Betongulv uden sten

Er ved at skulle støbe et 10 cm tykt gulv med vandbåren gulvvarme i mit badeværelse på 6 kvm - Altså skal jeg lave ca 3/4 kubikmeter beton.
Normalt skal der jo blandes sten i betonen - Aalborg Portland foreslår 1-2-3 af cement, sand og sten.

Mit spørgsmål er så: kan jeg udelade stenene og selvfølgelig bruge mere cement? (altså nærmest bare som et stort slidlag) Årsagen er at jeg har tilstrækkelig med sand men i givet fald skal ud og hente en trailerfuld småsten
 

/bjørn

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uanset hvor meget cementdu blander i sandet bliver det svagere end den rigtige beton.
pas på med at bruge for meget cement, betonen kan blive skør og sprænge under hærdningen ved brug af for meget cement.

men 10cm er nu meget at støbe uden sten, sten gør jo betonen stærkerer, men der er vel armeringsjern i gulvet?

men tror du skal blande det 1 cement til 4-5 dele vand, hvis du vil undgå at bruge sten.

mvh christian,tidl. procesoperatør på Aalborg Portland

Mvh Christian

Hej Christian

Der kommer gulvvarmeslanger på rio-net i gulvet - og jeg tror jeg lige smutter en tur efter et læs sten med traileren alligevel. Skal ikke køre så langt. Spøjst at stenene øger styrken. Troede i min uvidenhed at det var 'et fyldmateriale' og ikke andet. Men så lærte jeg da også noget i dag

Hvor store skal stenene være? 8-16 mm eller ?!

/bjørn

Så må du da være rigtig meget tung!!

Støber du uden sten, kan du lave gulvet færdig i en arbejdsgang. Ellers skal du til at lægge slidlag bagefter med risiko for at lagene skiller.

Jeg tror ikke meget på, at en blanding 1 del cement til 4-5 dele vand vil give dig megen glæde!

Lægger du plastic, i en uges tid, ud over det nystøbte, undgår du revner uanset om du bruger sten eller ej.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
Hej ktm. Man kan sagtens lave færdigt gulv med sten i betonen, den skal bare blandes som slidlag ( ikke for tynd ) og pudses og glittes.
Jo, men hvorfor dog blande sten i, i det hele taget?
Det bliver jo rigelig stærkt foruden og er langt lettere at tumle.
Når det kan hollde uden sten i en garage, hvor jeg kører en traktor på 2,5 tons ind og løfter med donkraft osv. så går det nok også at bære en badende mand på 250 kg, selv om der er isolering nedenunder.
Men lad mig straks sige, at det ikke er et kardinalproblem for mig. Man kan for min skyld gøre lige nøjagtigt som man vil, men jeg vil blot prøve at forhindre at ting bliver alt for mystiske!!

Med venlig hilsen
ktm

 

Til orientering er der tale om et gammelt 'jordemoder-hus' med ekstra bred dør ind til badet. Og selv om min kone syntes jeg snart ser lidt for 'gravid' ud er der nu kun tale om 90 kilo kampvægt

Og nu svinger pendulet tilbage mod en løsning uden sten. Hvis det er godt nok til en traktor så - ja mere forvirret end afklaret kan man nemt blive ...

/bjørn

farfar, lav du det bare uden sten, det bliver rigelig stærk til det gulv. Det var bare det at der skulle 2 arbejdsgange til med sten i beton.
Lars.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis