Hvilken Luft/Vand pumpe?

Hej med jer.

Jeg overvejer at anskaffe mig et luft til vand anlæg. Jeg vil godt kunne sætte det på gavlen af min garage i ca. 2½ meter højde (ude delen) Men så vidt jeg kan se står de altid på jorden skal de det eller kan de godt hænges op?

Jeg har i forvejen et kombi fyr med olie og træ. Jeg har tænkt mig at beholde fyret til træ især ved hård kulde og så bare koble det nye anlæg til. Skulle der være nogen problemer i det?

Min varmvands beholder er placeret i kælderen i vores stuehus mens fyret er placeret i vores udehus. Og så vidt jeg kan se så har luft/vand pumperne den indbygget. Og eftersom den skal stå i udehuset så skal jeg ligge et extra rør ned i jorden til den varme forbrugs vand ik?

Huset er på 240 m2 + 10 m2 fyrrum og 25 m2 brygger i udehus/garage Altså 275 m2 opvarmet. Alt er opvarmet med gode store radiatore så jeg er ret sikker på at temperaturen i vandet ikke har behov for at være vildt varmt.

Huset er fra 1912 og er isoleret med 100mm hele vejen rundt. Og ikke noget isolering i gulve (Bliver forhåbentligt lavet når pengene er til det samt gulvvarme).

Har i nogen forslag til sådan et anlæg? Hvilke mærker skal man gå efter? Og hvad skal jeg være opmærksom på?

Jeg har fundet det her fra bosch det virker temlig billigt i Sverige
http://www.amexa.se/default.asp?product=LV-31005

Det er på 17 kw som nok er lidt højt men giver mulighed for at kunne varme større areal op hvis vi vil udvide. Vil den selv neddrosle efter behov? Eller slukke og tænde efter behov?

Hvor meget betaler man normalt for sådan et anlæg i Danmark?

Håber der er nogen med viden eller erfaringer.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har din veksler/andet til at lave dit brugsvand inde i huset nu, kan du finde at anlæg der også kun skal have radiatorvandet ud til varmepumpen.
Det gør Sanyos Co2 Varmepumpe.

Jeg kender ikke noget til Vølund/Bosch og Nilan. Men under alle omstændigheder vil jeg anbefale et af de kendte mærker. Jeg har selv monteret en Daikin Altherma, som jeg er godt tilfreds med såvidt. Den har kun været monteret i 3 uger, så jeg vil stadig ikke sige 100% god for den. Men de kunder vi har montert den ved, er meget tilfredse.
Chefen har en Sanyo som kører på 4 år. Han er også glad for den.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak for dit svar Næstformanden.

Jeg har søgt på Sanyos Co2 og så vidt jeg kan se ligger de på maks 9 kw det er nok lige lidt nok til mit behov.

Jeg har også søgt på Daikin Altherma der største model der går til 8,5 kw.

Har du et bud på en model der kunne passe til vores hus?

Jeg er ikke så meget inde i hvilke mærker der er de kendte jeg troede faktisk bosch var et af de mærker.
ch er også ganske kendt. JEG ved bare ikke så meget om dem...

Jeg vil lige se om jeg kan finde noget som måke kan passe til dit behov.
Men det bliver først imorgen engang.

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Tak det ser jeg frem til.

Er der ellers andre der har nogen forslag?
Ellers kunne du måske bruge en Bosch 14 aw. Husk du også skal have en Bosch cc160, som er indedelen. Jeg har hjulpet et par venner med at installere disse pumper, og de fungerer rigtig godt. Den ene har lige opgjort sit strømforbrug til varmepumpen til at være 10.500 kroner til et 220 m2 hus. Men han har også solvarme, som hjælper med til det varme vand om sommeren. Han har en 8 kw pumpe.
Annonce
Sælbygårn. Det var også det jeg selv fandt ud af jeg skal. Troede faktisk den var med i prisen men det er nok mit svenske der ikke er for godt.

Prisen vil så blive 58400 kr. hvis jeg køber den i Sverige. Ved du om alt så er med i den pris? Kommer der til at mangle slanger/rør eller andet?

Det er en temlig stor investering der tager nogen år før den er betalt.
Jeg syntes det er meget svært at finde priser på anlæg. Man skal åbentbart have fat i en installatør som så kan tage 20% oven i prisen på udstyret oven i hans timeløn på 100.000 kr.
Skrevet af Freak1 på 25 aug 2009 09:52
Sælbygårn. Det var også det jeg selv fandt ud af jeg skal. Troede faktisk den var med i prisen men det er nok mit svenske der ikke er for godt.

Prisen vil så blive 58400 kr. hvis jeg køber den i Sverige. Ved du om alt så er med i den pris? Kommer der til at mangle slanger/rør eller andet?

Det er en temlig stor investering der tager nogen år før den er betalt.

Har du kigget her: www.vvsbutiken.nu

vv beholder med 13kw patron og 10kw pumpe til 70790 SEK ~52172,- Kr



Kun perfekt er "godt nok"

Du kan stort set ikke finde priser på kvalitetsvarmepumper i danmark.
De skal købes gennem installatører, som ikke gerne skilter med priserne for pumperne, men blander det sammen med arbejdet med installationen.

I Sverige sælges varmepumperne fra butikker, så du kan se, hvad priserne er.

Du skal have rør til at forbinde inderdel og yderdel med, og du skal have fittings og rør til at forbinde anlægget til dit nuværende anlæg med. Jeg ville regne med 10.000 kroner til fittings og rør, og du vil også skulle bruge nogle penge på en elektriker.

Dette er et lav-det-selv forum, og du kan godt selv installere en varmepumpe, hvis du kan skrue lidt rør sammen.

Men du bør lige være opmærksom på, at det er vigtigt, at du kender dit forbrug/behov så præcist som muligt, så du får den rigtige størrelse varmepumpe. En for lille varmepumpe kan ikke dække dit behov, og en for stor vil starte og stoppe hele tiden, og det koster ekstra energi og slider på pumpen.
cru

Den pris jeg skrev var med 17KW pumpe som jeg regner med bliver nødvendig pga. mangelende isolering i gulvet samt 275 m2 der skal opvarmes. Men kigger aligevel lige lidt på siden.

Sælbygårn

Vi har næsten lige overtaget huset så det er naturligvis ret svært at vide. Men energi raporten var på 46000 i olie hvilket nok er ret højt sat men med de ekstra m2 jeg gerne vil have opvarmet så løber det derop ad. Så jeg regner med 14 kw hvor jeg måske skal supplere med brænde ved hård kulde eller 17 kw som næsten kan klare sig selv.

Jeg havde håbet at gøre det selv med lidt hjælp fra en elektriker og en vvsere og så nok købe den i Sverige eller tyskland hvis jeg da finder en.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis