Træramme på gammel robåd.


Jeg har arvet en gammel robåd, og det viser sig at trærammen som åreholderne sidder på at lidt ustabil, jeg tror at træet er ved at rådne indenfra selvom der er malet pænt ovenpå.  Jeg taler om det blåmalæedes træ, som ses på foto. Jeg ville gerne at båden lever et par år endnu, er der nogen der har bud på hvordan jeg laver det ?

Jeg har fundet ud af at 10-15 minutters roning gør min skæve ryg meget bedre.


Bornholm er et dejligt sted.
Jeg har arvet en gammel robåd, og det viser sig at... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
OK det er ikke vanskelig siger i. Men hvor finder jeg en beskrivelse af hvordan man gør hvilket træ man bruger osv ?

Bornholm er et dejligt sted.
Skrevet af Finn Bjerke på 27 aug 2009 20:59
OK det er ikke vanskelig siger i. Men hvor finder jeg en beskrivelse af hvordan man gør hvilket træ man bruger osv ?
Lige her Finn.

Du skal bruge en træsort der er hård, d.v.s. Eg Ask eller Teak, du skal så måle op hvor lange lister du skal bruge, og har du ikke selv en stationær rundsav må du ty til en snedker der hvor du bor. Listerne skal være 1,5 x  4 cm en af dem skal have en fals på 0,5 x 2,5 cm. og den yderste skal være med en halvstaf (halvrund)
Regn med at du skal bruge 5 lister ialt, to indvendigt og tre undvendigt hvoraf den med fals og den med halvstaffen skal være yderst. Den med falsen skal ligge ind over glasfiberen.
Så skal du have ca. 10 skruetvinger, eventuelt låne dem hos en bekendt. Du skal så bruge en expanderende lim, og for at den skal være let at arbejde med skal du have dunken stående i en spand varm vand, lav tynde striber med limen på træet og træk limen ud over træet med en spartel, så det dækker hele fladen. Og så gælder det om at få listerne på i en fart, da limen kun er åben i ca. 15 minutter. Det vil nok være bedst om i er to om limningen og opsætningen. Du skal så have nogle rustfrie skruer klar til at skrue listerne sammen med.
Inden du limer skal du have listerne sat på jollen med tvinger og tjekke at de passer, medens de sidder der forborer du med ca. 15 cm. afstand huller til skruerne. d.v.s. du skal bruge et bor der er ca. 1,5 mm. mindre end skruens diameter, du skal så også udersænke hullerne lidt så skruehovederne kommer i plan med træet.
Så kan du lime, husk at der kun skal lim på den ene side af listerne. på med dem tvinger på og så skal der ellers skrues skruer i i en fart, det er nemmest med en skrue maskine eller en boremaskine med variabel hastighed.

Håber du kan bruge denne beskrivelse til noget.

V.h.  Håndværkeren

tak for gode råd, jeg vil prøve og melde tilbage hvordan det går.

Bornholm er et dejligt sted.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også