Fastbrændsel/Stoker?

Hejsa allesammen.

Jeg har lige et lille spørgsmål ang et kombifyr.

Min kæreste og mig selv, har købt et ældrer hus(2 plan men knap så god isolering på 130kvm. Vores varme kilde er et meget gammel Vølund fastbrændsel fyr og det er ikke ret effektivt. Så vi er som sagt på kig efter noget nyt, og vi vil gerne have det kombineret med en stoker.

Er der nogle herinde med erfaring angående sådan nogle kombifyr? Skal man passe meget på hvad man investere i, med sådan noget?

Mvh Tue
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er en masse god erfaring samlet her:

http://www.stokerpro.dk/index.php

Venlig hilsen

Jens

Jeg havde selv overvejet det da vi skiftes til stoker, men valgte desværre ikke en kombi stoker dengang, men en Baxi 2.5 i stedet for.

Jeg ville i dag helt klart have valgt anderledes, enten en kombi stoker, eller simpelthen luft til vand varmepumpe i stedet for.

Blev det en kombi stoker, havde det været denne her.

MultiStoker275-375
Jeg kører med en faldstoker på en Salamander kedel af ældre herkomst og bruger ca 10 tons træpiller i et hus på 300 m2 + et værksted på 110m2. Jeg er rigtig meget tilfreds med den konfiguration.
Det ville ligge mig meget fjernt i dit sted blot at sætte en faldstoker på og glemme at berette noget om dette indgreb. Skulle jeg alligevel have været faldet for denne nærliggende fristelse, ville jeg have sikret mig på alle måder at brandsikkerheden ville være i top.
Men det er jo ikke tilladt, idet din kedel aldrig vil kunne godkendes til dette, fordi den ikke er effektiv nok, og når det pga en teoretisk skrivebordsregel er ulovligt, tror jeg da ikke, jeg kunne finde på at blæse højt og flot på en sådan regel.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM jeg mener ikke at det er ulovligt at monterer en scotte eller tilsvarrende på den gamle kedel, det er først når kedlen bliver skiftet der er krav

Så det er i denne sammenhæng kedlen der bestemmer om der kan komme en faldstoker på

Men dette kan et skortensfejren afklare ved et opkalddet gratis råd.


 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det kan da godt være Flemming. Jeg synes bare at jeg kun læser og hører om meget restriktive regler.
Har man først åbnet ballet ved skordtensfejeren og han ikke er positiv, er spillet jo tabt.
Men nu er det jo kun et meget utænkeligt tilfælde jeg fabulerer over! Vi må vel ikke opfordre til kriminalitet?

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Skrevet af ktm på 14 sep 2009 00:00
Det kan da godt være Flemming. Jeg synes bare at jeg kun læser og hører om meget restriktive regler.
Har man først åbnet ballet ved skordtensfejeren og han ikke er positiv, er spillet jo tabt.
Men nu er det jo kun et meget utænkeligt tilfælde jeg fabulerer over! Vi må vel ikke opfordre til kriminalitet?


Jo , jeg kan følge dig i det meste.

Men de fyr der er installerert er lovglige, og godkende af skorstenfejeren. Så der skulle der ikke være noget.

Ktm gør gigten ekstra ondt i aften, eller har du bare dit gamle kamp humør...

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Som jeg har opfattet det, er gamle installationer lovlige så længe man ikke ændrer på det.
Men om skift af brændselstype og indfyringsmetode på en eksisterende kedel kan tillades, ved jeg ikke, men det forekommer mig at være et indgreb, der måske nok kunne påkalde sig løftede øjenbryn fra overøvrigheden.
Selv har jeg stillet en udskiftning af mit gamle pillefyr i bero, efter at have erkendt, at jeg ikke på lovlig vis kan opstille en støbejernskedel. Det findes desværre ikke mere i godkendelig udgave.
Det kan da godt være, at der er en del varmespild fra selve kedlen til det omgivende rum, men i mit tilfælde betyder det, at jeg ikke på anden vis skal varme de tilstødende rum op, hvorfor varmen i mit tilfælde slet ikke er spildt. Jeg vil også gerne give lidt for at have en 112% sund skorsten aldeles uden fedtet sod.
Endvidere viser de forskellige debatter her og andre steder, at min gamle kedel nok slet ikke er så umulig endda + som du åbenbart mindes , har min gigt også dæmpet min iver med den slags tunge opgaver!
Mener nu iøvrigt at være fredeligheden selv!

Hvordan går det i øvrigt med dit trafikskadede hus?

Med venlig hilsen
ktm

 

Det går fremad, inder muren bærer igen 1st salen, og det ser ud til at tømrene og murene bliver færdige i de 2 uger jeg skal ud nu.
Så er der kun maleren og gulvmanden der mangler

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

God vind!

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også