PC vil ikke starte

Hej
Min gamle 5 år titanium Medion PC, vil ikke starte op mere.
1. den kører langsom med blæser, men det er som om den ikke kommer
op i omdrejninger...skærmen er sort. Kan ej heller slukkes, og hvis jeg tager
strøm fra den og tænder den igen, fortsætter den bare.
Det er faktisk startet, efter at strømmen var taget fra PC-en et døgns tid.
Har været heldig en gang at den kørte, med efter strømmen igen var væk, ville den ikke.
Efter lidt tænd - sluk osv. er den nu slukket, men vil ikke tænde.
Den prøver svagt at starte, når jeg trykker på knappen, men den kommer ikke igang, heller ikke hvis jeg holder knappen inde.
Der sidder et lille batteri der inde på str. med en krone 3 volt nr 2032.
Har prøvet at have den ude, men ingen effekt.
Jeg har målt den til 3,13 volt. ( er de 5-6 år gammel)
Hjælp hvad gør jeeg

mvh

Søren

Med venlig hilsen

Søren
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, det kommer vel an på hvad du har liggende af reservedele... Men ud fra din beskrivelse, så vil jeg da mene at der er en rigtig god chance for at din strømforsyning ikke længere kan levere varen. Så jeg ville umiddelbart starte med at prøve med en anden.

Har du ikke lige en ved hånden, eller kan låne dig frem, så bør du tænke på en decideret udskiftning, da din PC faktisk har nået en alder hvor du er bedre stillet med en ny maskine, end med at reparere på den gamle (med mindre du kan gøre det rigtigt billigt). For er der noget lidt mere alvorligt i vejen, som eks. et defekt motherboard, eller noget der har lavet en kortslutning, så koster det hurtigt omkring kr. 2000,- for reservedele, da du bliver nødt til at opgradere, da 5 år gamle dele er besværlige at få fat i. Plus har du ikke reservedelene ved hånden, så riskirere du at købe mere end du har brugt for. Det kan derfor ofte godt svare sig at få sin PC repareret hos en fagmand eller andre der har et lille lager af reservedele. Men husk på prisen.... For Aldi pelejer at have nye Medion PC'ere til ca. 2-4.000,- på tilbud ca. en gang om måneden....
Strømforsyningen er den boks som er monteret med 4 skruer omkring blæseren øverst oppe på bagsiden af din PC.
 Strømforsyningen er ikke nødvendigvis stået af, selvom jeg er 99% overbevist om at det forholder sig sådan i den beskrevne situation.  Hvis en af enhederne er brændt af = kortsluttet, vil strømforsyningen lukke ned når grænsen for dens ydeevne overskrides.

 Som tidsfordriv kan du afmontere kablerne på enhederne efter tur og prøve at starte dyret igen. Hvis det lykkes for dig at få den startet, ligger fejlen i den pågældende enhed, men hvis strømforsyningen opfører sig på samme måde når en anden enhed kobles fra, er det sandsynligvis strømforsyningen som på grund af komponenternes ældning har mistet noget af sin ydeevne.

Hvad du har liggende på harddisken er ikke tabt med mindre at det netop er harddisken som er kaput. Du monterer den blot som slaveenhed i den nye PC.

Advarsel. En 5 år gammel PC skal man kun reparere hvis man ligger inde med et reservedelslager. Følg det velmenende og kompetente råd fra Twist. Hvis du ikke jævnligt har renset maskinen, vil reparationerne ofte følge hurtigt efter hinanden. Kan du f.eks. stadig få en CPU til bundkortet? Hvad med RAM-kortet osv. Før du får set dig omkring har du udskiftet de primære dele som har kostet dig mere end hvis du havde valgt en pakkeløsning (færdigsamlet PC).

Hvis harddiskens stik ikke er kompatible med den nye PC, kan du måske få den monteret i en anden PC og overføre dine data derfra. Ellers skal du på jagt efter en ekstern USB-boks eller falde over et ALDI tilbud som ENVIVO USB 2.0 til IDE/SATA kabelsæt  til 100 Dkr.
Kabelsættet passer til 2,5", 3,5" IDE og SATA harddiske, 5,25" CD/RW- og DVD-ROM. Selv en strømforsyning er der med i kabelsættet. Og det bedste af det hele er at det virker.

Mvh. Christian

Hej Christian
Vil det sige at den boks fra aldi, kan jeg sætte hardisken i og bruge den som en ekstern harddisk-? og bruge den sammen med min notebook.
Jeg har lige købt den notebook i aldi som kom frem i sidste uge, men jeg nåede ikke at overføre de dataer inden, for den gamle PC har ellers været tændt i døgndrift ( for det var kun lykkedes mig at starte den op 2 gange), men så kom der en strømafbrydelse på 1 time fra elselskabet-ØV.
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Hej Christian
Vil det sige at den boks fra aldi, kan jeg sætte hardisken i og bruge den som en ekstern harddisk-? og bruge den sammen med min notebook.
Jeg har lige købt den notebook i aldi som kom frem i sidste uge, men jeg nåede ikke at overføre de dataer inden, for den gamle PC har ellers været tændt i døgndrift ( for det var kun lykkedes mig at starte den op 2 gange), men så kom der en strømafbrydelse på 1 time fra elselskabet-ØV.
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Annonce
Desværre er kabelsættet fra ALDI uden boks, men det er korrekt forstået at du kan benytte den gamle harddisk som ekstern enhed.

 Sættet består af en lille boks 15x35x60mm med 3 integrerede stik og et fast USB kabel på 900mm.
 Et SATA datakabel og SATA strømkabel på hver 110mm samt en strømforsyning på 30x45x115mm.
 En CD med USB drivere til W98SE.

Altså ingen boks til den eksterne hardware, men alligevel en god hjælp når noget går galt, eller når man vil tage en sikkerheds BackUp på en overskydende harddisk, eller bare roder med en PC hvor CD-drevet ikke vil læse CD-skiven.
 Hvis du jævnligt vil benytte din ekstra harddisk, vil det nok være en fordel at anskaffe en ekstern USB boks, da løse og ubeskyttede enheder ikke er optimalt brugervenlige.

 Hvis du oplever datatab ved en ekstern harddisk bør du fjerne/deaktivere cache-skrivningen til enheden, eller konsekvent stoppe USB-enheden hver gang du vil lukke PC'en ned. Harddisken bliver lidt langsom, men det er til at leve med.

Mvh. Christian

Hej igen
1. Er det lille batteri nr 2032(knapcelle batteri) det eneste batteri der sidder i en sådan PC-?
2. Selv om den viser 3,13volt, kan den måske så godt være for svag til at være med til at starte pc-en op, eller har den ikke
med det at gøre-?
3. Hvis jeg nu kopler den gamle harddisk til min nye bærebar fra aldi, kan jeg så gå direkte ind og bruge mine E-mail derfra-?
4. Jeg kan jo ikke komme i mine mails i øjeblikket, for det er alt på den gamle PC. hvad gør jeg der.
5. NB Har prøvet at koble forskellige ting fra, men resultat det samme. ( Har 2 ram kort i, dem har jeg dog ikke haf ude)
mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
1&2: Det lille batteri har kun et formål, - at sørge for at konfigurationen i BIOS fastholdes.
Hvis batteriet svigter betyder det blot at enhederne skal detekteres og konfigureres hver gang maskinen startes. Det største problem er dog at tid og dato bliver nulstillet og skal derfor indstilles hver gang, ellers får du problemer med den software som er datoafhængig og det vil sige næsten alle programmer. Det besvarer således spørgsmål 2. Bortset fra ovennævnte finurligheder har batteriet ikke indflydelse på selve den elektriske opstart.

3: Om du kan bruge dine emails direkte fra den gamle HD skal andre svare på. Måden at gøre det på afhænger af hvilket program du benytter. Da du ikke nævner det, antager jeg at du benytter det i Windows medfølgende Outlook Express eller tilsvarende. Da jeg gik bort fra det allerede i Win95, har jeg ingen relevant erfaring, - beklager!

4: Uden en direkte linie op til Big Boss eller en BackUp at falde tilbage på, må du væbne dig med tålmodighed indtil du kan få kopieret den gamle harddisks data.

5: Da maskinen har kunnet starte et par gange er det 99% sikkert at strømforsyningen er stået af. Hvorfor ikke prøve om der skulle være respons hvis du efterlyser en strømforsyning under Køb/Salg/Bytte/Foræres. Tag strømforsyningen ud og se hvad den er angivet til kunne levere i WATT. Prøv også Guloggratis.dk og dba.dk.

Har du prøvet at gå ind på din postkasse på mailserveren. Hvis du ikke har sat mailprogrammet til at slette hentede mails på serveren, bør de ligge der endnu.
Overvej evt. Googlemail. Den kan normalt integreres i det bestående postprogram, - hente og sende via din normale udbyder af postserveren. Lad være med at slette mail du henter da googlemail tilbyder uanede mængder af lagerplads. Så har du altid dine mails inden for rækkevidde, men tag BackUp alligevel. Google kan også få et slagtilfælde

Mvh. Christian



Hej
Er rimelig sikker på at det er strømforsyningen, da en art modstand som var indkapslet i en slags silikone..silikonen var smeltet.

Har nu købt en brugt strømforsyning på nettet, så håber det fungerer

mvh
søren

Med venlig hilsen

Søren
Hej
så fik jeg den monteret og det virker fint.
Mange tak til jer.''

Mvh
Søren

Med venlig hilsen

Søren
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis