Havelamper, problemer med "krybestrøm"

Vi har 25 lamper i haven forbundet i serie med gummikabel. Efter nogle uger slog sikkerhedsrelæet fra. Jeg er efterhånden sikker på, at det skyldes krybestrøm i nogle af lamperne, som har lidt dug indvendig i glaskuplerne. Når vi har skruet alle af og ladet lampe stederne tørre i et par dage, virker det hele igen - i nogle dage, for så er det galt igen.
Lamperne er af rustfrit stål, ca 75 cm høje. forbindelserne sker ved, at gummikablet trækkes op gennem røret og forbindes i en lille sort dåse til ledningerne til selve pæren. Fra den sorte dåse føres gummikablet nedigen og videre til næste lampe.
Spørgsmål: Kan man sikre installationen bedre mod krybestrøm? Evt. adskille samlingerne bedre og isolere dem - eller vil det være bedre at føre den sorte dåse ned i jorden under lampen og isolere den evt med krymperør eller lignende?

Jeg er sikker på, at de svage krybestrømme i hver lampe adderes for hver lampe og tilsidst giver tilstrækkeligt incitament til at det højfølsomme sikkerhedsrelæ slår fra.

Mvh
Preben

PBB

87 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Preben..
Hvis lamperne er godkendt til formålet og instalationen er lavet korekt, burde det alså ikke være et problem.. Er det gamle lamper og gammel instalation..??
Går ud fra det er 230v (??)
Men du har helt ret i din vodering af "krybestrøm" = afledning..

Mvh Jan J
Hej,

Der er tale om nye, til formålet fremstillede lamper, købt i Fakta, forbundet med gummikabel og anlagt af mig selv. Det er til 220-230 V. og der bruges energisparepærer. Pære og fatning er beskyttet af en glaskuppel med tilhørende gummipakning.

Jeg mener, at ved enhver elektrisk forbindelse - selv ved højisoleret installation - er der under brugen en meget minimal afledning, som med rette ikke tillægges nogen større betydning under "normale" forhold. Men opstiller man havelamper, må man faktisk berede sig på problemer, som skyldes fugt - enten nedenfra eller ovenfra. Min "åndelige" vejleder - en ung elektriker - tilrådede mig fra starten af at bore ekstra huller i lampehuset for at forbedre ventilationen. Det fik jeg ikke gjort, for det er vanskeligt at bore i rundt, rustfrit stål. Der er i forvejen huller til afløb, men alligevel kan jeg undertiden se vand nede i bunden af en enkelt lampe.

Nu har jeg imidlertid fået problemet at føle. En ganske lille afledning i een lampe vil sikkert ikke benærkes, men når der er taler om 25, opsummeres afledningerne til et niveau, hvor der er risiko for, at det højfølsomme relæ slår fra. Derfor mit spørgsmål om: Hvordan kan man reducere afledningen?

Mvh

Preben

PBB

Der hvor problemet oftest ses er hvor samlingen af tilledningen og ledningen op til selve fatningen. Jeg har OFTE eksempelvis i bedlamper set at der er en IKKE vandtæt dåse under selve lampen, hvor der med tiden vil komme fugt og man vil efterfølgende få de problemer du beskriver.

En måde at løse problemet er lidt afhængig af installationsformen. Umiddelbart kunne jeg forestille mig noget med at samlingen med de 2 tilgangskabler (ved hver lampe) og ledningen optil fatningen bliver samlet i en dertil indrettet dåse, som har en tilsvarende IP-klasse, til hvor den efterfølende gemmes (I jord). Denne dåse kunne eksempelvis udstøbes, for 100% vandtæt. Jeg er klar over dette er en meget dyr løsningen.

Der forholder sig desværre sådan at prisen ofte hænger sammen med kvaliteten, især hvis man køber Nordlux osv. som sælges i alle privat-sælgende-virksomheder (Jem&Fix, silvan osv)
Hej Sten!

Tak for dit svar med udkast til problemløsning.
Kunne man måske selv lave en form, hvori samlingerne - til og fraførende kabler og forbindelsen til fatningen - kunne anbringes, og at man støbte forbindelserne omhyggeligt sammen med f.eks polyurethan til en vandtæt blok, som kunne anbringes ved lampens fod?
Venlig hilsen
Preben

PBB

Hej Preben

Måske du skulle prøve og købe nogen membrandåser
Køb evt. her

Dem kan du placere lige ved siden af lampen (over jorden) og er godkendt til formålet.
Hvis lampen er stor nok kan du også ligge dåsen inde i rør'et.

Så er der i hvert fald ikke noget med samlingerne mere.
Du kan måske give det lidt silicone oppe ved fatningen, rundt i kan af lampen sådan at der er lukket op til kuplen.
Annonce
Hej Claue88 Du er nok inde på det rigtige. Men hvordan lokaliserer man, hvor afledningen er størst? Der er nye instrumenter, der sikkert kan afsløre noget sådant.
For mig at se er der to "ømme" punkter: samlingerne i røret/jorden og så selve lampefatningen. I dag afprøvede vi systemet, og der gik ca. 30 sekunder før relæet slog fra. Lampekuplerne var fugtige indvendig, men det har de ofte været tidligere - uden at det har haft negativ virkning på funktionen.
Indsættelse af membrandåser vil måske indikere, hvor problemet ligger. Virker det eller ikke.
Jeg mener, at personer, som omgåes med planer om at oprette havebelysning, kunne drage nytte af vi andres erfaringer.
Forhåbentlig bliver problemets art opklaret - jeg håber.
Preben

PBB

Ang. fejlfinding af hvilken lampe den er gal med kan det godt blive et problem.
Du skal "magge" på lamperne.

Dvs. at du har et indstrument som kan sende op til 1000V ud.

1. Du demontere det kabel som går ud til dine lamper i haven (alt der hvor strømmen er taget fra (direkte tavlen eller en stikkontakt))

2. Så måler du mellem den blå leder (nullen) og den gulgrønne (jorden) (hvis det tages direkte fra tavlen kan du bruge jordklemmen som sidder øverst i din tavle ellers bruger du den gulgrønne leder fra stikkontakten)

3. Der skulle gerne komme et stort udslag (den måler nemlig overgang)

4. Så skal du tage hver eneste lampe sådan (der er nok ikke jord på lampen, men så måler du på en af lederne også på lampens stel)
rør endelig ikke ved lamperne imens, det kilder sådan at man spjætter lidt

Det kan nemlig godt være én af lamperne der er en fejl i. Mener bare at de er jo lavet til at være udenfor også burde de jo ikke bare sådan slå fra.

Er det alle lamperne der er fugtige indvendigt?
Det kan jo også være en pakning i lamperne der ikke er tæt.
Hej Claue88.
Tak fordi du gider beskæftige dig med mine problemer.
Hvad er det for et instrument, som kan sende 1000V ud?
Det du ellers skriver, kan jeg nok se det fornuftige i. Men bare adskillelse af lampe og stel er forbundet med vanskeligheder. Det tager ca 2 - 3 kvarter for hver enkelt, og der er en del små specielle skruer, der skal passes på, så de ikke falder væk i jorden.
Hvis jeg tager glaskuplerne af - og det er tørvejr med lidt vind - lyser lamperne , som de skal. Det er ikke alle lamper, der er lige fugtige indvendig, det har vist noget med om de står i sol eller ej.. Men" pakningeni lamperne" er det den gummipakning til glaskuplen? Jeg er overbevist om, at det er et spørgsmål om fugt. Kommer det nedefra - hvad jeg tror - eller fra dug el. regn?
Mvh.
Preben

PBB

Det instrument er en megger
De er dog ret peberet, så det kan jo godt være at elektrikkeren er en god hjælp.
Da man også skal vide hvordan man beregner de resultater den kommer med.
Jeg lærte noget om det, da jeg gik på skole i starten af 90erne, og jeg kan ikke huske beregningerne, men der skal bruges #på alle kabler og længde på hele kredsen, men såfår du også fejlen på mm (milimeter)

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming,
Jeg har konsulteret en elektriker. Da han så, hvor mange lamper der er, tilrådede han mig til af koble dele af systemet ud for at få lokaliseret fejlen, og så ville han komme igen. Jeg bøvlede en masse men blev overrasket, da bedst, som jeg troede at have fundet, hvor det er galt, viste det sig, at være forkert. Jeg er overbevist om, at det ikke er en enkelt fejl, men derimod en addering af flere små afledninger. Jeg er indstillet på at ombygge hele anlægget, når jeg har fundet den sikreste metode.
Jeg har fået flere gode idéer gennem dette forum, men vil stadig være taknemlig for at modtage flere.
Mvh
Preben

PBB

Der er yderligere 77 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis