Kap- og geringssav: DeWalt 777 eller Bosch GCM 8 ??

Hej med jer,

Jeg er ved at lave udhæng på et stort halvtag ,og indtil nu har jeg savet sternbrædderne til med en almindelig fukssvans. Det er gået ok, selv om det undervejs har irriteret mig lidt, når der nogle steder blev ½ - 1mm luft i samlingerne. Nu er jeg så kommet til udhængsbrædderne, hvor jeg har købt 53 længder af 3 m, hvoraf de 32 skal skæres over 3-4 gange hver. Det har jeg ikke lyst til at gøre i hånden, så derfor har jeg netop købt en Metabo KS 216 lasercut kap- og gearingssav i Bauhaus til 900,- kr.

Metabo'en kan helt sikkert klare den nuværende opgave, men jeg er blevet lidt i tvivl om jeg skulle have købt en model med udtræk. Jeg kan nemlig se, at jeg ikke ville kunne have savet sternbrædderne i smig med Metabo'en, da den kun kan klare 80mm i 45 grader. Jeg har pt. ikke yderligere projekter i bedding, så på sin vis kan jeg i øjeblikket nøjes med Metabo'en, og så købe en model med udtræk senere, hvis jeg skulle få brug for det. På den anden side, så vil jeg jo helst have det mest fleksible værktøj fra starten, så jeg ikke senere kommer til at stå med 2 maskiner, hvor den ene ikke rigtig bliver brugt. Jeg har ikke pakket Metabo'en ud endnu, så derfor overvejer jeg, om jeg skal returnere den i dag, og så købe en dyrere model med udtræk.

Jeg har kig på disse to modeller:

Bosch GCM 8
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/afkortersaveoggeringssave/afkorteregeringssave/afkorter-geringssavgcm8/?rel=topsale

Dewalt DW 777
http://www.carl-ras.dk/e-shop/el-vaerktoejogtilbehoer/afkortersaveoggeringssave/afkorteregeringssave/afkorter-oggeringssavdw777/?rel=topsale

Prisen er 2998,- for begge modeller, hvilken ville I selv vælge og hvorfor?

Jeg kan se at teleskopstængerne på Bosch'en er ophængt vandret, mens de på Dewalt'en er ophængt lodret. Har det betydning? Derudover har Bosch'en en skruetvinge, som kan holde brædtet på plads.

Tak for råd og vejledning!
Hej med jer, Jeg er ved at lave udhæng på et... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige været nede og købe et topnøglesæt på tilbud. hev lige i deres GCM 8S maskine ved den lejlighed. jeg tror der er lavet en modif på den. nu kunne jeg kun dreje den et par mm når vinklen ikke var spændt men klikket fast til 0.

Jacob
Hej igen Jacob,

Jamen tak for opfølgningen! Nu er jeg jo helt grøn til geringssave, så betyder det du skriver, at du mener, at saven er god nok alligevel, nu der måske er lavet en modifikation på den? Umiddelbart, så lyder et par mm slør jo alligevel som lidt rigeligt. Men hvis det er sådan, at at vinklen låses fast i præcis 90 grader, hver gang man drejer på spændehåndtaget og låser vinklen, så gør et par mm's slør i ulåst stilling jo ikke noget.

Tak for nyheden!
Det betyder at den er god nok til tømmer når man bygger hus (spær, terrasse, skur, carport osv. i den dur). men ikke god nok til fint snedkerarbejde som skal passe 100%. skal du lave et fodpanel / feje liste så går den vel an men så skal det heller ikke være større.
Hvis du skal lave groft arbejde så køb den. ellers køb en lækker rundsav med førings skinne og vinkel anslag.
og hvis laseren bliver ridset så husk at Bosch giver 3 års garanti på deres udstyr hvis du husker at tilmelde det inden for et par uger på nettet.
Bosch værktøj
Bosch 3 års garanti

Jacob
Jeg købte for et års tid siden GCM 8 S fra Bosch incl. bordet og har endnu ikke oplevet problemer med slør eller forkerte vinkler. (er brugt til flere terresser, kaninbur etc. så den er brugt) Og som skrevet så sørg for at vælge bord til. Så meget guld vær    Med hensyn til lys på den her model så tro ikke du kommer til at bruge det.... Så meget lyser det heller ikke. HVis jeg skulle sige noget så vil jeg gå efter 10" da man sagtens kan bruge den ekstra skære højde. Ellers vil jeg sige et dejligt stykke værktøj

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

@Jakob: Okay, tak for info.  Jeg vil jo nok helst have en sav, som er også god nok til præcisionsarbejde. Jeg har en 1350W Skill rundsav og har hidtil brugt et stykke firkantprofil (stål) spændt fast med skruetvinger, som føringsskinne. Jeg synes dog, at det tager lidt for lang tid at måle, spænde, save, løsne, flytte skinne, spænde og save igen. Jeg tror, at det vil gå lidt hurtigere med en geringssav. Tak også for tippet om Bosch garanti! Hvis det ender med Bosch, så skal jeg da vist registrere.

------------------------

@MLU: Jamen det lyder da godt, at du ikke har haft problemer med unøjagtige vinkler med din GCM 8S.  Har du også brugt saven til præcisionsarbejde, hvor det bare skulle passe fuldstændigt? Det kunne måske være større større skarringer, som er synlige osv? Ja, et bord letter vist arbejdet rigtig meget! Okay, så lyset er måske ikke helt det det giver sig ud for? Hvad med laseren, kan den bruges til noget fornuftigt? Hmm... okay, jamen det kan da være, at jeg skulle kaste et blik på en 10" også. Hidtil har jeg afskrevet 10" og 12" fordi jeg syntes, at de blev for dyre og for immobile til mit brug. Men 8" fylder jo også en del. I hvert fald, hvis man også bruger savbordet. Jeg har også opdaget at 10" og 12" modellerne har "micro adjust", så brugeren vist selv skulle kunne finjustere gradindstillingen, hvis den ikke passer 100% fra fabrikken, eller hvis saven med tiden skulle komme lidt ud af justering. Og det er da en fin funktion. Tak for dit indlæg!

--------------------------

Jeg har surfet en hel del på nettet efter anmeldelser og oplysninger om kap- og geringssave. Jeg har fundet nogle interessante links, som jeg henviser til i nedenstående. Måske er der andre her i forum'et, som kan få glæde af linkene.  Jeg har f.eks. haft glæde af, at læse en del af de mange brugeranmeldelser af save fra både DeWalt og Bosch på Amazon.com.  Desværre har savene fra Bosch et andet modelnummer i USA, men det skulle være til at regne ud, hvilken sav der er tale om.

Men først et link til en bunke videoer om kap- og geringssave: http://www.finehomebuilding.com/how...r-saw.aspx 

Save fra DeWalt på Amazon:
http://www.amazon.com/gp/search?ie=...ative=9325

Save fra Bosch på Amazon:
http://www.amazon.com/s/ref=nb_ss?u...aw&x=0&y=0

Annonce
De Stykker jeg har skåret i smig har alle paset og der har da været en del emner hvor det skulle passe 100 % så jo jeg syntes den gør det godt. Som sagt er det eneste jeg fortryder at jeg ikke købte en 10" el. 12". Og nå ja, køb en støv suger ved siden af for den lille pose der skal opsamle støvet bliver fyldt hurtigere end en ble på et barn :o)

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Faldt lige over denne gamle tråd.

HJD, hvad endte det med, og hvordan er det gået med den?

/Jens (der selv er på udkig efter en kap/geringssav)

Venlig hilsen

Jens

Hej Jens,

Jeg endte med at købe Bosch GCM 8S og GTA 3700 savbord til 3245 i alt. Da jeg blandt andet er flyttet i lejlighed, så har jeg dog ikke fået brugt den nær så meget, som jeg havde regnet med - men den har fungeret uden problemer eller unøjagtigheder. Når den er spændt i vinkel har den fint kunnet holde en nøjagtig vinkel for mig. Så til mit brug ville jeg helt sikkert købe den igen til den pris. Jeg kiggede også på en anden DeWalt, som jeg desværre ikke kan huske navnet på, men hos Stark i Aalborg gik den under navnet "snedkermodellen". Den havde en metalpal, som låste gradindstillingen og derudover kunne gradkransen justeres af brugeren, hvis den ikke skar 100% på vinkel. Men så vidt jeg husker, kostede den op mod 5000 kroner (kan ikke huske om det var med eller uden savbord). Den havde jeg måske nok valgt, hvis jeg havde brug for en supermaskine, som jeg dagligt skulle slide på med præcisionsarbejde i årevis - men prisen var så også en anden. Og til mit brug er jeg som sagt fuldt ud tilfreds med Bosch'en.

Og som jeg selv blev rådet til i denne tråd af bl.a. MLU, nielsennc og bankmand, så køb endeligt et savbord med til saven. Det gør virkelig arbejdet nemmere, hurtigere og langt mere ergonomisk :-)

Held og lykke med at finde den rette maskine til dig! :-)
Tak for tilbagemeldingen!

Venlig hilsen

Jens

Selv tak Jens! :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også