Skipperhistorier

Altså - det MÅ være på sin plads på dette udemærkede fora at have en tråd med skipper-historier

Alle der færdes på vandet har enten oplevet eller hørt diverse skipper-historier - del dem med andre og lad os få et befriende grin eller opadvendte mundvige

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Min svoger var ude at sejle med sine forældre der har et sejlskib. Han lå oppe i stævnen og læste i en bog, da han kommer til at kikke ned på vandet.
"Far, sejler vi baglæns?"
-"Nej, det gør vi da ikke!!"
-"Nå, så tror jeg altså vi er stødt på grund. For de små bølger altså fra vores båd...!!"

De kom dog ret hurtigt fri igen. Og helt uden skader på andet end fars stolthed...

Og så er der altid amerikanerne vi kan grine af. Den er godt no ikke sand, men den er sjov...!!
http://www.youtube.com/watch?v=QhQ7j-9cQ-A

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Min mormor fortalte tit den samme historie.
Som barn var hun tit med hendes farfar på havjagt og fiskeri. Det var mellem de 2 verdenskrige og penge var der ikke mange af.
Farfar havde en lille sejlbåd og havde tit andre med ude at fiske og farfar skød ænder med sin forlader.
En onkel Knud var med ude og havde fanget en kæmpe torsk. Han var pave stolt og der var mad til hele familien i flere dage.
Da de skulle lægge til kaj stod Knud i stævnen og ville hoppe i land, så han kunne fortøjre båden.. Men han havde også torsken i favnen, den slipper man ikke lige.
Idet han sætter af for at springe skubber han båden ud med det resultat at han stryger i vandet.
Knud var en god svømmer, men han kom ikke op igen.... Til sidst tog farfar en bådshage og fik fat i kravetøjet på Knud.. som blev halet op, MED torsken i favnen..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Sad for nyligt med nogle andre molebøffer med kasketterne omme i nakken og højre barkede næve fastklemmende en kølig genstand. Snakken gik livligt især om vejret og de tilhørende sejladser. I sandhedens okkulte øjeblik bør nævnes at det vitterlig havde blæst en mindre pelikan..

Skipper af en 32 fod's sejlbåd, klemte lidt hårdere om dåsen og fortalte han sejlede fra Femø til Nakskov i denne pelikan - retfærdigvis bør nævnes, han er en god skipper og fuldbefaren lystfisker..
"Der var jo god luft" startede han sin beretning - alle vi andre molebøffer nikkede samstemmende og med et bistert vejrbidt ansigtsudtryk. "Vinden var jo nordlig" - atter denne edssammensvorne nikken, enkelte kneb øjnene tæt sammen.. "Jeg havde fuldt storsejl og genua på" - Vi betragtede vores højt estimerede kollega med anerkendende blikke..
"Passerede Onsevig med 10 knob på loggen" - Fornyet respekt stod malet i vores ansigter..

Undertegnede rejste sit luxuslegeme og hentede en omgang friske kølige genstande - vi var jo så spændte og helt tørre i halsen over denne beretning fra det virkelige barske sømandsliv..

"Så kunne der lænses med genuaen spilet" - vi var opslugte, benovede og fuldstændig i en anden verden - glemte næsten at skåle...

"Loggen viste 15,6 knob" - her tabte Peter sin dåse - den trillede hele vejen ned af skrænten og endte med et højlydt plask - i vandet..
Men Peter i modsætning til os andre - havde ikke tabt mælet "Er du sikker på det var 15 knob ?"
"Ja for fand.. da - loggen viste 15,6 knob" replicerede vores højst estimerede skipper-kollega..

Måtte endnu engang hente en forsyning dåser, ikke mindst for at dulme de flossede nerveender af det højlydte plask Peter's øl efterlod sig..

Sådan fortsatte skippersnakken mellem disse gæve barkede hærdede gutter....

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Arghh - kan ikke passe........... Der må sidde mange derude med historier fra det virkelige liv, mere eller mindre realistiske..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Den flg fortælling foregår sidst i 70'erne:

Det fædrende ophav, hans kollega og undertegnede skulle en weekend-tur fra Svanemøllen til Bostahusene i smukt magsvejr.
Som Storm P sagde, sejlads er en herlig drik, så en enkelt eller to gled ned i svælget, udelukkende med formålet at køle.
Kollegaen havde aldrig sejlet før og stammede en anelse, især når han blev ivrig.
Den svenske havnemester modtog os i havneindløbet og spurgte på flydende skånsk hvor dybt vi stak - hvortil svaret lød "Een-treds"
Han nikker som en anden gejstlig, dybt indforstået og henviste os en plads, næsten helt inde.. Havde lige akkurat fået stævnen mellem pælene og så stod vi bomstille.
 
Havnemesteren spurgte atter - denne gang lidt anklagende - "Hvor dybt stak I ?"

Her fremkom så det eneste pædogagiske svar jeg har hørt fra min fader "Een seks-ti"

En lille pause hvor havnemesteren aede sin nu solbeskinnede isse "Så kan I ikke ligge dér"

Bostahusene var en lille hyggelig havn med mange danske sejlende, omegnen fyldt med skøn natur..
Vejrudsigten for søndag lød bestemt ikke lovende "Hård vind fra vest - stedvis med kuling"

Søndag oprandt og som lovet, hård vind.. Men vi skulle jo hjem og passe jobbet, så ingen kære mor - selvom kollegaen stammende en del mere end sædvanligt og jeg var nærmest tavs.
"Vi ruller tre omgange på bommen og sætter krydsfokken" - sjovt nok lyder sådan et udsagn ganske anderledes når solen skinner men nu var der en ildevarslende betoning. Vinden peb i riggen og fald klaprede løs, skumsprøjt stod indover molen.
Ganske tavst startede jeg motoren og gik igang med at rulle tre omgange på bommen, ned gennem forlugen og hente krydsfokken som blev haget fast i forstaget og faldet fastgjort.

Vel ude af havnen, stod jeg på gyngende dæk og hev storsejl og fok, blev ganske våd af bølgernes brydning over stævnen samt regnen som stod ned i tove. Stævnen svingende nordover og Nancie (hed båden) lagde øret til, helt ned til lønningen.
"Vi går i læ bag Hven" sagde den gamle og ingen modsagde ham - der herskede stilhed rent verbalt mens elementerne rasede.
Vi stagvendte og kom forbi sydspidsen af Hven, her viste Øresund sig fra den mindre pæne side, krabbe bølger - tre lige efter hinanden og dernæst en lille pause - så atter tre osv..

Efterhånden som vi nærmede os Sjællands velkendte kyst, faldt bølgehøjden i takt med humøret steg - næsten som en art natur-lov.. Vi passerede Skovshoved i fuld firspring og gevaldigt humør og var snart i indløbet til Svanemøllen havn.

Vi blev modtaget af en storsmilende skipper af Cleo med ordene "I har da godt nok haft god vind" . hvortil kollegaen vitterlig fremstammede "De-eet var fan-nn-mee- mig en gooed tur"

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

Annonce
dette er en af mine gamle tråde men syntes den passer godt ind her

Indlæg i alt:222
Postnr: 4200

16 sep 2008 09:51 Citat Svar Alert
i efterlyser så tit en afslutning på tråden den får i denne gang .som tidligere skrevet blev den solgt på qxl sidste fredag morgen kom den nye ejer fra jylland han agtede at sejle den gamle dame til ribe .prøvede at tale ham fra det ved at fortælle alt hvad der kan ske med en så gammel båd der ikke er blevet veligeholdt i så mange år og så på denne årstid og på vestkysten. den eneste erfaring han havde med at sejle var at han havde anlagt skipperskæg.så han stod ud af skælskør havn torsdag middag uden vætktøj redningsudstyr ingen søkort eller havnelods men i 15 sekm østlig vind trods gode råd fra mig -havnefoged samt en erhvervsfisker. han sejlede efter storebæltsbroen hvor han krydsede over , det gik fint mens han var i læ under sjælland men da han kom under fyns kyst tog vinden magten og nærmest smed ham ind i den gamle trafikhavn. der kunne han ikke finde læ så han tøjrede op af bolværket med for kort tov så han fik lyftet fordækket 4 cm samt lidt andre skader men han vil stadig sejle til ribe

der er altid solskin bag skyerne

nå så er der en afslutning på tråden sømanden anløb en havn i nærheden af svendborg og i stedet for at købe et søkort spurgte han en lokal om hvilken vej han skulle sejle det resulterede at han løb på en sten i nærheden af en lille ø han vidste ikke helt hvor efter denne oplevelse fik han sejlet i havn og fik kørt den resten af vejen efter hvad han senere har fortalt havnefogeden i skælskør havde han fået ødelagt ror skrue aksel og muligvis gearkassen så der er da håb om at han ikke kommer ud og sejle igen
mvh kim

der er altid solskin bag skyerne

Jeg lå engang for en del år siden i en fyldt Ballen havn ( Samsø ) , der var kun plads udenpå en større tysk motorsejler, hvor ejeren havde lagt en gummibåd. Ind kommer en mindre sejlbåd, og skipper ser straks muligheden udenpå tyskeren og gør klar til anduvning. Skipperen forsøger at gøre begribeligt at, han ikke ønsker nogen udenpå. Det er de i den mindre båd ikke til sinds at rette sig efter, så tyskeren render rundt og forsøger med en bådshage at holde dem væk. Pludselig lyder det højt fra den nyankomne " Nah Fritz, wieder in Dänemark, und dise mal auch mit waffen im hand " . Tyskeren forsvandt fra dækket og straks efter blev motoren startet, og båden forsvandt ud af havnen. Men en overgang var det, som om hele havnen var sat i stå. Der var nok nogle, som diskuterede om man kunne tillade sig den slags. Der var ret mange, som syntes at mange tyskere dengang søgte at forhindre udenpåliggere ved bl.a. at ha' en vandslange klar og så begynde at vaske båd, når der var overhængende fare for at det kunne ske. Det er nok mere end 20 år siden.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Så var der den gang.... ja altså faktisk sidste år!

Vi skulle jo lidt på ferie bare en lille sejlads. efter at have sat min dejlige skude (24 fod kragejolle 1936) i stand i ca 3 år sku vi endelig ud at sejle. så turen gik til tunø og derefter til kongsgårde (i øvrigt et fantastisk lille sted på hælgenes)
wahuuuu... dejlig tur til tune god vind fra syd-ost og massre af sol.

MEN efter et par dage på tunø blæste det op 15 m/s, hmmm tænkte vi, så blir vi fa'me et par dage mere...

Nå men vi ku se at det ville blive et længere ophold på tunø efter en lille uge begynte vi lige så stille at få ø kuller da det jo ikke ligefrem var strand vejr, godt man havde et par kolde og et spil kort. Nå men så lagde vinden sig lidt dog ikke meget ca 12 m/s. vi besluttede os for at råbe møjn møjn og så var vi dem der var fløjn.

Havde tjekket dmi inden og set at vinden ville løje lidt og at bølgerne ville holde sig under en meters penge. Det skete så bare ikke... tvert imod, skide tak dmi.

Nå det var en lidt rå tur i vores lille træbadekar. 2.5 m bølger ind agten for tværs om bagbord vinden fra nord vest (foran for tværs om bagbord lige skiftet fra syd vest) da vi passerede sletter hage og lagde kursen mod nord-ost. Det passede selvfølgelig med at hurtig færgen kom i vejen med dertil hørrende tsunami bølger ;-). Nå men det gik da, og i en veldig fart skal det tilføjes, skumsprøjt, olietøj og toværket trukket tot.

Vi kom frem og fik en grøn. Jeg undre mig over at pumpen kørte ca hvert 5 min. men jeg tænkte, båden har nok vredet sig lidt. Men så ku jeg se at vi tog vand ind ved stævnen, nå da da. Tænkte stadig at den nok bare havde fået et vrid. Jeg tætnede så godt jeg ku inde fra, he he;-) forsøgte også at dykke ned under båden og se om der var noget på færde og om jeg evt ku lave det midlertidigt.

Jeg fik det tætnet så nogenlunde og vi havde en dejlig tur hjem. og nogle dejlige små ture resten af sommeren, lykkeligt uvidende (næsten i hvert fald) om hvad der enlig var på færde.

MEN MEN MEN så blev det vinter og båden kom på land!!!! det første jeg gjorde var selvfølgelig at gå stævn og spundingen efter og med rette. stævnen (under vand linien) så uden på rigtig fin ud men det viste sig at det kun var de yderste 3-4 mm der var friske så da jeg prikkede med en skrugetrækker røg den hele vejen igennem whaaaaa det var så råddent at jeg ku pille det fra hinanden med fingerne..... godt at man ikke sejlede på grund el drivtømmer?

Tja havguderne må jo ha holdt hånden over vores lille båd..... men tænk hvis...????

Stævnen er nu skiftet og resten er gået ekstra grundigt efter, skiftet el forstærket, så nu er vi havnens tætteste båd og solid som en okse ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Jeg vil da også bidrage med en skipperhistorie
For en del år siden satte jeg en ældre Berg spidsgatter i stand for en af mine bekendtes knægt. Det var en dejlig lille 18 fods båd med de rette linier, uden motor og andet nymodens pjank. Da knægten ikke havde for mange penge, aftalte vi at jeg måtte bruge den sommeren over i første omgang. Han skulle også lige lære at sejle sådan en lille skude, til hverdag var han styrmands aspirant på en større bulkcerie. Og gik på søfarts skolen ude i Ranzausminde.
Vi tog på "Jomfru" sejlads i det Sydfynske og første havn skulle være Ballen havn, vi havde ikke for meget vind men det var aligevel en god tur der op fra Svendborg. Den gang stod der er duckalp midt i Ballen havn som vi løb hen til for at tage sejlene ned og så vrikke båden ind på en plads. Det gik fint men at komme hen til pælen og jeg siger så til knægten at han skal holde fast i pælen fra stævnen medens jeg tager sejlene ned og får beslået storen. Jeg havde travlt med mit, så jeg lagde ikke så meget mærke til hvad han foretog sig. Pludselig hører jeg fra agter hans stemme, der sådan lidt fortvivlet spørger hvad skal jeg gøre nu, der hang han med tåspidserne på agterdækket og hænderne oppe i pælens top. Tjah du kan slippe pælen siger jeg eller slippe båden så tager jeg lige en omgang for fokken. Han valgte at springe op på pælen og fik sig anbragt siddende på toppen medens jeg tog en omgang for fokken.
Jeg havde godt nok lidt svært ved at styre på grund af grin, og resten af havnens folk skreg nærmest af grin over stakelen, men jeg fik ham da tørskoet ombord igen og han havde så lært noget den dag.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også