Kap- og geringssav: DeWalt 777 eller Bosch GCM 8 ??

Hej med jer,

Jeg er ved at lave udhæng på et stort halvtag ,og indtil nu har jeg savet sternbrædderne til med en almindelig fukssvans. Det er gået ok, selv om det undervejs har irriteret mig lidt, når der nogle steder blev ½ - 1mm luft i samlingerne. Nu er jeg så kommet til udhængsbrædderne, hvor jeg har købt 53 længder af 3 m, hvoraf de 32 skal skæres over 3-4 gange hver. Det har jeg ikke lyst til at gøre i hånden, så derfor har jeg netop købt en Metabo KS 216 lasercut kap- og gearingssav i Bauhaus til 900,- kr.

Metabo'en kan helt sikkert klare den nuværende opgave, men jeg er blevet lidt i tvivl om jeg skulle have købt en model med udtræk. Jeg kan nemlig se, at jeg ikke ville kunne have savet sternbrædderne i smig med Metabo'en, da den kun kan klare 80mm i 45 grader. Jeg har pt. ikke yderligere projekter i bedding, så på sin vis kan jeg i øjeblikket nøjes med Metabo'en, og så købe en model med udtræk senere, hvis jeg skulle få brug for det. På den anden side, så vil jeg jo helst have det mest fleksible værktøj fra starten, så jeg ikke senere kommer til at stå med 2 maskiner, hvor den ene ikke rigtig bliver brugt. Jeg har ikke pakket Metabo'en ud endnu, så derfor overvejer jeg, om jeg skal returnere den i dag, og så købe en dyrere model med udtræk.

Jeg har kig på disse to modeller:

Bosch GCM 8
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/afkortersaveoggeringssave/afkorteregeringssave/afkorter-geringssavgcm8/?rel=topsale

Dewalt DW 777
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/afkortersaveoggeringssave/afkorteregeringssave/afkorter-oggeringssavdw777/?rel=topsale

Prisen er 2998,- for begge modeller, hvilken ville I selv vælge og hvorfor?

Jeg kan se at teleskopstængerne på Bosch'en er ophængt vandret, mens de på Dewalt'en er ophængt lodret. Har det betydning? Derudover har Bosch'en en skruetvinge, som kan holde brædtet på plads.

Tak for råd og vejledning!
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej. Jeg forholder mig ikke til hvilken maskine du skal købe men jeg kan se, at Stark har dewalt 777 til 2245 incl. moms, og savbordet til 1245 incl. moms. Hvis du køber sav, bør du også købe et bord. Det giver meget bedre udnyttelse af saven. Specielt når du skal save mange brædder på bestemt mål.

vh ole

Jeg ville uden at blinke levere den metabo tilbage, du vil fortryde det manglende udtræk. (har selv prøvet det)

Jeg har selv 777'eren og er super glad for den. Den er dejlig kompakt og let i forhold til andre save, og med tilhørende arbejdesbord, så er det en sand fornøjelse at tilskære lange emner. Der er også en skruetvinge på venstre side af dewalten. Vil du en dag af med den, så er gensalgværdien højere på DeWalt.

\\ n.c.

 

Bosch GCM 8 holder ikke vinklerne korekt. der er for meget slør i den. du skal have en 10 er eller en 12 er hvis du vil have bosch.

Jacob
@Ole: Tak for tippet!  Jeg er netop kommet tilbage fra byen, hvor jeg bl.a. har været inde i Stark og se på kap- og geringssave. Ja, jeg tror at du har ret i, at det er en god idé med et bord. Det er rigtig rart med et længdestop.

------------------------

@N.C: Ja, jeg tror også, at jeg ville komme til at savne udtræk, hvis jeg havde beholdt Metaboen. Tak for beretningen om DeWalt'en, det er dejligt at have noget værktøj, som man er rigtig glad for. I den lokale Stark butik anbefalede sælger mig dog Bosch'en, da han selv havde den DeWalt model, som 777'eren har afløst, og den havde fået slør i lejerne efter nogle år. Han forklarede, at når teleskopstængerne er monteret vertikalt istedet for horisontalt, så er der større risiko for, at der med tiden udvikles slør. Men siden du er så glad for din 777'er N.C, så kan der jo ikke være slør i din. Måske er det noget som først udvikles ved overdreven brug, eller også har han måske bare været uheldig med sin DeWalt. Ja, et bord letter vist arbejdet en hel del. Jeg har selv arbejdet med en stor båndsav til større stålprofiler, og der var længdestoppet helt uundværligt. Tak for dit indlæg!

------------------------

Enden på det hele blev, at jeg nu har returneret Metabo'en og reserveret en kap- og geringssav. Jeg fik et godt tilbud på Bosch GCM 8S og GTA 3700 savbord til 3245,- i alt. Og da Bosch'en havde lys, laser og et par andre finesser, og da sælgers havde haft en DeWalt med slør, så blev det Bosch'en, som jeg valgte i sidste ende. De havde også  DeWalten, og den er sikkert også er fin, men pga slørhistorien turde jeg ikke satse på den. Tak for jeres hjælp!

--------------------------
@Jacob Antenne: Jeg var begyndt på mit indlæg, da dit tikkede ind. Men oh, oh, hvor dit indlæg gør mig noget nervøs! . Er det et generelt problem med slør i alle Bosch GCM 8S'er, eller var det kun på en enkelt, som du har arbejdet med?? Det lyder som om, at du mener, at det er et generelt konstruktionsproblem på GCM 8S'eren? Da jeg stod og kørte med udtrækket i butikken i dag, bemærkede ikke noget slør, men det betyder jo ikke, at det ikke kan blive et problem på sigt. De havde også GCM 10 og 12 i Stark, men de er altså lige to numre for store til mit brug. Og så er de jo også en hel del dyrere. Jeg har kun lavet en reservation på Bosch'en, så jeg kan sikkert skifte tilbage til DeWalt'en igen, men lige nu ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre. Der er jo slørhistorier om begge modeller, ser det ud til. Tak også til dig for info, selv om det gjorde av!

Hmm... tænke, tænke...

Er der flere af jer, der har erfaringer med ovenstående modeller, eller kender til en helt 3. model - helst uden slør?

Hej igen

Jeg tror ikke, at du med dit behov, skal være nervøs for problemet du omtaler på DeWalten. Det er ikke noget der gør mig nervøs. Jeg har haft min et halv år, og bruger den til et husrenoveringsprojekt, og der er intet der antyder at der skulle være problemer med den.

\\ n.c.

 

Annonce
Sløret i en bosch gcm 8 ligger i klik anordningen til vinklerne. sådan at saven kan ændrer vinklen en smule og man ikke nødvendigt vist saver i samme vinkel hver gang. det er som om at palen ikke er bred nok eller er lavet af en blød plast / gummi så den bøjer. hvad der sker helt nøjagtigt ved jeg ikke. men resultatet ville jeg ikke kunne leve med.

Vi har en gammel Thomas ude på arbejdet. se det er kram. men den vejer nok også på den forkerte side af 100kg inckl stander.

Jacob

Jeg har selv en gammel Elu kapsav (en PS174, en meget tidlig udgave af dewalts 777) og der er ikke det mindste slør at spore i lejerne. Jeg ville også umiddelbart satse på Dewalten, der som andre skriver ofte kan findes på tilbud.

Desværre har den pga konstruktionen ikke rendestop, så man kan lave false. Har du ikke behov for dette er det selvfølgelig ligegyldigt. Jeg synes i øvrigt også at kunne huske at Dewalten er noget lettere at transportere rundt.


Med venlig hilsen

Anders

Hej med jer igen,

Det her blev et langt indlæg, så bær lige over med mig

@N.C.: Okay, det lyder godt, at du har gode erfaringer med din DeWalt. Den er skam også stadig med i overvejelserne. Tak for input!

-------------

@Jacob Antenne: Aha, ja det lyder jo ikke for godt. Den Stark butik jeg besøgte i går, modtager i denne uge 45 stk. GCM 8S med tilhørende GTA 3700 savbord til deres Bosch messe i næste uge. Så hvis Bosch'en virkelig har problemer med at holde vinklerne, så får de da vist nogle reklamationer at arbejde med. Når jeg skal ud i butikken igen, så vil jeg tale med dem om dine erfaringer og høre, hvad de siger. Og så selvfølgelig også inspicere klik- og låsemekanismen til gradanordningen. Når jeg endnu ikke har afskrevet Bosch'en helt, så er det fordi min subjektive oplevelse af de to maskiner, f.eks. med betjeningen af udtræk og håndtag til beskyttelsesskærm var i Bosch'ens favør. Men jeg ville heller ikke kunne leve med unøjagtige vinkler - det skal være i orden. Ja, de gode gamle solide maskiner har gerne kvaliteten (og vægten) med sig. Tak for info!

-------------

@Anders K: Tak for dit besyv. Ja, der er umiddelbart stemning for DeWalt'en her på forum, og det er godt at høre om de gode erfaringer. Lidt ærgeligt at Bosch'en gjorde bedst indtryk på mig.  Jeg har også talt med en kammerat, som er tømrer, og de steder han har arbejdet var deres kap- og geringsave også fra DeWalt eller Makita.

-------------

Hmm... jeg må nok kigge grundigt på begge modeller igen, når jeg kommer i butikken igen. Det vigtigste er at få en sav som er nøjagtig, og som jeg bliver glad for i længden, så er det ikke vigtigt om den er blå eller gul. Bosch'en virkede mere letgående i lejerne, mere sofistikeret med lys og laser, mens DeWalten virkede mere fast, enkel og uhøjtidelig. Hmm... ja, jeg beklager at jeg tænker højt lige nu.

Jeg laver lige en liste over de plusser og minusser, som jeg kan komme på ved de to maskiner. Det er selvfølgelig en subjektiv liste og en førkøbsliste, som ikke bygger på brug af maskinerne. Så den ville måske anderledes ud, hvis jeg havde mulighed for at prøve begge maskiner side ved side.

Bosch GCM 8S:

Plusser:
Dybdestop/rendestop
Kan save en fodliste stående
Kul kan udskiftes af bruger
Arbejdslys og laser

Minusser:
Flere plastikdele som kan brække af
Muligvis mindre solid og nøjagtig gradindstilling? (se Jakob Antennes indlæg)

------------------

DeWalt DW777

Plusser:
Få eller ingen plastikdele som kan brække af
Muligvis mere solid og nøjagtig gradindstilling?
Håndværkerens foretrukne mærke i kap- og geringssave

Minusser:
Ingen dybdestop/rendestop
Kan ikke save fodliste stående
Kul kan ikke udskiftes af bruger
Ingen arbejdslys og laser

---------------------

Som sagt koster begge maskiner næsten det samme inklusiv savbord, så det er jo ikke prisen, som er det afgørende. Saven skal være nøjagtig, og jeg skal kunne lide at bruge den. Jeg må ud og rive lidt i begge maskiner igen, kan jeg mærke. Så må jeg vælge den jeg bedst kan lide, når jeg har vejet alting op mod hinanden. Umiddelbart kunne jeg bedst lide Bosch'en, men jeg vil ikke have den, hvis den ikke kan holde vinklerne, som Jacob skriver.

Tak for jeres hjælp!

 

Jeg har desværre kun erfaring med den grønne bosch med udtræk og de er ikke gode. På den er laseren værdiløs. Glasset på laseren blev en lille smule ridset i løbet af den første uge og derefter kunne man ikke se linien længere. Den er også meget følsom over for snavs.

/Lasse
@Lasse: Ja, det lyder ikke så godt. Var det denne grønne model fra Bosch: http://nettobuild.dk/shop/bosch-kap--og-27106p.html  For den ligner meget den blå Bosch GCM 8S, som jeg overvejer. Det duer jo ikke, at laseren ikke længere kan ses efter en uges brug. Selv om man måske kan undvære den, så er det jo ikke i orden. Når du skriver, at maskinen er meget følsom overfor snavs, betyder det så at den hurigt bliver træg at dreje ud i vinklerne, når der samler sig lidt savsmuld på den? For det lyder jo heller ikke godt.

Jeg må indrømme, at der efterhånden er dukket en del oplysninger op, som får mig til at revurdere om Bosch'en stadig skal være med i overvejelserne. Ærgeligt, for den gjorde et godt indtryk på mig. Mange tak for dit indlæg Lasse!
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis