Hvordan renses filter på Siemens Vaskemaskine E16-48

Vores ca. 3 år gamle Siemens Silence E16-48 vaskemaskine vil pludselig ikke tømme vandet ud. Det vil sige at pumpen står og "knurrer" i lang tid uden der rigtigt sker noget. Jeg har haft afløbsslangen af og kan se at der kommer meget lidt vand ud + tromlen er halvfyldt. (ja og tøjet er plaskhamrende vådt) Nederst til højre er der en plastlem, og bagved er der to ting. 1 sort rillet slange med en prop i, hvad gør den ?? samt et rundt "dæksel" som jeg tror er filteret, det sidder ligesom i en gummi forpakning og kan drejes mod uret 2-4 cm. MEN... jeg kan ikke få det ud, det kan ikke drejes mere ej heller trækkes ud. Hjælp - hvad gør jeg. (ud over at ringe til B-S hvidevareservice)
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lille sorte slange er til at tømme vaskemaskinen med, så du har styr på vandet.
Det runde dæksel er til filteret, de kan godt være svære at få ud, men drej det helt mod uret og træk så til, så skal det nok komme

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej Flemming

Tak for dit svar!

Jeg har drejet den - herunder brugt rørtang hvorpå plastikken sprang og knager faretruende - er det normalt, eller mon et tegn på at der sidder noget gevaldigt fast i filteret ??

Hvordan bruges slangen ?? Jeg har forsøgt at puste, hive (dog ikke suge) uden noget andet en 2-3 dråber vand kommer ud.

Hilsen Mark
Hvis du har taget proppen ud af slangen, og den er rettet helt ud skulle vandet komme.
Det er da muligt at det er helt blokket op, og så ved jeg ikke lige nu hvad du skal gøre.
Hvis du har en kompressor kan du måske holde for afløbsslangen og forsigtig blæse ind gennem den lille slange. Det kan måske trykke det der sidder i vejen op i karret omkring tromlen.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Hej filtret kan godt sidde meget stramt fast hvis det ikke har været ude før. Nå men har nu selv haft det problem og det lyder som om at din pumpe er gået i stykker. men ingen vand úd af slangen tyder på en prop.
hej
Den lille slange er ganske rigtigt til at tømme  maskinen for vand - der sidder tit en sæbeprop i slangen så nemmeste måde er at bruge en cykelpumpe og trykke luft ind gennem slangen til det bobler i vaskekarret - pas på ikke at trykke for meget, hvis proppen er stor kan slangen hoppe af inde i maskinen - du skriver at det "beummer" det tyder på at pumpen er blokeret af "et eller andet" dækslet du kan dreje kan sikkert "lempes" ud ved at forsigtigt banke lidt på kanten hele vejen rundt med en lille hammer og derefter trække i det igen - dækslet er ind til trevlesien og det bør man tage ud jævnlig netop for at forhindre at det sætter sig fast i kalk m.m.Hvis du ikke kan få det ud, må du ind i maskinen og afmontere pumpen som trevlesien normalt er en del af og så forsøge at få det skildt ad - ellers koster det en ny pumpe.
H U S K  at lukke for vandet og at tage EL stik ud inden du starter.
Håber dette er til at forstå, og at det hjælper dig.
Hilsen fra Polobjørn.

"AUTOELEKTRIKEREN"
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis