Skal jeg høvle bordet?

Hej allesammen.

Jeg står og vil til at lave en bordplade. Den skal være lidt speciel, og på grund af min manglede erfaring inden for faget, er jeg i tvivl om hvordan jeg bør vælge mine metoder.

Jeg skal have skåret et stort stykke af hjørnet af pladen i den vandrette plan, som vist på billedet herunder.

Det som jeg har tænkt mig indtil videre er at høvle det med en el-høvl. Jeg ved dog ikke om det er hensigtsmæssigt, og om det vil give et godt resultat.

Jeg håber at der er noget der kan give mig noget hjælp med det.

På forhånd tak.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Så vil jeg foreslå dig at du først øver dig på noget andet træ først, man skal helst være lidt proff. for at lave lige den øvelse du vil lave der.

V.h.  Håndværkeren
hvor bredt skal det skrå stykke være
du kan lave et simpelt styr til elhøvlen , så deu kan høvle lidt i stil med en skabelon
Okay, det lyder interessant.

Her er lige et billede for egentligt at forklare det. Mit bord skal se ud som følgende:

Jeg håber at målene er til at se. Det er altså en bordplade der er 5 cm tyk, der skal høvles ned mod kanterne til 32 cm ind på bordpladen, så den i enderne kun bliver 2,5 cm tyk. Jeg håber du har mulighed for at forklare din metode yderligere, da jeg er absolut nybegynder inden for håndværkerfaget.
ja , nu er det jo et lidt bredt stykke at styre den på med en elhøvl , men med lidt omtanke for sikkerhed og presition kan det godt lade sig gøre , men kræver lidt tid til forarbejde

lav en styreplade til høvlen, der er 2 muligheder alt efter dine muligheder
du kan skære et hul i en plade som høvlen kan gå ned i og nogle vinkler til justering og fastgørelse i de gevindhuller der er til land mv. har du mulighed for det , kan du svejse en i profiljern, så der bare er et par arme ud til siderne
i begge tilfælde skal de være så brede at de kan nå begge sider i ydersporet

lav så en ramme af lister , i det skråsnit der skal høvles og spænd det på bordet , nu kan du køre med landet på rammen så høvlen kun kan køre ned i den dybte det er stillet til

vil blive noget klodset at arbejde med , men vil give dig et presis snit som du ønsker
Annonce
Mange tak for det bredker.
Det lyder til at det er noget som jeg lige skal have set på. Jeg takker endnu engang rigtig mange gange for hjælpen!
Lige som et ekstra spørgsmål, ved du så hvorvidt man kan høvle mod årerne i træet?
du kan altid høvle på langs af stavene , lidt svære på tværs
men tager du et tyndt snit af gangen og høvler mod endetræet ( ikke indefra og ud ) kan det godt lade sig gøre lidt forsigtigt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis