Rørstørrelse fra toilet? Udluftning på faldstamme?

Jeg skal have afløb fra loftetage-badeværelse, ned gennem stueetagen og ned i kælderen.

Jeg går ud fra faldstammen skal være 110 mm.

Men hvor stort skal det rør være, som går fra toilettet og hen til faldstammen?
Dette rør løber 2 meter i bjælkelaget, før det går på den lodrette faldstamme.

Hvilke betingelser skal der være for, at man skal have udluftning på faldstammen?

Der skal også kobles afløb fra bruser og håndvask på denne faldstamme.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slettet.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Kender ikke reglerne 100% men jeg ville aldrig lave noget mindre end 110 mm.
Tænk på alt det der skal igennem... Og det der altid sætter sig på siderne (Selvom det ikke kan lade sig gøre i plastikrør)
Minimum 40 fra bad og 100 fra toilet.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak! Og skal der være ekstra stort fald på afløbet fra toilet?
Det er jo begrænset, hvor stort faldet kan blive, når det løber bjælkelaget.
Jeg ville ikke turde montere et 2 m langt kloakrør fra et lokum uden minimum det lovbefalede krav til fald og gerne mere.
Jeg ville så ikke montere et vandsparetoilet på en sådan nærmest vandret kloak.
Det er endog meget trist med et tilstoppet lokumsafløb og tilstopningen kommer ALTID den dag, hvor det er allermest ubelejligt, f.eks. ved et større gæstebud!!
Når jeg læser og hører noget om sådanne problemer, passerer alle de problemer jeg har gennemlevet med tvivlsomme kloakforhold revy for mig. Det er slet ikke noget jeg ønsker at genopleve og advarer altid andre mod at gå på akkord med disse ting.
Det bedste kr. 27.000 jeg har ofret på min ejd. er det, det kostede at komme på off. kloak! Oh, hvilken herlig fryd hver dag.

Med venlig hilsen
ktm

 

Det er vel nærmest styrtfald? Det ville jeg godt turde, men dog ikke med 90 graders, vandrette bøjninger!

Med venlig hilsen
ktm

 

Du må ikke bruge en 90 graders - det skal være to 45 graders. Du skal køre det i 110 og sætte en afgrening på til dit afløb - det havde jeg kørt i 70 mm. Der er ingen grund til at køre med for lille størrelse. På den måde sørger du også for at vandet fra afløbet skyller igennem nu når der er koblet et lokum på. Lovpligtigt fald mener jeg er 2 cm pr meter - men er ikke sikker. Har engang hørt at man skulle passe passe på med at lave for meget fald - det var vist noget at der var noget der løb hurtigere end andet :-) Af hensyn til evt inspektion, køber du sådan en indsats med en "inspektionslem" i, så du kan skylle det igennem hvis det går galt. Det er en indsats på samme måde som en afgrening bare med et "skruelåg", så du kan komme ind til røret.
Jeg glemte at skrive at man også kan købe en sådan udluftning man sætter i toppen af røret - støvsug nogle VVS hjemmsider hvor du kan købe afløb.
Hvilke betingelser skal der være for, at man skal have udluftning på faldstammen?

vigtigt med udluftning af faldstammen, når du skyller ud i wcét trækkes der vacum i installationen og har du ikke ventileret falstamme tømmer dette vacum vandlåse for vand som så igen gir en grim lugt og øger risikoen for rotter

 den bedste håndværker er ham/hende der kender sine egne begrænsninger

Måske ikke det rigtige sted at spørge.
men har to toiletter (1 sal og stue) på samme rør.
oplever at toiletterne har svært ved at skylle ud i en fart.
hvad kan det skyldes? kan det være mangel på udluftning eller delvist tilstoppet kloak?
nogen nem måde at tjekke det på

på forhånd tak
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis