Har jeg gjort dette rigtigt?

Hej gode medmennesker

Jeg har lige installeret en induktion kogeplade men er kommet lidt i tvivl om jeg har gjort det rigtig, så jeg har ikke slået relæet til endnu, og for hver time der går bliver jeg mere og mere mistroisk.

Jeg er ikke elektrikker så jeg vil prøve i mit almindelige sprog at fortælle hvad problemet er:

Har en 2,5 ledning med fem små ledninger.

Jord - Er der et symbol til, så den er ikke et problem.
så er der fire tilslutningsmuligheder, som bliver kaldt 1,2,3 og 4

Diagrammet siger:
1 til L1
1 til L2
3 & 4 til L3 ( selvom at der er fire tilslutningsmuligheder, viser diagrammet en streg imellem de to huller, og der følger en kobber klips med som allerede sidder i de to huller.)

Det betyder jo at jeg mangler NUL, som jeg ikke helt ved hvor jeg skal gøre af. Så det jeg har gjort er at pille kobberklipsen ud, og sat L3 i nummer 3 og NUL i nummer 4.

Så det kom til at se sådan ud:

Jord - jord
1 - L1
2 - L2
3 - L3
4 - NUL

Er der nogle der kan give mig nogle råd med på vej, eller skal jeg bare bide min stolthed i mig og kontakte en elektrikker?

På forhånd tak

Jarl Madsen
Hej gode medmennesker Jeg har lige installeret en... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
hvis der er spørgsmål til billedet, så skal jeg selvfølgelig nok uddybe :-)

å sikker som jeg kan blive med nuværende tegning.
Faktisk er jeg ikke i tvivl om at det er sådan jeg ville montere den!
Nullen skal have en muffe.
Men hvis du er den mindste smule usikker, synes jeg du skal ringe til en elektriker. Han har en forsikring der dækker...

Min nabo kom selv til at betale hans vaskemaskine. Elektrikeren havde sagt til ham hvilke ledninger han skulle bruge. Og uden at måle blev vaskemaskinen sat til 400V. Den skulle have 230...Så det er op til dig.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Jeg kan jo se på tegningen at det du siger stemmer over ens med med hvad de siger. Jeg må desværre bare erkende at jeg ikke er så dygtig til 380-400 V, hvorimod 230 V er jeg langt mere sikker i min sag.
Så når du siger at nullen skal have en muffe, så bliver jeg lidt usikker. Men hvis jeg installere noget uden nullen, så kan jeg da ikke lave en kortslutning, vel? :-/

Hejsa

Nu sidder jeg og prøver at se på diagrammet, men det er meget uklart. Under l3 og l4 er der ikke et N?

Hvis det er en ny kogeplade, som du siger det er. Vil der normalt kun skulle monteres 2 faser og N skal luses.
Hej Tuei

Jeg kan godt tyde 1N og 2N, men jeg har en hel 16A kabel som jeg gerne vil benytte. Derfor vil jeg gerne have hjælp til denne 3~, hvad end den så betyder. Næstformanden siger at nullen skal muffes og L1 og L2 skal på 1 og 2, og L3 skal på 4 og 5 med en lus.

Hvad er dit bud? :-)
Annonce
Du skal bare sætte en muffe på nul og så sætte faser på 1 2 3-4. Du har målt det hele efter ikke?

Jeg er enig med Næstformanden.
hvad skal spændingen være?
Jamen du skal jo bare have 400v, men det kan faktisk ikke gå galt for dig. Men når du har sat dem i kan du da lige måle inden du tænder pladen.
jeg har 400V på de tre faser, men hvis jeg måler med nul og en fase så har jeg 230V.

Det jeg bliver lidt urolig for er at der står netspænding 400 - 415V, men komponentmærkespænding 230 - 240V

Og der står 220 - 240 på det billede jeg har vist.

Puha, der er så meget jeg vist ikke forstår med stærkstrøm. øv
Min induktionspalde skal have 400 volt og er forsynet med 5x2,5 mm2 kabel, sikret med 3 x 16 amp.
Hver fase er på 230 volt, men tilsammen giver de 400 volt. Det har jeg aldrig begrebet noget af, men har blot taget det til efterretning!

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis